Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България и Турция пак са във война заради транзитните превози

Комшиите първи пуснаха бариерата на границата, нашите ги последваха

5 коментара
Снимка: БГНЕС (архив)

Пореден епизод на войната между българските и турските превозвачи доведе до блокада на границата и спиране на тирове от двете страни на браздата. Спорът е за броя на еднократно издадените разрешителни за автомобилен превоз между двете страни.

Турция ултимативно настоява за увеличаване на сегашните 15 000 разрешителни, издадени от българската страна, на 125 000 броя за 2014 година. В същото време Анкара е предоставила на българските превозвачи само 5000 еднократни разрешителни за превоз. Това обяви на извънредна пресконференция в четвъртък Димитър Ганев, директор на агенция "Автомобилна администрация".

От 30 януари турската страна е обявила за невалидни всички еднократни разрешителни за автомобилен превоз на българските превозвачи. Решението е взето едностранно, без преговори и без да е била уведомена българската страна, посочи Ганев.

В отговор няколко часа по-късно българската страна предприе реципрочни мерки и обяви еднократните разрешителни за турските камиони за невалидни.

Българските превозвачи подкрепят предприетите мерки от правителството, обяви Миролюб Столарски, председател на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт пред Mediapool.

Трудни преговори

От години българските и турските власти периодично спорят за транзитните разрешителни за превоз. До конкретни резултати, които да удовлетворят и двете страни, обаче не се стига.

Изминалата 2013 г. беше белязана от блокади от двете страни на границата, километрични колони от тирове, последвани от временно примирие и избухване с нова сила на поредния протест.

Квотите за разрешителните между двете страни се предоговарят всяка година, като за тази година не са договорени, каза Димитър Ганев. От обясненията му стана ясно, че причината е в турската страна.

Въпреки многократните искания от страна на България да се проведе двустранна среща, на която да бъдат уточнени въпросите с разрешителните, такава не се състоя, каза Ганев. Той допълни, че до момента от страна на Турция дата за среща не е насрочена.

Вместо това турските власти поискали българската страна да ѝ предостави същия брой разрешителни като през 2012 г.

България обаче не е съгласна с тези условия и настоява за среща, на която да бъдат уточнени спорните въпроси, каза Ганев.

Въпреки липсата на разговори, от наша страна има "абсолютна добронамереност.", каза Ганев.

Разрешителните

Спазвайки принципите на реципрочност България е предоставила на Турция 5000 плюс допълнителни 10 000 разрешителни или общо 15 000, каза Ганев. В същото време турските власти са дали само 5000 разрешителни за български превозвачи.

За 2013 г. са разменени 250 000 еднократни транзитни разрешителни за Турция и 10 000 за България. Анализите показват, че на година турските превозвачи използват около 125 000, а българските 10 000 разрешителни за превоз, посочи Ганев.

В квотата еднократни разрешителни са включени за всяка от страните по 1100 от типа за/от трета страна и 32 000 двустранни разрешителни.

Според спогодбата между двете държави при искане на някоя от страните за предоговаряне на квотата трябва да се проведе двустранна среща, на която официално да бъде определен броят на разрешителните за следващата година.

В спогодбата е уточнено, че в началото на годината всяка от страните предоставя на другата половината от договорените разрешителни, посочи Ганев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #5

    Никакво клякане на тия...

  2. Анонимен
    #4

    Турците да заобикалят през гърция като ходят до Европа. Какъв им е зора да минават през България.Да си направят тунел под Черно море до Ламанша и да излизат ако искат в Франция ако искат в Англия . А наи добре да се ***т в гъсъ все оак изглежда на тунел. Ами да 8 млн сме какъв им е проблема да ни заобиколят не да ни газят.Стигат ни 500 г ислямизация ами и сега ни пращат ислямиски колонизатори

  3. Анонимен
    #3

    Що за идиотски протекционистки механизъм са тези квоти? И двете страни трябва да пускат свободно и неограничено превозвачи от съседната страна - да качват и оставят товари където си искат, без ограничения - стига да си плащат винетките или пътните такси, зелени карти или застраховки, да са с изрядни документи за произхода и съдържанието на товарите и т.н. Да, ама не, защото и България и Турция са с ретроградни управници.

  4. Анонимен
    #2

    НАЙ ДОБРЕ ПРЕЗ ГЪРЦИЯ ДА ПЪТУВАТ, БАШ РАХАТ ОЛСУН ЗА СЪСЕДИТЕ, А КОЛКОТО ДО КВОТИТЕ: 8 КЪМ 1 Е РАЗУМНИЯ ВАРИЯНТ, ТЕ СА 80 000 000 А НИЕ 8 000 000, ТАКА ЧЕ 8 към 1 Е РАВНОПРАВНО!

  5. Анонимен
    #1

    Бе я турчолята да си пътуват през Сочи и Москва, къде се бутат тука в Съюза.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.