Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България и Сърбия правят "малък" карго Шенген

Белград иска бърз пътен и жп коридор и LNG-терминали по Дунав

3 коментара
Министрите на транспорта Ивайло Московски, на регионалното развитие Николай Нанков и сръбският вицепремиерът и министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Зорана Михайлович.

България и Сърбия ще правят "малък" Шенген за бърза обработка на карго товарите. Това стана ясно от изказванията на българските министри на транспорта Ивайло Московски, на регионалното развитие Николай Нанков и сръбският им колега вицепремиерът и министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Зорана Михайлович в София.

Тримата се срещнаха, за да засилят реализацията на редица инфраструктурни проекти между двете страни. Общата пресечна точка е бързото изграждане на пътния и жп коридор София – Калотина – Димитровград – Ниш – Белград.

Сърбия държи и на изграждането на LNG-терминали за втечнен газ по Дунав, докато за България е важно изграждането на газовата връзка с западната ни съседка, която все още не е започнала работа по този проект.

Предстои да бъдат подписани споразумения в областта на водния и железопътен транспорт, каза Московски.

Премахване на бариерите пред трафика

Най-важният въпрос, обсъден на срещата, е бил премахването на бариерите при преминаването на товарите по границата. В момента за обработката на един тир са необходими около два, два и половина часа от двете страни на браздата, а на един автомобил около час, каза Зорана Михайлович. По думите ѝ това вреди на конкурентоспособността на превозваните товари.

Решението е общ българо-сръбски екип да проверява камионите. Така проверките ще бъдат намалени на една, вместо сегашните две от двете страни на границата. Това ще ускори трафика и ще намали опашките от тирове.

За целта ще се иска разрешение от Европейската комисия, т.нар. дерогация – частична отмяна на разпоредбата за граничен контрол по отношение на товарите, каза Ивайло Московски.

Очакванията са процедурата да отнеме около година и от следващата обработката на товарите по българо-сръбската граница да става по-бързо чрез един съвместен екип.

За пътници не е възможно да бъде получено такова разрешение и по тази причина за леките автомобили няма да се иска, стана ясно от обясненията на Московски.

Магистралата София – Калотина – Ниш

Другият съвместен приоритетен проект и за двете страни е изграждането на пътната и жп магистрала София – Калотина – Ниш.

"Щастливи сме, че и България работи за пътя до границата", каза Зорана Михайлович.

Тя обеща от сръбска страна пътната магистрала да бъде изцяло завършена до средата или най-късно до края на годината. Около 25-30 км остават за довършване от източното разклонение на европейския коридор Х, в участъка между Димитровград и Калотина.


За последните пет години Сърбия е теглила заеми за около 850 млн. евро за изграждането на източното и южното трасе на магистралата, каза Зорана Михайлович. Южното трасе свързва Белград със Скопие, а източното – Белград със София. За последните две години са пуснати в експлоатация около 200 км магистрали, каза още тя.

От българска страна остава да бъдат изградени около 50 км, които ще бъдат скоростен път. Те са разделени на два участъка и в момента за тях текат тръжни процедури. Амбицията е до края на годината да има избран изпълнител и дори за започне строителството, каза регионалният министър Николай Нанков. Част от финансирането идва от ЕС, а другата е осигурена от държавния бюджет.

Другият приоритетен проект за двете страни е реконструкцията и електрификацията на жп линията Драгоман – Димитровград – Ниш. Сърбия е получила заем от Европейската инвестиционна банка от 265 млн. евро за изграждането на трасето и околовръстния път на Ниш, каза Зорана Михайлович.

От българска страна финансирането на жп линията е от еврофондовете. Строителството е разделено на два участъка. В момента е в ход тръжната процедура за жп участъка София – Волуяк, който се финансира от механизма "Свързана Европа", каза Московски. Той припомни, че има изготвен технически проект за жп линията от Волуяк до Драгоман и се очаква търговете да бъдат обявени най-късно в началото на 2019 г.

"Ако няма значителни забавяния при тръжните процедури в рамките на 3 години ще имаме железопътна връзка и оперативна съвместимост на системите между България и Сърбия", смята Московски.

LNG-терминали и газова връзка

За Сърбия приоритетно е изграждането на LNG-терминали, докато България държи на газовата връзка.

За газопровода Ниш – Димитровград се говори повече от десетилетие, но ние едва сега започваме реално работа по проектирането му, каза сръбският вицепремиер. По думите ѝ подготвителните дейности ще отнемат поне около две години и след това може да се пристъпи към реализацията му.

В същото време България беше заложила проектът за газовата връзка със Сърбия да бъде реализиран в периода 2007 – 2013 г. с пари от еврофондовете, но заради липсата на интерес от сръбска страна остана за този програмен период, но тъй като най-вероятно няма да се случи до 2020 г., част от финансирането се реши да се пренасочи към газовата връзка с Гърция.

В същото време сърбите държат на изграждането на терминали за втечнен газ, като този при Русе, стана ясно от думите на Зорана Михайлович.

Терминалът за втечнен природен газ (LNG) в Русе е единственият у нас и работи от края на миналата година. Той е частна инвестиция на "Булмаркет" и е реализиран по европейски проект за изграждане на LNG-терминали по поречието на реките Рейн, Майн и Дунав. Целта на проекта е замяна на дизеловото гориво за двигателите на корабите с втечнен природен газ, както и използването на LNG като гориво в транспортните средства. Ефектът е по-евтини превози и по-добра екология.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Entdecken
    #3

    И сърбите подобно на Тиквата са възприели в политиката тактиката да атакуват партньарите си с всякакъв вид лепи цури а на снимката нашите шушумиги гледат като свенливи котараци...

  2. Black Dog
    #2

    Г-н Николов,за съжаление никога не сме били по-далеч от Сърбия-имаме обща граница с тях,а най-вероятно и общи корени.А Сърбия,дали путлеризирана или не,винаги е била противник на България-в по-ново време 1885г.-нашето Съединение,а после и във всяка война,с изключение на Първата балканска,сме били противници.Доколкото имам приятели сърби-много готини хора са,но не съм виждал по-отявлени националисти от тях.Не знам кой бърка-нашите или техните политици,а може би причината е във Великите сили,които преследват своите интереси на Балканите.Но фактът си е факт-в последните няколко века сърбите са ни били повече противници,отколкото съюзници,някак си не им вярвам и сега.

  3. Nikola Nikolov
    #1

    За товарите - добре! Но , тия "умници" - от снимката и техният фюрер от Банкя , да не кривнат от пътя и да създадат някое малко сръбско-българо-рушняшко шенгенче за паравоенни формирования , които са се разбесували и в Сърбия , и у нас , под мъдрите напътствия на путлеристите.... Според мен , за сега - по-далеч от путлеризирана Сърбия !

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.