България под мониторинг заради "Зелена карта"

Застрахователи бавят плащания по катастрофи в чужбина

България под мониторинг заради "Зелена карта"

България е поставена под мониторинг в международната система "Зелена карта" заради неплашане от страна на български застрахователи на щети, причинени от автомобили с българска регистрация зад граница.

Това съобщи председателят на българското бюро "Зелена карта" Орлин Пенев пред в. "Капитал".

"Бюрото беше под неформално наблюдение от февруари, когато бе поискана и внесена гаранция от целия застрахователен пазар в размер на 4 млн. евро. Сега с писмо до националното бюро "Зелена карта" от Съвета на бюрата са наложили още две мерки - осигуряването на презастрахователен договор за целия пазар и ежемесечни отчети за финансовото състояние на националното бюро", е заявил през изданието Пенев.

Засега процедурата не засяга българските шофьори, които все още имат покритие на застраховката си "Гражданска отговорност" зад граница, ако са си купили "Зелена карта". На този етап не е ясно какъв е рискът България да бъде изключена от системата.

Според "Капитал" и този път проблемът със "Зелена карта" е свързан с лидера на пазара на "Гражданска отговорност" – компанията "Лев инс", свързвана с бившия съветник в ДАНС Алексей Петров. Тя отказва плащания при катастрофи в определени държави, тъй като твърди, че става дума за застрахователни измами.

Проблемът със "Зелена карта" е известен от повече от година.

През ноември 2017 г. избухна политически скандал, след като премиерът Бойко Борисов получи писмо от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС, че бързо растящата компания "ДаллБогг: Живот и здраве" (на "Търговска лига") и "Лев инс" имат проблеми с покриването на обезщетенията по полиците "Зелена карта" в чужбина и бавят плащания.

Ситуацията силно ескалира, тъй като България бе заплашена с изключване от системата "Зелена карта".

В резултат през февруари 2018 г. финансовият надзор взе крути мерки срещу "ДаллБогг", като разпореди компанията спешно да представи план за увеличаване на капитала си в срок от шест месеца, тъй като не отговаря на изискванията за платежоспособност. Оказа се, че капиталът е увеличен още в края на 2017 г.

Впоследствие "ДаллБогг" действително бе извадена от евромониторинга, но "Лев инс" остана под наблюдение. Проблемите с "Лев инс" очевидно са продължили, тъй като на 30 юли тази година Комисията за финансов надзор (КФН) назначи като принудителна мярка пълна финансова и актюерска проверка на "Лев инс". Тя трябваше да установи редица финансови данни, включително задълженията на застрахователя по всички претенции по "Гражданска отговорност" от ПТП, настъпили в чужбина. Срокът на проверката беше 30 септември, но резултати от нея така и не бяха обявени.

Допълнително, през октомври бе назначена нова проверка на няколко застрахователни компании, включително "Лев инс" – този път с участието на ДАНС. Резултати и от нея не бяха обявени.

Междувременно, през лятото изпълнителния директор на дружеството Павел Димитров раказа пред бТВ, че то се сблъсква с огромни застрахователни измами на територията на Румъния и Италия. По същото време, покрай политическия скандал около фалита на кипърския "Олимпик", премиерът Бойко Борисов се изказа по темата в парламента и изрази теза, близка до тази на "Лев инс". Той обяви, че имал данни, че 42% от катастрофите в Румъния били с автомобили с български регистрационни табели и имало хора в чужбина с по 300-400 автомобила с българска регистрация. Затова разпоредил на полицейските аташета да проверят ситуацията.

Очевидно всички действия на родните власти до момента не са дали задоволителен резултат, след като България е подложена на мониторинг.

Още по темата
Още от Бизнес