Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България иска 240 млн. евро заем за контейнерни терминали в Бургас и Варна

9 коментара
България иска 240 млн. евро заем за контейнерни терминали в Бургас и Варна

България се нуждае от 240 млн. евро заем от Японската банка за международно сътрудничеството за строителството на двата контейнерни терминала в пристанищата Бургас и Варна-изток, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев в четвъртък. Той представи пред парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации в четвъртък вечерта средствата, които са предвидени през 2008 година за реализацията на големите инфраструктурни обекти у нас. Министър Мутафчиев уточни, че когато правителството е вземало решението, не са били готови разчетите на консултантите.

Първоначално заложеният вариант за размер на кредита в правителственото решение е за 145 евро, уточни Петър Мутафчиев. Разчетите на две независими консултантски фирми по проектите са показали сума, близка до 240 млн. евро, нужни за реализацията им. Плановете са през следващата година да приключи работата по проектите и реалното строителство да започне през 2009 година.

За продължаване на работата по реконструкцията на жп линията Пловдив – Свиленград/гръцка – турска граница са предвидени 171.277 млн. лв. В отговор на депутатско питане транспортният министър каза, че гръцката компания “Терна” – главен изпълнител на първата част от железопътния проект, обещава, че ще приключи навреме с работата. “Терна” работи по 38-километровата отсечка от Крумово до Първомай. Министър Мутафчиев коментира, че служителите на ведомството непрекъснато “стимулират” гръцката компания да завърши обекта в срок чрез чести посещения на място. Той обаче каза, че преговорите с гърците за прекъсване на движението все още не са приключили.

През септември заместник-министърът на транспорта Весела Господинова съобщи, че “Терна” искат да затворят за 6 месеца движението по отсечката Крумово – Ягодово по жп линията Пловдив – Свиленград. Още тогава заместник-министърът Господинова уточни, че такова дълго прекъсване не е възможно и започват да преговарят по този въпрос.

Италианската строителна фирма “Асталди”, която спечели търга за втората част на проекта – 104-километровия участък от Крумово до Свиленград, вече се е мобилизирала за работа, поясниха от транспортното ведомство. Плановете на фирмата са да раздели трасето на три отделни секции, които ще изпълнява като отделни проекти и ще вкарва поетапно в експлоатация. Италианската компания е задължена да завърши реконструкцията и електрификацията на жп линията до 2010 година.

За реконструкцията и електрификацията на железопътната линия от Свиленград до турската граница са заделени още 20.536 млн. лв. за следващата година, каза още Петър Мутафчиев.

Средства за догодина са предвидени и за втория мост над река Дунав при Видин – Калафат – 106.9 млн. лв. Близо 20.3 млн. лв. се планират за придвижване на проекта за строителството на интермодалния терминал в София. Транспортният министър Петър Мутафчиев призна, че се бавят отчуждителните процедури около гара Подуене. Според него Столичната община прави всичко възможно, но технологично процедурите се движат бавно. Според експерти от транспортното ведомство забавянето с отчуждаването на терена е заради Министерството на околната среда и водите (МОСВ), което вече трети месец съгласува доклада за оценката на въздействие върху околната среда (ОВОС). Това забавя приемането на подробния устройствен план (ПУП) на интермодалния терминал.

Успяхме да защитим и проекта за изграждане на метрото по линията от Надежда – Централна гара, площад Света Неделя – Черни връх, каза пред народните представители Петър Мутафчиев. В бюджета на ведомството за следващата година са планирани 60 млн. лв. Според транспортния министър Европейската комисия е казала “да” за финансирането на този проект, заради връзката между гарата и автогарата. Ако не бяхме направили тази връзка, Брюксел трудно щеше да одобри финансирането, каза Мутафчиев.

За завършване на проекта на новото летище София също са планирани средства. През 2008 година ще се отпуснат 10 млн. лв. за ландшафтното устройство на зоната около летището. И още близо 5.3 млн. лв. са предвидени за пътната връзка от бул. Брюксел към новия пътнически терминал. Тази връзка също закъснява с изпълнението поради недостатъчно адекватен проект, който са представили изпълнителите. За изпълнител на обекта бе избрана “Мостстрой” АД. По тази причина били представени още 4 проекта, коментираха експерти от транспортното ведомство.

Спорове със строителя на Зимовника на река Дунав при Русе също бавят приключването на обекта, информира министър Мутафчиев. През следващата година за приключването на обекта са заделени 3.2 млн. лв. Още около 2.5 млн. лв. са предвидени и за проекта за изграждане на речно-информационна система в българския участък на река Дунав. По-голямата сума от парите, нужни за реализацията на системата, ще дойдат от ОП “Транспорт”, но те вече ще са в бюджета на Министерството на финансите, уточни Мутафчиев.

От тази година, всички държавни инвестиционни заеми ще бъдат в Министерството на финансите, а не както досега - по отделните министерства. Общият бюджет на проекта за речно-информационната система в българския участък на река Дунав е 29.337 млн. лв.

Магистрала Марица и първокласният път Кърджали – Подкова, заедно с обхода на град Кърджали, ще са първите проекти, които ще получат финансиране по ОП “Транспорт”, съобщи министър Петър Мутафчиев. Първокласният път е с дължина близо 17 километра, а обходът на Кърджали е с дължина 15 километра.

В проектобюджета на транспортното ведомство общите приходи, предвидени за следващата година, са 19.292 млн. лв., като 93 на сто от тях ще се реализират от държавните такси, събирани по Тарифа 5.

Предвидените общи разходи на ведомството са в размер на 77.676 млн. лв., като планираните текущи разходи са 45. 779 млн. лв., а капиталовите - 31.896 млн. лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dynamo
    #10

    Стига вече заеми?! Докога на кредит бе господа управляващи стадото?!

  2. xxx
    #9

    Izkliuchitelno neobhodim zaem, zashtoto na Bg i triabvat takiva terminali, ako iska da ne e bush country.

  3. before&after
    #8

    Ех Муфтаджиев, ех министерство на транспорта....

  4. комодоре
    #6

    при тази фалирала икономика каква търговия по море може да се очаква?по добре ракетен терминал за евакуация на читавите българи.

  5. българин
    #5

    кой ще го ползва и кой ще го връща тоя заем?!

  6. консерватор
    #4

    независимо от управлението заемите се връщат винаги от едни и същи хора-обикновения народ!виж с печалбите обаче въпроса е друг-там винаги се възползва шайката крадливи мафиотски псета.

  7. Далай лама
    #3

    .

  8. а народа ще връша
    #2

    защо на наш гръб мутрите теглят заем?!

  9. port
    #1

    Крайно необходимо е да се направят контейнерните терминали, но защо с пари от японската банка. Елате в Пристанище Бургас, за да видите какво направиха уж японците, взеха си комисионните и си тръгнаха.Сега пак по старата схема с Японския заем, стига бе нали сме в Европейския съюз, нека го построим с европейските фондове и проверяващи. Защо министъра не си провери директора на пристанище Бургас къде е в момента в Япония

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.