Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България напуска "Бургас-Александруполис"

Бюджетът даде 12.8 млн. лв. за погасяване на всички задължения към проектната компания

81 коментара
България напуска "Бургас-Александруполис"

Правителството реши България да се откаже от проекта за изграждане на петролопровода "Бургас-Александруполис", съобщи в сряда вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков. Причината е, че подписаното с Русия и Гърция споразумение за тръбата не може да се изпълни по договорения начин основно във финансовата си част, обясни той.

На заседанието на кабинета в сряда е решено също от бюджета да се отпуснат 12.8 млн. лв., за да изчисти страната ни дължимите си вноски към проектната компания "Трансболкан Пайплайн", в която държи 24.5 на сто. Мажоритарният пакет от 51 процента в дружеството е на руски консорциум, останалите са на гръцко обединение.

 

За взетото решение ще бъдат уведомени правителствата на Гърция и Русия. На 14 декември пък ще има общо събрание на проектната компания, на което също ще бъде съобщено решението на българското правителство и ще бъде предложено доброволно прекратяване на дейността на дружеството и на проекта. 

 
Предложението на страната ни е Тристранното споразумение за сътрудничество и строителство на петролопровода "Бургас-Александруполис” от 15 март 2007 г. да бъде прекратено по взаимно съгласие. Ако не се постигне такава договорка, българската страна се оттегля самостоятелно след изтичане на 12-месечния срок, каза Дянков.
 
Консултирали сме се с юристи и не би трябвало да търпим никакви санкции от излизането си от проекта, заяви още вицепремиерът. "Работили сме над една година с международни компании, правни юридически кантори, санкции България няма как да получи", обясни той. 
 

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков пък заяви, че основанието за излизане от проекта е, че другите страни са неизправни, но не пожела да коментира точно в какво.

 

"След като дълго време България търпя обвиненията, че ние бавим големите проекти, виждате, че другите страни са неизправни и това е основанието да се излезе от това споразумение", заяви Трайков.

 

"Това се отнася и по други големи проекти, така че ви моля да имате едно наум. Например давам АЕЦ "Белене", който по принцип не коментирам напоследък, защото там нещата вече са вкарани в правилните релси на работа, които да доведат накрая до положително или отрицателно общо решение за проекта", заяви министърът. 

 

Решението е взето въпреки одобрената от Министерството на околната среда и водите оценка за въздействие върху околната среда, която трябваше да започне да се обсъжда публично в общините, през които трябваше да минава трасето на нефтопровода.

 

Преди около три седмици премиерът Бойко Борисов заяви, че проектът продължава да не стои на дневен ред за реализиране от българското правителство.

 

Така след две години и половина на власт ГЕРБ реализира първоначалното си виждане, че участието на България в проекта трябва да бъде прекратено. Още в началото на мандата на правителството при среща на Борисов с руския премиер в полския град Сопот Владимир Путин даде да се разбере, че руската страна е готова да прежали проекта за петролопровода за сметка на останалите руски енергийни проекти – строежа на АЕЦ "Белене" и на газопровода "Южен поток".

 

По-късно и руските участнички в проекта – "Роснефт", "Транснефт" и "Гапромнефт", започнаха да работят по търсене на друг вариант за трансбалкански петролопровод, който да заобикаля натоварените черноморски проливи Босфор и Дарданели, и се включиха в проекта за строеж на тръбата "Самсун-Джейхан".

 

Междуправителственото споразумение за строежа на петролопровода бе подписано в Атина на 15 март 2007 г. след 12-годишни преговори и седем различни споразумения за проекта, зародил се през 1994 г. Според последното споразумение строежът на тръбата трябваше да започне през 2009 г. България и Гърция се ангажираха да осигурят най-благоприятен данъчен режим за изграждането на съоръжението, а на Русия се падна да осигури суровината за запълване на тръбата с проектен капацитет от 35 млн. т годишно.

 

По последни оценки цената на проекта надхвърляше 1 млрд. евро и така стойността на българския дял се оценяваше на около 300 млн. евро. Срещу това София щеше да получава годишни такси между 30 и 50 млн. долара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

81 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #81

    Абе number 80, какъв Уорлик и турци са ти в главата. Прочети постинга на 77, да разбереш за какво става дума.

  2. Анонимен
    #80

    Браво на г,син У-У-Уорлик и неговото слугинче! Действително добре си вършат работата и ги чака повишение. В тая тръба икономиката е малко, но стратегията беше повече, в т.ч. да ни пазят от турците. Но какво да се прави, турците са по-стратечиски важни за САЩ, а нас остава слугинството и словоблудството на неблагодарници.

  3. Вели
    #79

    Ама защо всички пишешти в този форум са анонимници????? Преди време творяха под прекрасни аватари!!!!!! Я се стегнете!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Анонимен
    #78

    Браво на правителството!!!, Сега червените другарчета няма да могат да си преберът комисионните. Честито на гражданите на Бургас.

  5. Анонимен
    #77

    Както винаги, тук е пълно със злобни, некомпетентни и лъжливи коментари по отношение на тази навременна и отлично изпълнена маневра на българското правителство. Ето каква е истината: През 2007 Станишев и най-вече министър Петър Димитров подписват споразумение с Русия и Гърция, от което истински печелят Русия и Гърция. За България е определена смехотворна такса от 35 мил.USD при транспортиране на 35 000 000 тона петрол годишно. Това са 100 000 (сто хиляди) тона ЕЖЕДНЕВНО. Тоест всеки ден в затворения

  6. Анонимен
    #76

    Правителството ни се отказа от проекта един ден след като руското правителство обяви, че се отказва от него. http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4868519,00.html

  7. Анонимен
    #75

    Забелязвам, че сектантите на др.Костов са се наакали от кеф, че още нещо в България е съсипано.

  8. Анонимен
    #74

    лесно се напуска нещо от което всички вече практически са се отказали. защо не напусне проектът Беляне.

  9. Анонимен
    #73

    Проект Белене от Westingnose или френски - о.к., но не трещящи ръждиви руски бомби като в Чернобил. Не разбирам защо Р.Овч и компания се возят на мерцедеси и почиват в Латинска Америка, а искат да строим централа тип "Москвич" и да се превърнем във филиал на необитаемия Сибир. Сигурно защото мерцедес не дават рушвети - или обратното - руснаците дават рушвети, а после си го избиват с по-ниска сигурност на централата...

  10. Анонимен
    #72

    Путин опозицията скоро ще го издуха от Москва и не знам тогава българските комуноидни фекалиr как ще засмърдят. Може би се влюбят в сегашната московска дясна опозиция, въпреки че тя ще им спре рублите. Да видим

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.