България няма независим телекомуникационен регулатор

България няма независим телекомуникационен регулатор

Българската Комисия за регулиране на съобщенията (КРС) е зависима от правителството, не е ефективна, погрешно прилага европейското законодателство и има конфликт на интереси на неин член, който участва в борда на водещия телекомуникационен оператор в страната.С тези мотиви Европейската комисия откри в сряда наказателна процедура срещу България.

"В България има лошо, направо погрешно прилагане на правните разпоредби на ЕС в областта на независимостта на  националните телекомуникационни регулатори", каза говорителят на ЕК Мартин Селмайер, цитиран от БНР. "Искаме да има независими органи, които да не са под контрола на дадена компания или на правителството, а в България виждаме обвързаност между водещия телекомуникационен оператор и съответните регулиращи органи", каза Селмайер.

В съобщението на ЕК също се посочва, че в управителния съвет на КРС членува председателят на друг орган с известни регулаторни функции - Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС). Това е назначеният от сегашното правителство Пламен Вачков, който освен в управата на далекосъобщителния регулатор участва и в борда на Българската телекомуникационна компания (БТК). Там той се води като държател на единствената държавна акция. 

Това е конфликт на интереси, който застрашава независимостта на националния регулатор. За нас това е недопустимо смесване на функции в правителството с такива в регулатора и водещ телеком, коментира Селмайер.

От ДАИТС обаче обявиха, че няма конфликт нито на лични, нито на институционални интереси заради участиетона Вачков в управата на КРС и БТК. В телекома неговата работа била да ускори прехвърлянето на обектите със специално значение от компанията към държавата след приватизацията на телекома. Той не бил получавал възнаграждения за това. 

Говорителят на ЕК посочи още, че в ежедневната работа на КРС се виждат спънки за ефективността ѝ, което не е непременно по вина на хората, работещи там, а заради лошото структуриране на органа и връзките на правителството с водещия оператор.

От Брюксел акцентират и върху това, че председателят на КРС Георги Александров е изтекъл мандат повече от година. Допреди седмица комисията беше и със член по-малко след напускането на Зина Трифонова през януари 2006 г. Преди дни най-сетне на нейно място парламентът назначи от своята квота Тодор Костурски от НДСВ.

След като НДСВ и БСП не успяват да се  разберат кой да наследи Георги Александров, нееднократно решенията на КРС са били оспорвани за незаконност. От регулатора обаче посочиха, че по повод обжалване на тяхно решение от страна на дружество от сектора, от Върховния административен съд са се произнесли, че изтеклият мандат на Александров не пречи на легитимността на решенията на регулатора.

Факт е също така, че КРС е безпомощна да предприеме каквото и да било във връзка със задължителната преносимост на мобилните номера. България трябваше да въведе от 1 януари 2007 г. възможността абонатът на един GSM-оператор да се прехвърля към друг телеком,  запазвайки същия си номер. Процедурата обаче се блокира от "Мобилтел", които имат най-голям пазарен дял и интерес да запазят статуквото и оспорват спецификациите на КРС в тази насока и не са съгласни с приеманата от другите двама оператори процедура.

 „Зле функциониращ национален регулатор означава зле функциониращи пазари на далекосъобщенията. Това от своя страна застрашава конкурентоспособността на българската икономика, като едновременно нанася щети на промишлеността и лишава гражданите от ползите, които носи доброто регулиране в областта на далекосъобщенията, а именно по-ниски цени, по-добри и по-иновационни услуги", заявява европейският комисар по далекосъобщенията  Вивиан Рединг в прессъобщението.

"Комисията изпраща до България официално уведомление, вследствие на достигналата до нея информация за липсата на средства и за проблемите, които среща в процеса на вземане на решения българският национален регулатор в областта на далекосъобщенията в резултат на дълго отлаганото назначаване на председател", посочват още от ЕК.

От там посочват и, че КРС не е изпълнила основни свои задачи като изготвянето на пазарни анализи, което влияе върху вземането на важни решения, които се отлагат.

Тези проблеми не са били решени въпреки срещите с българските власти, нито поредица от писма от страна на ЕК.

България има 4 месеца на разположение, за да отстрани проблемите, за да не бъде внесено дело срещу България в Европейския съд и да се предприемат парични санкции срещу страната ни.

Още по темата
Още от Бизнес