България иска оферти от 7 държави за изтребители

До края на 2018 г. трябва да тръгне търгът за батальонни бойни групи

F/A–18E/F Super Hornet е един от изтребителите, за които МО иска оферта от САЩ

Българското Министерство на отбраната смята да изпрати до седем държави запитване/искане за предоставяне на оферти за доставка на 16 нови или втора ръка модернизирани изтребители на стойност 1.8 млрд. лв. Това става ясно от публикуван в сряда от ведомството актуализиран проект за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет, който бе одобрен от Народното събрание на 8 юни 2018 г. Обявени бяха и плановете до края на 2018 г. да се обяви процедура за доставка на три батальонни бойни групи за нуждите на Сухопътните войски с обща стойност 1.464 млрд. лв.  

Военното министерство смята да изпрати запитване за оферта до САЩ, Португалия, Израел, Германия, Франция, Италия и Швеция.

Искането до САЩ е за оферти за напълно нови F-16 блок 60 (или 70) или F/A–18E/F Super Hornet на компанията "Боинг", а за употребявани бойни самолети интересът е към F-16, модернизирани до варианта OFP М6 (или такъв с еквивалентни способности), или F/A–18E/F Super Hornet или F/A–18C/D Hornet, модернизиран до вариант със способности, еквивалентни на тези на Super Hornet.

Оферта за чисто нови самолети ще се иска и от Франция за "Рафал" (Dassault Rafale), какъвто президентът Румен Радев пилотира по време на посещението си във Франция и препоръча на кабинета да обмисли възможността за такава доставка. 

От шведската "Сааб" се чака предложение както за нови Gripen C/D,  така и за употребявани Gripen C/D, модернизирани до текущата конфигурация в страните-членки на НАТО (Унгария и Чехия).

Предложение за нови "Юрофайтър" (Eurofighter Tranche 3) ще се търси от Германия.

От Португалия се очакват оферти с логистичен пакет и въоръжение от САЩ за втора ръка F-16 MLU OFP М6 (Third Party Transfer).

Запитването до Израел е за употребявани F-16 C/D (Third Party Transfer), модернизирани до варианта OFP М6 (или такъв с еквивалентни способности). Включването на Израел като доставчик бе предложено от военния министър Красимир Каракачанов и се смята за фаворит.

Също използвани "Юрофайтър" (Eurofighter Tranche 1) се търсят от Италия.

В прекратената през 2017 г. предишна процедура за доставка на изтребители за замяна на сегашните руски МИГ-29 за победител бе обявена шведската "Сааб" с машини "Грипен". Конкуренти ѝ бяха класираната на второ място офертата на Португалия за употребявани американски изтребители Ф-16. Третата оферта бе на Италия, която предлагаше също употребявани "Юрофайтър".

МО посочва, че в зависимост от крайния избор на типа самолет (респективно държавата доставчик), са три комбинации от договори за реализацията на проекта. Първата е договор само с една държава за доставка на самолетите, класифицираното оборудване, средствата за наземно обслужване, въоръжението, средствата за обучение и обучението. Втората – договори с една държава за доставката на самолетите и обучението и с друга - за доставка на класифицираното оборудване, средствата за наземно обслужване, средствата за обучение и въоръжението. А последният вариант предвижда доставките за класифицираното оборудване и въоръжение да се извършват от няколко държави.

Без значение каква комбинация от договори ще се използва за реализацията на първия етап на проекта, общата стойност на всички договори – за доставка на самолетите, класифицираното оборудване, средствата за наземно обслужване, средствата за обучение и обучението, както и въоръжението, няма да превишава заложената финансова рамка от 1.8 млрд. лв. с ДДС, посочва се в проекта.

Планира се доставките на изтребители да се извършат по равно в два етапа и в шест последователни години, стартирайки не по-рано от 12 месеца от сключване на договора с избрания доставчик. Допуска се обаче и възможността в първия етап да се придобият повече машини. Обосновката е, че придобиването на допълнително количество самолети от същия тип и в същата конфигурация след 6 -7 години ще е съпроводено със значителни трудности и рискове, следва да се използва възможността, в случай, че цената на самолетите и оборудването го позволява, за закупуване на по-голям брой самолети през първия етап в рамките на предварително определената финансова рамка за този етап. 

След доставката на самолетите ще се извърши и снемане от въоръжение на МиГ-29. За реализацията на втория етап се предвижда да се изготви нов проект за инвестиционен разход.

Предполагаемите годишни разходи за интегрирана логистична поддръжка се очаква да бъдат от порядъка на 30 - 40 млн. лева, при общ годишен нальот 1500 часа. Тези разходи ще бъдат осигурявани след третата година от бюджета на Министерството на отбраната и не са част от настоящия проект за инвестиционен разход, отбелязва ведомството.

Проектът за батальонни бойни групи също ще се реализира на два етапа. В първия ще се придобият 150 броя бойна и специална техника за три такива групи. Това трябва да станте за осем години. Планира се покупка на не по-малко от 90 броя бойни бронирани машини за механизирано отделение и не по-малко от 60 броя специални (осигуряващи и обслужващи) бронирани машини. Ще се придобие и система за обучение (тренажори, симулатори, документация и др.), автоматизирана система за управление на огъня на самоходна минохвъргачна батарея (АСУОСМБ) за 3 бойни групи и комуникационна и информационна система за тях. За това са необходими 1.224 млрд. лв., сочат прогнозите ,съставени на база получени отговори от потенциални доставчици.

Пълното окомплектоване на групите със системи и допълнително ще отнеме още 5 години и ще струва 240 млн. лв.

Плановете на военното министерство са до края на годината да се обяви обществена поръчка за тази бойна сухопътна техника, но ведомството си оставя вратичка при наличие на основание ще бъдат приложени изключенията на Закона за обществените поръчки.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?