Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България продължава да е на дъното по медийна грамотност в Европа

2 коментара
България продължава да е на дъното по медийна грамотност в Европа

България продължава да е на дъното по медийна грамотност в Европа, заемайки 30-то място от 35 държави. Страната ни попада в една група със Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина и Албания. Това сочат резултатите от тазгодишното издание на Индекса за медийна грамотност, изготвен от Инициативата за европейски политики (EuPI) на Институт Отворено общество – София. Индексът оценява потенциалната устойчивост към разпространението на фалшиви новини в 35 европейски държави, като се използват индикатори за медийна свобода, образование и доверие между хората.

Най-голяма тежест имат индикаторите за медийна свобода, като се ползват индексите на на Freedom House и на Репортери без граници и тези за образование, базирани на резултатите от образователния тест PISA. Индикаторите "е-участие" (на ООН) и "доверие в другите" (на Евростат) са със сравнително по-малка тежест спрямо другите.

Индексът за медийна грамотност бе създаден през 2017 г. като един от начините да се измерва потенциала за устойчивост на европейските държави към пост-истината, фалшивите новини и техните последствия, както и да предложи иструмент, който да е полезен за изработването на мерки и решения.

Позицията на България е непроменена спрямо позицията ѝ от миналата година. На последните две места в класацията са Македония и Турция. От новите страни членки на ЕС най-добре се представя Естония, която заема пета позиция, като резултатът и се дължи главно на високото ниво на образование и добрата оценка за свободата на медиите. Най-голям спад спрямо миналата година отбелязва Полша, която губи три позиции, основно заради влошаване на оценките за медийна свобода.

Според резултатите на Индекса за 2018 г. страните, които са най-добре подготвени да се справят с с въздействието на “пост-истината“ и фалшивите новини са страните от Северозападна Европа – скандинавските страни, Холандия, Естония и Ирландия. Това съвпада с изводи на други изследвания и ескпертни мнения, които открояват тези страни по отношение на техния капацитет да се справят с фалшивите новини.

Представянето на Естония е показателно, тъй като има едновременно отличен резултат за нивото на образование и свободата на медиите и така изпъква на фона на другите страни в Централна и Източна Европа. Страните с най-нисък резултат са в Югоизточна Европа – от Хърватия до Турция, заедно с непосредствените им съседи Унгария и Кипър.

Като правило, причините за това класиране са свързани с наличието на слаби или посредствени резулати в образованието, както и оценката за медиите им като контролирани и зависими. Такива страни биха били по-уязвими към фалшиви новите и негативните им въздействия. Като цяло, страните с най-добри резултати в Индекса имат най-доброто представяне в образованието, най-свободните медии и високо доверие в обществото.

Страните в края на класацията имат ниско качество на образованието, по-контролирани медии и - като правило - ниско доверие между хората. Тези фактори може да са налични в различни степени: например в случая на Турция цялостният резултат се дължи повече на ниската степен на медийна свобода, докато в случая с Македония основният проблем са ниските резултати в образованието (според изследванията PISA).

Полша слиза с 3 позиции и губи 3 точки в сравнение с миналата година (2017). През 2018 г., Чехия губи 2 позиции и 1 точка, Словакия – 1 позиция и 3 точки, а Унгария, Сърбия и Черна гора са изгубили по 2 точки всяка. Подобрение отчитат страни като Исладния – с 3 точки и 3 позиции нагоре, Испания и Франция с по 2 позиции и по 2 точки всяка нагоре, Швеция – 2 позиции и 2 точки подобрение. Интересно е да се отбележи, че подобренията в класацията се случват в първите две групи, докато влошаването е по-скоро в останалата част на класацията, което задълбочава различията между добре представящите се страни и тези с по-ниски резултати. Основната причина на промените на резултатите е свързана с промяната в медийната свобода, дискутирана и по-долу в текста.

Според автора на изследването Марин Лесенски съществуват различни подходи за справяне с фалшивите новини и пост-истината, като регулацията е един от тях. Но въпреки необходимостта от регулации , образованието се очертава като най-удачното цялостно решение за фалшивите новини и пост-истината. То има по-малко странични ефекти и повече възможности за адаптиране към различни ситуации.

Резултатите на Индекса за медийнаграмотност показват, че образованието с високо качество и наличието на повече и по-образовани хора са предпоставка за справяне с негативните факти на фалшивите новини и пост-истината. В допълнение, изследването показва наличието на връзка между качеството на образованието и медийната свобода. При съпоставянето на индикаторите измерващи нивата на функционална грамотност и степента на медийна свобода се вижда, че страните с по-добро образование имат повече медийна свобода и обратното. Въпреки, че Индексът не може да установи кое е причината и кое следствието, тези наблюдения са показателни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. edin.drug
    #2
  2. Калико Джо
    #1

    А по каква грамотност не сме на дъното?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.