България привлича китайски инвеститори в пътища с втора тол такса

За финансиране се предлагат VІІ и VІІІ блок на АЕЦ Козлодуй, магистрали, жп линии, пристанища, летища

България се опитва да привлече китайски инвеститори за построяването на пътища у нас, без да им дава държавни гаранции и доплащане, но предлагайки им нов вид тол такса - откупуване на строителството на участъка. Тази новина дойде от Суджоу от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова след сесията "Един пояс, един път" на Петия икономически форум "Китай и страните от Централна и Източна Европа". Форумът съпътства срещата на правителствените лидери на инициативата "16+1", в която участва и премиерът Бойко Борисов.

След като във вторник правителствената делегация отвори вратите за публично-частно партньорство за изграждането на 5 пътни проекта, 4 железопътни направления, 4 пристанищни терминала, интермодален терминал и две граждански летища, ден по-късно беше представен и проектът за два нови ядрени блока в АЕЦ "Козлодуй". За два пътни обекта вече дори имало "сериозен интерес" от страна на китайски инвеститори.

Засега реалност обаче са само отпуснатите от две китайски банки 50 млн. евро за кредити за малки и средни предприятия през Българската банка за развитие. Българската държавна банка подписа споразумение за това с Индустриалната и търговска банка на Китай, чака се подобно с Китайската експортна банка. "Предварително изискваното от нас условие беше този ресурс да не е обвързан задължително с експорт в България на китайски стоки. По този начин ние ще продължим да осъществяваме както програмата за саниране, която ангажира сериозен ресурс, така и други проекти за кредитиране на малки и средни предприятия с много евтин ресурс", обясни финансовият министър Владислав Горанов.

Китайски пари за АЕЦ "Козлодуй"

След като по-рано през годината, при посещение в Катар през май, Борисов се опита да провокира арабския интерес към седми блок на АЕЦ "Козлодуй", но не постигна особен успех, сега предложи ядрения проект и на китайците при това с допълнение от още един реактор. Говорим за финансов инвеститор, обясни премиерът и допълни, че компанията, с която сега са водени разговори да се включи в новия ядрен строеж, е била препоръчана от "Уестингхаус".

Компанията подписа с правителството на Пламен Орешарски споразумение за физическото построяване на VІІ блок, но после кабинетът на ГЕРБ поиска "Уестингхаус" също така да инвестира солидна сума, което не бе прието от американците, но при проведен миналия петък разговор с тях насочили Борисов към въпросния китайски инвеститор, с когото работели добре и можел да поеме 49 на сто от финансирането на бъдещия седми блок.

"Казахме няколко неща, които трябва да постигнем и тогава да се върнем на масата за преговори - да намерим финансов инвеститор, който да участва в строителството и след това държавата да има опция да си изкупува дялове, след като започне да произвежда ток", отбеляза Борисов. Второто условие било да направим предварителни договори за износ, на базата на анализи колко електроенергия ще е нужна за вътрешно потребление и дали ще изнасяме, отбеляза Борисов.

Интерес за магистрала "Черно море" и пътя Русе – Свиленград през Шипка

И докато от думите на Борисов не стана ясно дали все пак китайците се приели да участват в VІІ и дори VІІІ блок на АЕЦ "Козлодуй", регионалният министър Лиляна Павлова съобщи, че местни инвеститори са заявили "сериозен интерес" към магистрала "Черно море" между Варна и Бургас. За този обект би обявен китайски интерес още от първия мандат на Борисов 2009 – 2013 г., но до момента реално няма нищо. Дори все още държавата не е направила проект нищо, че обектът влезе в специално създадената Национална компания "Стратегически инфраструктурни обекти"

Другият заявен китайски интерес е за строежа на магистралата Русе – Свиленград, но по нов маршрут - с отбивка приз също така бъдещия тунел под връх Шипка. Този обект доскоро беше само скоростен път, но вече прерасна в магистрала, а в Пекин се появи и добавката – тунел под Шипка.

За скоростния път Русе – Свиленград интерес имаше от страна на Катар по време на първото управление на ГЕРБ, но без тунела под Шипка. Арабите искаха 14% възвръщаемост, но след като държавата не даде гаранции се отказаха.

Пред китайски инвеститори министър Павлова е представила проектите за довършване на автомагистралния пръстен на България - завършването на магистралите "Хемус", "Черно море", София – Калотина, София – Видин и Русе - Велико Търново като част от цялостното направление Русе- Свиленград.

Привличаме инвеститори без държавни гаранции и без доплащане

Строителството на магистрали трябва да става като първо условие на принципа на концесия или публично-частно партньорство - без държавна гаранция и без очакване за доплащане при липса или при намален трафик, каза министърът на регионалното развитие.

"Това е категоричната ни позиция. Трябва да се търсят стратегически, взаимноизгодни проекти, но без държавна гаранция и без доплащане", каза Лиляна Павлова.

В тази връзка регионалният министър представи модела на тол-система, която се предвижда да бъде внедрена у нас в две категории.

"Едната тол такса ще бъде само за използване на конкретен пътен участък, а другата включва и цената за откупуване на строителството на участъка при наличие на частен инвеститор", се казва в съобщението на регионалното министерство. Досега обявяваната тол такса е само първата – за преминаване през конкретен участък. каква ще е втората не става ясно

Конкретната реализация на проектите зависи от инициативата на компаниите, които ще дойдат в България, защото с формирането на партньорства с български компании процедурите отнемат около две години.

Даваме четири жп линии

Четири железопътни направления са с потенциал за публично-частно партньорство, по думите на министъра на транспорта Ивайло Московски.

Това е жп линията Русе - Варна с дължина 227 км и индикативна стойност 383 млн. евро.

Другото направление е модернизация на жп линия София – Перник – Радомир. То е разделено на две трасета. Основното е София – Драгичево – Перник - Радомир с дължина 48.6 км и обходното трасе – Волуяк – Разменна - Перник с дължина около 48.8 км. Индикативната стойност е 360 млн. евро.

Третото направление е жп линията Радомир - Гюешево, трасето е с един коловоз и не е електрифицирано. Разделено е на два участъка – Радомир-Кюстендил (54 км) и Кюстендил-Гюешево (34 км). Нужните средства са в размер на 556 млн. евро.

Четвъртото направление е модернизация на жп линията Русе-Димитровград, която е част от европейската пътна TEN-T мрежа, свързваща Северна и Южна България. Отсечката е изцяло електрифицирана, но има специфики относно максималната скорост, която могат да развиват пътническите и товарни влакове.

За отдаване на концесия са включени четири пристанищни терминала – Видин-център, Русе-изток, Русе-запад и Зимовник в Русе.

За гражданските летища в София и Пловдив предстои да бъдат приети концесионните анализи.

След края на правителствената среща Бойко Борисов и останалите правителствени ръководители на държавите от Централна и Източна Европа и Китай се качиха на високоскоростния влак от Суджоу до Шанхай и българският премиер качи видео на страницата си във Фейсбук.

"Влакът достига скорост от 300 км/ч, а по време на пътуването ни бе сервиран традиционен китайски чай", разказа Борисов на профила си.

По-късно в сряда той даде прием в българското посолство в Пекин, а за следващия ден са предвидени срещи с премиера на Китай Ли Къцян и с президента Си Цзинпин.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?