България официално е информирала Европейската комисия за проблемите с граничните блокади от страна на протестиращи гръцки фермери и е поискала Брюксел да се намеси, за да се възстанови нормалното движение на стоки и хора възможно най-бързо.
В писмо до ЕК, внесено чрез постоянното ни представителство в Брюксел, Министерството на външните работи посочва, че в създалата се ситуация Гърция не изпълнява свои задължения, свързани с основни свободи в рамките на ЕС. Атина нарушава основни правила за относно функционирането на вътрешния пазар по отношение на свободното движение на стоки между държавите-членки.
Дипломатическите действия идват след поредното през последните няколко дни затваряне на три от контролно-пропускателните пунктове по границата с Гърция. В сряда се оказа, че вече не се пускат не само камионите, но и леките автомобили.
Пострадалите предприемачи от граничната блокада на протестиращите гръцки фермери могат да получат сертификати за форсмажор, които да им послужат при евентуални арбитражни спорове за неизпълнени договори по доставки. Това припомниха от Българската търговско-промишлена палата, която издава такива документи.
Организацията е поискала от ресорните министерства общ официален документ със справка, характеризираща събитието и периодите, през които са били затворени гранични пунктове на българо-гръцката граница. На негова база всички фирми, засегнати от блокадата, могат да ползват сертификати за форсмажор, които се приемат като доказателство от международните и българските арбитражни институции.
Сертификатът за форсмажор се издава от палатата на български или на чужд език, в зависимост от искането на клиента.
Организацията препоръчва на българските фирми да включват във външнотръговските си договори клауза за форсмажор.
Преди ден българският премиер Бойко Борисов разговаря по темата с гръцкия си колега Алексис Ципрас и го призова да отвори транзитен коридор за преминаване.
В сряда пред Нова телевизия външният министър Даниел Митов коментира, че България не може да отговори с екстремни средства на блокадите на българо-гръцката граница.
"Франция и Белгия от години имат подобни проблеми, но не използват сила", обясни той и допълни, че още в петък българският посланик в Атина Емилия Кралева се е срещнала с министъра на обществения ред на Гърция и е поискала да се търсят алтернативни маршрути.
Митов каза, че от протестите са засегнати всички съседни на Гърция държави, тъй като са блокирани всички гранични пунктове.
"Използваме всички инструменти, с които разполагаме – информираме Брюксел", каза още Митов. Според него важно е важно е да се знае, че в четвъртък ще има обща стачка и блокадите ще са в цяла Гърция.
На пунктовете с блокирано движение доброволци на БЧК раздаваха храна и вода на шофьорите, които трети ден са в граничната зона.
Над 1000 са били тировете през нощта, когато за кратко блокадата падна и започна първото пропускане на колоните. Много шофьори са се отказали от пътуване към Гърция, десетки камиони бяха паркирани в населените места, за да могат хората да се хранят.
Около 10 часа сутринта напрежението на границата ескалира, заради пропускането на 15 камиона от гръцка страна. Някои шофьори споделиха, че са минали срещу заплащане, но гръцките власти отхвърлиха категорично това твърдение, като уточниха, се са пуснали колите, за да изчистят междинната гранична зона. Въпреки това недоволството продължи.
Триста тежкотоварни камиона бяха пропуснати в двете посоки от 11 до 15 часа, след което бе наложена пълна забрана за преминаване, предаде БНР. На другия граничен пункт "Ексохи-Илинден" от 17 часа блокадата също е за всички превозни средства, а колоните от автомобили е над седем километра и от двете страни на границата. В знак на солидарност с гръцките фермери от няколко часа търговските обекти в граничните населени места са затворени
Международните превозвачи са категорични, че бюрокрацията на гишетата за пропускане и контрол на камионите е извън всякаква логика. По 10-15 минути се бави обработката на всяка кола, дори да е празна. Някои от шофьорите предложиха ответна реакция на гръцката блокада и обмисляха да затворят пътното платно на Кулата с камиони. До това обаче не се стигна.
"Не знам защо някои хора на ядене и пиене казват протест – на границата са едни дълги софри. Трябва да отстояваме нашето право коридор номер 4 да е коридор номер 4. А не всяка година, когато почивките свършат, портокалите и мандарините се изнесат от Гърция, те сядат и почват едни празници", коментира Красимир Лалов от Националното сдружение на превозвачите. Според него блокадата ще свърши, когато свършат узото и мезетата.
На този етап е трудно да се прогнозира решение на кризата. Евентуално от петък нататък може да се търси някакво решение за транзитно преминаващите и да се направи коридор, както предвиждат международните норми, посочи Георги Петърнейчев, председател на управата на Асоциацията на българските предприятия, свързани с международните превози и пътища. По думите му, потърпевши са най-много български превозвачи, защото те съставляват най-голям процент от транзитно преминаващите през Гърция за Италия. Той определи като загуба на време процедурата по обобщаване и предаване на данни за загубите и платените неустойки на превозвачите ни при предишни блокади на границата, което според него не е довело до никакъв резултат. Петърнейчев прогнозира, че сега превозвачите няма да се наемат отново да събират информация и да търсят възстановяване на загубите си.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
7 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Така и не разбрах - срещу България ли протестират, или срещу ЕС, или срещу своето правителство? Ако не е срещу България, защо блокират нашата граница!? Ако е срещу България, защо? Като че ли ни смятат годни да изтърпим техните капризи, за да кажат нещо на ЕС. Доказали сме, че сме тъпо-търпеливи, без мисъл за бъдещето.
"Таман" мирясахме с робството и, ей ги гърците пак ни мътят водата... Абе пичове, вие имате ли бегла представа кого "коментирате"? И уж някои били десни, други били леви, голямото скубане по форуми пада - стигне ли се до ненавист, само руснаците могат да ни се опрат. Като руски юмрук сме - единни, сплотени и всички сладки определения за иDиотската ни представа за света. Една приятелска страна нямаме, дори и "комшии"... Надявам се една Филка да е заета с готвене, защото ще ме направи на парцали с "исторически справки". Например вчерашното - "..българите на Ахил, от Троянската война....и техните наследници, българите от средновековието..." Боже, Боже!...
Ако не бяха българи, румънци, сърби и македонци, Северна Гърция щеше да е пустиня и Ципрас трябва да е наясно с това. Като са се провалили като държава, поне да не пречат на тези, които им помагат, плащайки за магистралите им и пълнещи хотелите и кръчмите.
Току що се разбра, че в резултат на обаждането на Рапона до Ципрас е спряно движението на ВСИЧКИ превозни средства. А също и това, че "управляващите" ни некадърници ВСЕ ОЩЕ НЕ СА ЗАДЕЙСТВАЛИ ПРОЦЕДУРАТА В БРЮКСЕЛ. Защото, очевидно, са свикнали всички въпроси да решават чрез намесата на КАПО ДИ ТУТИ КАПИ (като във всяка уважаваща се мафия), а не по законния начин.
Една година без български туристи в Гърция. Малко солидарност никога не е пречила.
Аз пък по този повод предлагам да престанем да купуваме земедески продукти от Гърция. Тези иди0ти съсипват цели сектори от нашат икономика, аз ще ги храня, купувайки им плодовете и зелнчуците. Може да сме малък пазар, но ще се лишат от него. Ако и това не помогне, може нашите митничари да започнат да обръщат по-специало внимание на камиони превозващи гръцки плодове и зеленчуци - знаете, нелегални имигранти и т.н., та вместо камиона да мине да кажем за час, ще са необходими 4 часа за проверка