България резервира място за свои фирми в Бургас – Александруполис

България резервира място за свои фирми в Бургас – Александруполис
Междуправителствената работна група по проекта Бургас-Александруполис одобри окончателния текст на споразумението за експлоатацията на бъдещата петролна тръба, съобщиха в сряда от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Подпис под конвенцията, която определя правилата, по които трите държави – България, Гърция и Русия - ще участват в съоръжението, сложиха заместник-министрите на регионалното развитие на България Калин Рогачев,  на промишлеността и енергетиката на Русия Андрей Дементиев и главният секретар на Министерството на развитието на Гърция Никос Стефану.

Собственик на бъдещата петролна тръба ще е Международната проектна компания, която ще се учреди от фирмите, посочени от всяка една държава.

От МРРБ уточниха, че 51 от акциите на международната проектна компания ще се придобият от “Тръбопроводен Консорциум “Бургас – Александруполис”, в който участват руските фирми “Транснефт”, “Роснефт” и “Газпром нефт”.

Българският дял от 24,5 % ще се управляват от “Проектна компания Бургас – Александруполис БГ” АД, в която участва държавната фирма “Булгаргаз” (25%) и “Универсален терминал Бургас” (75%). Мажоритарният пакет акции – 55 %  в “Универсален терминал Бургас” се държи от държавната фирма “Техноекспортстрой”, а 45 на сто от акциите са в частната компания “Фронтиер”.

Представители на гръцкият дял в съоръжението ще е консорциумът “Хеленик Петролиум/Траки” (Hellenic Petroleum/Thraki). Гръцката държава също притежава 1% от 24,5 процентният дял от нефтената тръба.

Регистрацията – в страна от ЕС

Експертите на трите държави решиха, че бъдещата проектна компания ще се регистрира в страна от ЕС. Според запознати това ще позволи на руските фирми, които притежават мажоритарния дял, да работят във вътрешноевропейското пространство като европейски фирми, без страната им да е признала Европейската енергийна харта.

Централата на проектната компания, която ще управлява съоръжението, ще се намира в държавата на регистрацията. България и Гърция се създадат нейни подразделения, уточни заместник-министър Калин Рогачев.

Общата входна инфраструктура още се уточнява

Зам.-министърът на регионалното развитие Калин Рогачев съобщи, че въпросът с общата входна инфраструктура и собствеността на терминала ще продължава да се уточнява между София и Москва. Но българската страна е успяла да договори българските фирми да се включат в техническата експлоатация на съоръжението на наша територия, а също и в транспорта на нефта в Черно море. Според информация на БТА, която цитира Калин Рогачев, общият терминал като административна единица ще се намира в Бургас, а собствеността ще е на международната проектна компания, контролирана от Русия.

От офиса на компанията АМБО, която управлява другия проект за петролопровод от пристанище Бургас до албанското пристанище Вльора, съобщиха, че са изненадани от липсата на текст за общата входна инфраструктура в официалното съобщение на МРРБ. Според представителите на компанията, ако такъв текст няма в подписания тристранен документ, то те ще считат правителственото решение за обща входна инфраструктура на двете тръби за обезсилено.

Конвенцията за подкрепяния от САЩ проект АМБО бе подписана от България, Македония и Албания миналата седмица.

Според Рогачев обаче терминалът на бургаска територия е сред най-видимите ползи за страната ни от съоръжението, заедно с приходите от транзитни такси, които по груби сметки ще са около 35 млн. щ.д. годишно.

В подписаното споразумение е залегнал текст, че изборът на изпълнители и на доставчици при проектирането и строителството на тръбата ще става чрез тръжни процедури, но приоритетно сред фирмите от трите страни, които участват в проектната компания.

Това не е окончателният документ

Това не е окончателният документ, който дава 100 % сигурност, че петролопроводът ще се построи, коментира зам.-министър Рогачев. Предстои одобрение от страна на трите правителства, а след това и от парламентите. Това трябва да стане до началото на март, защото според министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов споразумението вероятно ще се подпише тогава.

Не толкова оптимистичен е руският министър на промишлеността и енергетиката Виктор Христенко. По информация на държавната руска агенциа ИТАР-ТАСС,  Христенко е заявил, че срокът за подписване на междуправителственото споразумение ще бъде определен едва след като руската делегация се завърне в Москва.

Миналата седмица руският президент Владимир Путин заплаши, че ще намери други трасета за износ на петрол, ако България и Гърция не ускорят подготовката на проекта и не преодолеят споровете по проекта.

Не е ясно какво точно е предизвикало гнева на Путин, тъй като подготовката и клаузите от споразумението бяха подготвени на тъмно и няма информация по съществени клаузи от него.

Според експерти, ако не бъде добре аргументиран текстът с приоритетното избиране на фирми от трите държави в строителството, може да имаме проблем със общоевропейското законодателство.

Петролопроводът “Бургас-Александруполис” ще включва два терминала за наливане на петрол в пристанището Бургас и в гръцкия порт Александруполис. Ще бъде изграден магистрален тръбопровод с проектен дебит от 35 млн. тона петрол годишно. Ако количеството петрол през Босфора се увеличи, капацитетът на тръбата може да нарасне до 50 млн.тона годишно, уточниха от регионалното ведомство.

Тръбата ще е дълга 280 км., от които 155 км. са на българска територия. На входа и изхода ще са разположени помпени станции и резервоари.

Според президента на държавната руска компания “Транснефт” Сергей Богданчиков, цитиран от РИА Новости,  строителството може да започне през 2009 - 2010 г.

Министър Асен Гагаузов каза, че процедурата по отчуждението на земите, през които трябва да мине тръбата, не буди притеснения, защото съоръженията ще са под земята. Там ще се предвижда само сервитут за преминаване, а терените, които ще се отчуждават за помпени станции и други обслужващи съоръжения са малко.

Територията, през която минава тръбата е планинска и 80 на сто от нея е държавна собственост.

ДСБ призоваха България да не подписва споразумението за Бургас – Александруполис, защото проектът застрашава националната сигурност, не е икономически изгоден и създава риск за околната среда. Те обвиниха правителството, че подготвя документа в “конспиративна секретност, въпреки че се засягат стратегически национални интереси”. 

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: