Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България планира инфраструктурни проекти за 9 млрд. евро до 2020 г.

Малка част от тях обаче ще получат безвъзмездно еврофинансиране до 80%

7 коментара
България планира инфраструктурни проекти за 9 млрд. евро до 2020 г.

България е представила на Европейската комисия списък с 13 инфраструктурни проекти в областта на пътния, железопътния и водния транспорт за близо 9 млрд. евро за реализация в периода 2014 – 2020 г., стана ясно по време на представяне у нас на новата разширена Трансевропейска транспортна мрежа, известна като TEN-T. На събитието присъстваха министърът на транспорта Ивайло Московски, на регионалното развитие Лиляна Павлова и на еврофондовете Томислав Дончев и представителят на ЕК Анна Ливиерату.

На безвъзмездно финансиране в размер на 80% от стойността на проекта обаче могат да разчитат само отсечките – част от основните европейски коридори, които остават непроменени плюс пътното направление София – Велико Търново – Русе – Букурещ и железопътното направление София – Горна Оряховица – Русе. Всички останали проекти, заявени от страната ни, ще получат 20 на сто безвъзмездно финансиране от еврофондовете, а останалите средства трябва да се осигурят от бюджета, частни инвеститори или заеми от ЕС.

Надяваме се до края на годината парламентът да гласува Закона за публично-частното партньорство, ще се възползваме от Закона за концесиите и ще търсим частни капитали за реализацията на тези проекти, заяви министър Московски. Представителят на ЕК каза, че допълнително финансиране може да дойде като заем от Европейската инвестиционна банка или пък чрез издаване на гаранции за частните инвеститори.

На частично европейско финансиране могат да разчитат и интермодалните терминали в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Лом, Драгоман, Свиленград и Горна Оряховица, морските пристанища Варна и Бургас, както и речното пристанище Силистра и летищата в София, Бургас, Варна, Пловдив и Горна Оряховица.

Списък с транспортни проекти за изпълнение от 2014 до 2020 г.

1.Преодоляване на тесните места по р. Дунав - 371.5 млн. евро.

2. Жп линията Драгоман - София - Септември - 1.214 млрд. евро

3. Пълно завършване на жп възел София - 310 млн. евро.

4. Жп линията Видин - Медковец – Мездра - София - 2.677 млрд. евро.

5. Жп линията Перник - Радомир - 360 млн. евро.

6. Интермодален терминал Русе - 15 млн. евро.

7. Завършване на жп линията Пловдив - Бургас (вкл. и железопътен възел Бургас) - 85 млн. евро.

7. Автомагистрала “Струма” Лот 3 - 910 млн. евро.

8. Автомагистрала Калотина - София - 405 млн. евро.

9. Автомагистрала “Хемус” - 1.250 млн. евро.

10. Автомагистрала “Черно море” - 450 млн. евро.

11. Пътят Видин - Ботевград - 330 млн. евро.

12. Пътят Русе - Велико Търново - 250 млн. евро.

13. Пътят Велико Търново - Маказа - 292 млн. евро.

Инфраструктурни обекти у нас и в останалите страни членки могат да кандидатстват за финансиране и по новия механизъм на ЕК – “Свързване на Европа” (Connecting Europe Facility), който ще разполага с 50 млрд. евро от 2014 до 2020 г. Близо 32 млрд. евро от тях са за транспорт, а 10 милиарда от парите ще са само за по-бедните страни като България.

В механизма “Свързване на Европа” са предвидени 9.1 млрд. евро за енергийни проекти. Страната ни присъства като част от Южния газов коридор, където попада “Набуко”, в свързването на електрическите мрежи на Централна с Югоизточна Европа, както и в изграждането на газови и петролни връзки по оста Север-Юг.

Представителят на ЕК Анна Ливиерату заяви, че Европа се нуждае от 500 млрд. евро до 2030 г. за инвестиции в транспортна инфраструктура, за да подобри свързаността между отделните държави членки и да се стимулира свободното движение на хора и стоки. Средствата ще дойдат не само от фондовете на ЕС, но и от правителствата на страните-членки и частния сектор.

По думите на Ливиерату Европа се нуждае от подобрение на транспортната си мрежа, тъй като прогнозите са за увеличение на превозените товари с 80% до 2050 г. и 50% ръст на превозените пътници. В същото време само 20 от големите европейски летища са свързани с железопътната мрежа и само 35 от големите пристанища са свързани адекватно с транспортната мрежа по суша.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    До тогава ще измрем от глад,болести,разорение от банките!

  2. Анонимен
    #6

    Четете подзаглавието и абзац №2!

  3. Анонимен
    #5

    Борисов зарадва още два футболни клуба с държавна помощ
    Два от емблематичните футболни клубове в Югозападна България - "Марек" и "Пирин" (Блгр), които са във финансова криза, ще бъдат зарадвани с финансова помощ от държавата.

    Преди седмица министър-председателят Бойко Борисов лично обеща да спаси от фалит тима от Дупница. Вчера се разбра, че това вече е факт. Един от треньорите на аматьорския "Марек 2010" - Анжело Кючуков, съобщи, че помощта е получена и отборът спокойно ще доиграе сезона в Югозападната

  4. Анонимен
    #4

    Изглежда най-накрая България ще има магистрали и главни пътища. Бойко има простоват вид, но тая му заслуга остава в историята че комунистите за 50 години една магистрала дори не довършиха.

  5. Анонимен
    #3

    Ми звучи супер...

  6. Хем
    #2

    1, Когато има криза се строи,строителството осигурява работни места и дърпа и други сектори.Ще си позволя да се изфукам,непосредствено след 90година когато левът полудяваше,в частни разговори съм казвал-сега е моментът да се строят пътища.Има работна ръка,парите поне в България вървят,а и стр. материали ще се използват.Само ,че мен никой не ме слуша.Това са минали работи,какво е интерестното сега: Европа ЩЕ строи!Не анадолски мърльовци и няма да има тарикати с комисионни.Може пък и това което става в България с тези магистрали да е помогнало на Европа да разбере какво става!Както се казва`И ние нещо на света даваме`.

  7. Анонимен
    #1

    А бе, нали преди известно време публикувахте материал, в който се казваше, че Европа спира финансирането на структурните проекти и че ще трябва да ги плащаме от бюджета. Каква стана тя, а?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.