Когато разказах за тези мъчителни резултати пред група експерти, един стана и каза, че не било вярно. Той общувал с ученици и всички те можели да четат и пишат. Освен това в Америка било пълно с неграмотни. Този виц сме го чували. Друг ми каза, че се дължало на циганите. Трети каза, че на социолози не може да се вярва. Добре, че има цигани, социолози и американци. Иначе онова, което става наоколо, ще си остане напълно необяснимо за нас.
Според изследването на ОИСР сред 15 -годишните ученици, България се оказва на дъното по образованост. Изследването е трудно обхватно, но сред хилядите цифри се мъдри една, която казва, че 28.8% от 15 -годишните в България са под първо ниво. При момчетата процентът е 38.3. Първо ниво предполага, че когато човек прочете прост текст, в който очевидно става дума за едно единствено нещо и в който няма никакви подтекстове, скрити значения и двусмислици, той схваща за какво става дума. Да не се класираш поне на първо равнище означава, че си на практика неграмотен. Независимо дали познаваш буквите или дали можеш да прочетеш едно изречение. За Турция този процент е 10.8. За математика процентът е 29.4. За Турция е 24. На всичко отгоре постиженията на Турция, макар и бавно, се качват. Нашите се смъкват надолу.
За жалост, такъв висок процент не може да се обясни с циганите или с някое друго малцинство. Освен това изследванията се правят сред учениците. Ако част от ромите са отпаднали от училище, то те ни правят услуга. Поне що се отнася до проучването.
Често се говори, че съвременната икономика е икономика на знанието. ЕС дори си изработи през 2000 г. един злополучен документ, наречен Лисабонска стратегия, според който на ЕС му остават 2 години да развие най-конкурентоспособната икономика в света. Това, според стратегията, трябваше да стане основата на знанието. Засега няма данни, които да дават надежда, че това ще се случи. С присъединяването на България към ЕС не е много сигурно, че шансовете на Европа ще се подобрят.
Ние обичаме да се сравняваме с другите страни наоколо и да търсим някой, който да е по-зле от нас. По отношение на образованието обаче винаги сме имали високо самочувствие. Отчасти по традиция, отчасти поради обективни данни от изследвания от типа на PISA и TIMSS, и в голяма степен заради постиженията на шепа способни и добре изучени деца, които печелят международни олимпиади по математика. Тези деца обаче са малка и намаляваща общност. Освен това именно те са онези 4-5%, които са твърдо решени да учат в чужбина.
Сред следващите дванайсет процента, които смятат да кандидатстват и в чужбина, и в България, най-способните също ще напуснат. Едната трета неграмотни ще останат и без хора, които могат да ги образоват или поне да им създават работа. Българската работна армия ще заприлича на ослепените войници на Самуил – на всеки 100 по един едноок. Този път обаче няма да можем да упрекваме византийците. Може би ще се разсърдим на турците, че са ни изпреварили.
Когато училищата в страната си спечелят крайно негативна репутация и когато тази репутация е напълно оправдана, образованите родители няма да искат да стоят, да дойдат или да се върнат в България по простата причина, че няма да има къде да пратят децата си на училище. Така ниските образователни стандарти стават бариера не само за бъдещото развитие, но и за сегашното обслужване на икономиката. Всеки е срещал родители, които казват, че само да могат да си го позволят, ще се махнат от България или ще пратят децата си да учат в чужбина. Сега всеки може да си позволи този лукс. Като член на ЕС, българите плащат местни такси в европейските университети. В много случай това означава образование, което е по-евтино, отколкото в България.
Неграмотността застрашава страната значително повече, отколкото демографския срив, който е по принцип неясен феномен, или престъпността. Или дори корупцията. Независимо от това засега няма признак, че някой сериозно се е разтревожил. Дано сравнението с Турция предизвика поне известна тревога.
Други коментари от Юлиан Попов може да прочетете на блога му www.julianpopov.com
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
161 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
След като професорите ни са такива каквито ги видяхме тези дни...какво да говорим за учениците.....
за сметка на необразованосттяа на обикновената публика, учебната програма в училищата става все по-засукана и неразбираема от учащите се.Ами учебниците за прости хора трябва да се правят от даскали , а не от професори-връскари.Даскал е старобългарска дума и идва от думата АСКАЛ, която има смисъл на жрец.Да те са били свещеници и учители.Този който ще копа или зида не се нуждае от диференциялна геометрия и интеграли.
Слушат ли в Турция Азис?Имат ли в правителството българи-министри?Всички в Турция ли се ограмотяват, дори и тия към дълбокия Анадол?А кюрдите грамотни ли са?Какво мислят турците за кюрдите?Ходили ли сте в Истанбул, да видите как работят малките турци?Имат ли време да четат от толкоз работа?Колко от турските студенти/граждани са взели TOEFL*SAT*GMAT?Бъзикате ли се с нас, с тази статия?
е на светлинни години пред Бг във всяко отношение.Сега всички псевдопатриоти ще подскачат като ужилени,но когато фактите говорят и боговете мълчат.Турция е икономическа и военна свръхсила в региона.
No drugo e po-ineteresno! Spored sashtoto tova izsledvane PISA nemskite u4enizi zaemat miasto vav vtorata polovina na klasiraneto(finlandzite sa parvi) i tova stana povod za ojiveni diskusii i zakonodatelni merki! T.e. nemskite politizi razbraha, 4e s mitove ot roda "strana na poeti i filosofi" ne se ozeliava v globalizirania sviat. A kakvo stava u nas? Nishto! Lafove ot roda "nai-inteligentnite v Evropa, mnogi trudolubivi i gostopriemni, Kostov opravil BG" prodalzavat da se povtariat s papagalska nastoi4ivost i izhod niama!
Хубаво е да се повдига този въпрос! Не виждам защо това трябва да се прави с надменно отношение към Турция!По-важното е да се изясни какви са критериите на PISA. Доколкото ги познавам те не са зубрачески, от запомняне, както се ПОДГОТВЯТ учениците в нашите училища.Става въпрос за разминаване в методологията и методиката на образованието.Освен това няма как да ПОДОБРЯВАТЕ каквото и да е в държавата и обществото, ако в него доминират корупцията, престъпността и манипулациите, в които са специалисти автори като Ю. П.
Добро утро, господа! Достатъчно е само един ден да гледате телевизия и да четете български вестници, за да видите огромната бездна от неграмотност и липса на всякакава обща култура у четвъртата власт. Трагедията е пълна и очевадна. Като прибавим и липсата на елементарно възпитание у формиращите общественото мнение, просто се хващаме за сърцето. Естествено, както навсякъде, рибата мирише от главата, сиреч реководствата на медиите са изключително прости и неграмотни, а вероятно и са с поставени задачи да перат пари на мафията и да промиват мозъците на нещастното население.
Очакват се и още такива статии. Когато учителите стачкуваха ги изкараха престъпници. Но няма страшно, все още сме пред Сомалия по образованост
25 години работя в областта на образованието - преподавах и в средното училище, и в университета и мога спокойно да кажа, че статията е много точна. Няма какво да се сърдим на автора, че казва истини, които нашите управници предпочитат да премълчават. Колкото и да не е съвършена техниката на изследването на PISA, фактът е на лице: младежите в България стават все по-малко грамотни! Чалгата, интересът към Биг Брадър и подобни простотии са само отражение, илюстрация на това изпростяване. Погледнете, …
обаче, кой колко печели, сравнете фризьорката с учителя или шофьора с лекаря и ще видите защо никой не иска да учи. Защото за да са учени децата ни, трябва да има уважавани, достойни, спокойни и добре платени учители. У нас мобилният телефон на всеки келеш струва повече от месечната заплата на учителя му! За какво уважение може да говорим тогава, след като учителската професия обрича практикуващите я на мизерия?Както е известно и както е намекнато в статията, рибата се вмирисва откъм главата. Докато нашите депутати и министри имат пари да си сменят всяка година мерцедесите, а не намират пари да вдигнат заплатите на преподавателите в училищата и университетите, резултатите ще вървят от лошо към по-лошо! Образование и наука без пари не се правят! С трици маймуни не се ловят!
Ненапразно и ние от лабораторията сме се отдавна присъединили към инициативата на приятели за възстановяване на Османската империя в старите й граници.Само без ангария и башибозук!(и задължително без копнежи по дяда Ивана)