България и Турция пак са във война заради транзитните превози

Комшиите първи пуснаха бариерата на границата, нашите ги последваха

Снимка: БГНЕС (архив)

Пореден епизод на войната между българските и турските превозвачи доведе до блокада на границата и спиране на тирове от двете страни на браздата. Спорът е за броя на еднократно издадените разрешителни за автомобилен превоз между двете страни.

Турция ултимативно настоява за увеличаване на сегашните 15 000 разрешителни, издадени от българската страна, на 125 000 броя за 2014 година. В същото време Анкара е предоставила на българските превозвачи само 5000 еднократни разрешителни за превоз. Това обяви на извънредна пресконференция в четвъртък Димитър Ганев, директор на агенция "Автомобилна администрация".

От 30 януари турската страна е обявила за невалидни всички еднократни разрешителни за автомобилен превоз на българските превозвачи. Решението е взето едностранно, без преговори и без да е била уведомена българската страна, посочи Ганев.

В отговор няколко часа по-късно българската страна предприе реципрочни мерки и обяви еднократните разрешителни за турските камиони за невалидни.

Българските превозвачи подкрепят предприетите мерки от правителството, обяви Миролюб Столарски, председател на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт пред Mediapool.

Трудни преговори

От години българските и турските власти периодично спорят за транзитните разрешителни за превоз. До конкретни резултати, които да удовлетворят и двете страни, обаче не се стига.

Изминалата 2013 г. беше белязана от блокади от двете страни на границата, километрични колони от тирове, последвани от временно примирие и избухване с нова сила на поредния протест.

Квотите за разрешителните между двете страни се предоговарят всяка година, като за тази година не са договорени, каза Димитър Ганев. От обясненията му стана ясно, че причината е в турската страна.

Въпреки многократните искания от страна на България да се проведе двустранна среща, на която да бъдат уточнени въпросите с разрешителните, такава не се състоя, каза Ганев. Той допълни, че до момента от страна на Турция дата за среща не е насрочена.

Вместо това турските власти поискали българската страна да ѝ предостави същия брой разрешителни като през 2012 г.

България обаче не е съгласна с тези условия и настоява за среща, на която да бъдат уточнени спорните въпроси, каза Ганев.

Въпреки липсата на разговори, от наша страна има "абсолютна добронамереност.", каза Ганев.

Разрешителните

Спазвайки принципите на реципрочност България е предоставила на Турция 5000 плюс допълнителни 10 000 разрешителни или общо 15 000, каза Ганев. В същото време турските власти са дали само 5000 разрешителни за български превозвачи.

За 2013 г. са разменени 250 000 еднократни транзитни разрешителни за Турция и 10 000 за България. Анализите показват, че на година турските превозвачи използват около 125 000, а българските 10 000 разрешителни за превоз, посочи Ганев.

В квотата еднократни разрешителни са включени за всяка от страните по 1100 от типа за/от трета страна и 32 000 двустранни разрешителни.

Според спогодбата между двете държави при искане на някоя от страните за предоговаряне на квотата трябва да се проведе двустранна среща, на която официално да бъде определен броят на разрешителните за следващата година.

В спогодбата е уточнено, че в началото на годината всяка от страните предоставя на другата половината от договорените разрешителни, посочи Ганев.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?