Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България изостана на 13-о място в света по строежи на молове

Лидер е Русия с близо 3 млн. кв. м. търговски площи

7 коментара
България изостана на 13-о място в света по строежи на молове

България е на 13-та позиция в в света по строеж на молове. Това показва доклад на международната консултантска компания “Кушман енд Уейкфийлд“ (C&W), представен в България от партньора им “Фортън Интернешънъл“. Международна класация е за площи в търговски центрове в процес на изграждане до края на 2012г.

До края на следващата година в страната се очаква да бъдат завършени 181 500 кв.м. нови площи в търговски центрове. За сравнение лидерът в класацията Русия ще завърши молове с обща площ от близо 3 милиона кв.м.

По налични молове България е на 30-място в класацията в момента. На 1000 българи се падат 67.5 кв.м търговски площи, докато средната площ за Европа е 240 кв.м. Най-много молове на 1000 души има в Норвегия – близо 685 кв.м. За сравнение следващата страна в класацията има по 390 кв.м търговски площи на 1000 шведи.

"След като през 2010 г. страната ни беше в топ пет на страните с най-голям обем на новооткрити молове, през тази година в България не отвори врати нито един нов търговски център. Това на практика е глътка въздух за пазара – период, през който собствениците на проектите и наемателите търсеха печелившата формула за своя бизнес и преосмисляха плановете си за развитие", коментира Димитър Киферов, мениджър "Търговски площи" във “Фортън“.

Според него част от изградените проекти са преминали през кризисен период в началото на годината, когато имаше обтегнати отношения между наематели и наемодатели. В момента обаче перспективата за следващите 12 до 15 месеца е ясна, смята Киферов. Освен по-голямото предлагане през 2012 г. ще бъдем свидетели и на нови и интересни световни наематели, които стъпват за първи път на българския пазар, както и на ново поколение молове, посочи той.

Нито един нов мол в България през 2011 г.

България беше една от 9-те страни в Европа, в които през първото полугодие на годината не са завършени нови молове. В други държави, обаче, се забелязва осезаемо покачване на общите обеми – повече от 2.1 милиона кв. м са новите готови площи в европейските държави през периода януари – юни 2011 г.

Общо 71 нови търговски центъра са отворили врати от началото на годината, сочи анализът на C&W. Така общият обем площи в Европа към момента се равнява на 135.1 милиона квадратни метра. През второто полугодие на годината се очаква още по-голям обем проекти да излязат на пазара – 4.6 милиона кв.м. Това е ръст от над една четвърт спрямо 2010 г.

Най-големият мол, който отвори врати през тази година, е "Стратфорд сити" в Лондон с площ от над 176 хил. кв.м. Това е приблизително, колкото всички молове, които се строят в момента в България. Вторият по големина търговски център, открит през годината, е в руския град Краснодар с площ от 163 хил. кв.м

Русия и Турция лидери по нови търговски центрове

Русия и Турция са лидери по нови молове през 2011 г. Над 375 000 кв.м нови търговски площи са вече на разположение на руснаците, докато близо 340 000 кв.м са били открити от началото на годината в Турция.

По площи в процес на изграждане двете страни също заемат водещи позиции, като 41% от всички строящи се в момента молове в Европа са в Турция и Русия. Близо 3 милиона кв.м ще бъде площта на новите молове в Русия през следващата година и половина, докато в Турция се очакват квадратурата на новите търговски центрове да достигне 1. 37 милиона кв.м.

Първата петица по строеж на молове до края на 2012 г. се затваря от Франция, Италия и Украйна. Съседна Румъния е на 9-та позиция с около 250 хил. кв.м търговски площи в процес на изграждане.

Близо 20 млрд. евро са вложени в молове в Европа

Инвестициите в търговски центрове в Европа през първото полугодие на 2011 г. са 19.8 млрд. евро, показват данните на C&W. Това е с 4% по-малко в сравнение с предходните шест месеца, но с 9% по-високо спрямо същия период на 2010 г.

Средните нива на възвръщаемост за периода януари-юни 2011 г. бяха 7.01%, което представлява лек ръст спрямо декември 2010 г., когато този процент е бил 7.08%. Очакванията на C&W са нивата на възвръщаемост да останат сравнително стабилни.

Според проучването на компанията, въпреки раздвижването на пазара и ръста в обемите на търговските площи в Европа, условията все още не са достатъчно устойчиви, особено в някои от страните. Търсенето на търговски площи е в пряка зависимост от потреблението на крайните клиенти, чието пълно възстановяване предстои.

Някои нови проекти, планувани за първата половина на 2011 г., бяха забавени, което може да се повтори и през второто полугодие на годината. Това прави дългосрочните прогнози за развитие на сегмента несигурни. Очакванията на C&W са през 2012 г. площите в процес на изграждане да бъдат общо 5.8 милиона кв. м, в резултат на редица фактори този обем може да претърпи промени.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    Avtora izpolzva termina "mall" i targovska plosht kato sinonimi, kakvito te ne sa.

  2. Анонимен
    #6

    Ето и точно "колко много молове имаме" ни повече ни по малко наполовина на румънците и предпоследни в Европа само преди полуумрялата Гърция , която очевидно бидейки полуумряла е пропуснала напълно модата и бума ( по цял свят ) да се строят молове по американски модел. Ето http://fakti.bg/imoti/16132-novo-pokolenie-targovski-centrove-u-nas

  3. Анонимен
    #5

    На 1000 българи се падат 67.5 кв.м търговски площи, докато средната площ за Европа е 240 кв.м. Най-много молове на 1000 души има в Норвегия – близо 685 кв.м.

    ------------------------------------------------------
    Ало дивака от номер 2 това горното прочете ли го!? Мда по напред сме от Европа само дето имаме 4 пъти по-малко молове от средното а румънците вероятно като нормални хора смятат че имат много малко молове защото вероятно имат два пъти повече от нас или иначе казано 2 пъти по-малко от Европа....

  4. Анонимен
    #4

    Мутра: Сега строим игрища за голф

  5. Анонимен
    #3

    Ostava da se nameriat pari za pazaruvane v mnogobroinite BG molove

  6. Анонимен
    #2

    :D :D :D Ауууу! Трагедия направо! Ха-ха-ха! Хора няма в тая държава, платежоспособното търсене е ограничено! Със сигурност сме на първо място по молова площ на едница платежоспособно търсене. Вероятно и преди Румъния

  7. Анонимен
    #1

    От горната статия оставам с впечатлението, че участваме в някакво състезание по строеж на молове! Сигурно, защото са ни малко хипермаркетите... Интересно, а на кое място в света сме по изграждане на обществена инфраструктура (пътища, магистрали, жп линии, обществен транспорт)?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.