България няма пари за харесаните от Радев френски изтребители

Борисов настоял "Спартан"-ите да не се приземяват
България няма как да си позволи харесаните от президента Румен Радев френски изтребители "Рафал". Това стана ясно от думите на военния министър Красимир Каракачанов  в петък. 
 
"Въпросът е до пари, тъй като френските изтребители са много скъпи за нас - около 100 млн. евро единият. Други изтребители са на половин цена", каза вицепремиерът. 
 
Преди два дни в рамките на визитата си във Франция държавният глава пилотира лично изтребител "Рафал" и остана много впечатлен от възможностите му. След полета въпреки, че знае финансовите проблеми около проекта за нов изтребител, той предложи България да поиска оферта и от Франция. 
 
Финансовата рамка е около 1.2 млрд. лева, с които правителството иска да закупи 8 или 9 изтребителя. Изпълнението на проекта обаче е под въпрос, след като парламентарното разследване установи нередности при подготовката му и го върна почти в начална фаза. 
 
"По принцип аз смятам, че писмата трябва да бъдат изпратени до максимален брой фирми и държави, но да има по-голямо съревнование, отсега мога да ви кажа, че някои от самолетите са изключително скъпи, не са по нашите възможности", посочи той.
 
Друг въпрос е, че самият Каракачанов наскоро предложи България да поиска оферта и за нови изтребители Ф 18, които също съвсем не са ни по джоба. 
 
През последните няколко седмици Министерството на отбраната дава противоречиви сигнали за бъдещето на проекта. 
 
В момента министерството все още не може да стигне до заключение от кои държави и компании може да поиска оферти за самолети. Каракачанов обясни, че според някои юристи в МО, може да се искат нови оферти само от страните и компаниите, които участваха досега в проекта. Това са Швеция и компанията "СААБ" за нови машини "Грипен", САЩ и Португалия за изтребители "втора ръка" Ф-16 и Италия за "втора ръка" "Юрофайтър".
 
В министерството обаче имало и други мнения, че кръгът може да се разшири и да бъдат поискани оферти и от други държави и сега екипът от Военновъздушните сили, който движи проекта, трябва да прецени какво да се прави. 
 
Каракачанов коментира в петък, че той лично е на мнение, че трябва да се съберат оферти от повече страни и компании, но отбеляза, че някои от възможностите са много скъпи. 
 
Каракачанов съобщи още, че е разговарял с премиера Бойко Борисов и за бъдещето на транспортните самолети "Спартан". 
 
Премиерът е настоял да се намери решение и да се отиде към сключване на договор за продължаване на поддръжката им, каза Каракачанов. 
 
Преди ден стана ясно, че заради липсата на средства правителството е на път да приземи и  "Спартан"-ите, които са едни от малкото модерни машини в българските военновъздушни сили.
 
Договорът за поддръжката им е изтекъл по-рано тази година, а няма планирани средства за сключването на нов. Вече са проведени разговори с фирмата, която поддържа машините – "Аления Леонардо", която е поискала над 17 млн. евро за нов четиригодишен договор.
 
В момента от трите закупени машини "Спартан" лети само една. В началото на следващата година се очаква да бъде приземена и тя. Освен за военни цели транспортните самолети се ползват и за спешни полети при донорски ситуации, оказване на международна помощ, а в редки случи дори за държавни визити.
 
Те бяха закупени от италианската фирма "Аления Аеронавтика" през 2006 година. Първоначалният договор предвиждаше доставката на 5 самолета "Спартан" за 91.8 млн. евро, но той бе предоговорен от първото правителство на ГЕРБ и страната ни се отказа от последните две машини.
 
Подобна е ситуацията и с другата многомилионна придобвика на държавата през последните години – хеликоптерите "Кугър". Заради липсата на средства за поддръжката им, от 12 налични машини летят само 3-4.
Още по темата
Още от България

Какво предизвика напрежението и протестите около чумата по дребния добитък?