България изненадва с интереса си към бездимните устройства за пушене

Мениджмънтът на ФМИ е приятно изненадан от постиженията на "Айкос" на българския пазар

Седем месеца след навлизането на бездимните устройства за пушене IQOS (Айкос) на българския пазар, производителят им – една от най-големите в света  тютюневи компании "Филип Морис Интернешънъл" (ФМИ), е изненадан от интереса към продукта ѝ у нас, от положителния му прием и добрата регулаторна среда, които ако продължават в същия дух, могат да доведат до много добри резултати на преминали към по-малко опасния начин на пушене българи.

Това стана ясно по време на среща с медиите на представители на цигарения концерн, които са в София за участие във високотехнологичния фестивал "Уебит" (WEBIT), провеждащ се от 25 до 27 юни. Компанията, която инвестира огромни суми в развойна дейност и иновации, каквато е и "Айкос", се счита за част от глобалната дигитална трансформация, която включва и тютюневия бизнес. Фредерик де Вилде, президент на концерна за Европейския съюз, отбеляза по-специално желанието на ФМИ да превърне света в място без тютюнев дим.

Макар вече да има десетки хиляди потребители у нас, компанията е предпазлива в поставянето на конкретни цели за българския пазар и коментирането на пазарни дялове и приходи. Причината е, че идеята за бездимното устройство не е просто завладяване на пазари, а промяна на поведението на пушачите и преминаването към продукта, който по последни изследвания, подлежащи на допълнително потвърждение от 20 независими агенции, намалява с 90 до 95 на сто вредните субстанции, отделяни при изгаряне на обикновената цигара.

Христос Харпантидис, управляващ директор на ФМИ за Югоизточна Европа,  каза,че е бил впечатлен от това колко са напредничави българите и колко много от тях ползват бездимното устройство и нещо повече – обсъждат неговите ползи. Де Вилде допълни, че страната ни за кратко време се е превърнала в лидер в предлагането на продукта, благодарение на добрата регулаторна рамка и бързото прилагане на европейската регламентация у нас.

В момента у нас акцизът на нагреваемите тютюневи стикове, използвани с "Айкос", е по-нисък от този за цигарите и е около средното облагане в Европа, но компанията разчита, че ако докаже, че те са безвредна алтернатива на обикновените цигари, да може да се пребори и за понижаване на налога. Това би намалило цената на тютюневите стикове и би било допълнителен стимул за пушачите да преминат към бездимните устройства.

"Не искаме продуктът ни да е просто мода, а да е осъзнато решение на потребителя за промяна на навиците му и ритуалите", коментира още де Вилде. Той допълни, че компанията много внимателно следи поведението на ползвателите на устройството у нас и тенденциите са много интересни и плаващи, тъй като част от пушачите напълно изоставят обикновените цигари, други ги смесват и е рано да се очертае картината. Сред причините да могат да се правят по-категорични заключения е и това, че в България "Айкос" няма конкуренция от страна на други бездимни устройство.

"В Япония например, където пазарът е по-зрял и имаме двама конкуренти, оставаме ясно очертан лидер с голяма преднина пред другите", обясни де Вилде.

"В инвестиционен режим сме", каза той в отговор на въпроса как ще развива концернът тази част от бизнеса си у нас.

Президентът на ФМИ за Европа беше уклончив и за това планира ли компанията да увеличи за българския пазар сегашния си асортимент от три вида нагреваеми тютюневи изделия – "Амбър", "Йелоу" и "Минт". Той посочи, че преди да започне вноса и на други от произвежданите стикове компанията трябва да извърши изследвания и да гарантира, че съставът на аерозола, отделян при нагряването на всяко едно от изделията е еднакъв.

Джордж Маргонис, генерален мениджър на "Филип Морис България", допълни, че у нас най-предпочитани са изделията "Амбър" и "Йелоу", той като пушачите тук традиционно не харесват ментоловите цигари, макар стиковете "Минт" да имал много малко общо с традиционния вкус на ментоловата цигара.

Макар компанията да има амбицията до 2025 г. 30 процента от използваните тютюневи изделия да са бездимни, през 2017 г. 13 на сто от нетните ѝ приходи са се падали на алтернативната технология. Тя обаче е погълнала 40 процента от всички инвестиции на концерна и 70 процента от инвестициите в развойна дейност. "Аз лично посвещавам 90 процента от времето си на "Айкос"", посочи де Вилде. Той каза още, че в световен мащаб дневно 10 хиляди пушачи преминават към тяхното бездимно устройство.

От компанията припомниха излезлите миналата седмица резултати от провежданото шест месеца клинично изследване, сравняващо осем биологични показателя на респираторната и сърдечно-съдовата дейност и имунната система на пълнолетни пушачи на традиционни цигари и такива, които са преминали изцяло на алтернативните тютюневи продукти. Показателите на потребителите на "Айкос" са сравними с тези на отказалите се от всякакви цигари, но изследването подлежи на независимо потвърждаване. Неговите резултати са внесени в Агенцията по лекарствата на САЩ, където продуктът все още не разрешен.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес