Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България ще избере нефтената платформа в Бургас

21 коментара
България ще избере нефтената платформа в Бургас

България ще посочи на бъдещата проектна компания, която ще управлява петролопровода “Бургас-Александруполис” каква да е технологията, по която ще се строи платформата за претоварне на нефта, съобщи във вторник общинският съветник от Бургас Георги Манев (Средна европейска класа). Искането на българската страна ще бъде записано в договорите, които международната проектна компания ще сключи с всяка отделна страна за управление на нефтената тръба.

В Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) днес министрите на регионалното развитие Асен Гагаузов и на вътрешните работи Румен Петков обсъдиха с общински съветници от Бургас и заместник-кмета на града Венелин Тодоров по какъв начин ще е защитен икономическия интерес на гражданите от региона.  

По предложение на Георги Манев, на последното заседание на местния парламент в Бургас на 27 юли беше създадена комисия от шестима съветници, които да преговарят с правителството за ползите на общините в област Бургас, през които ще мине тръбата. В комисията освен Георги Манев влизат и Бенчо Бенчев, Тодор Стамболиев, Христо Кръстев и Георги Дракалиев. 

Сега е времето да натиснем правителството да защити нашите икономически интереси, коментира Манев. Основното искане на местните съветници е да се гарантира опазването на околната среда. Това ще стане със записването на определени изисквания за управлението на тръбата в бъдещия договор между проектната компания и страната ни, каза Георги Манев. За пример той посочи Холандия, където не регистриран нито един разлив на нефтените съоръжения.

Министър Асен Гагаузов е гарантирал пред общинските съветници от Бургас, че ще се намерят форми, чрез които в общината да остава по-големия дял от инфраструктурните такси, плащани от компанията на държавата.

Треска за танкери

Страната ни ще иска в бъдещия договор за управление на нефтената тръба да се запише, че български нефтени танкери ще превозват част от доставките, каза Георги Манев. Разчетите на МРРБ сочели, че при осигурен петрол 100 000–тонен нов танкер се изплащал за година – година и половина при навло от 5 долара на тон. Всяка чуждестранна банка е готова да даде кредит за купуване на нов нефтен танкер, при осигурени количества, заяви манев.

Източници на Mediapool от системата на морския транспорт, информираха, че местните корабособственици, които в момента плават под чужд флаг се готвят да купят танкери втора ръка, да ги обновят и да транспортират нефта с тях от Новоросийск до Бургас. Печалбите при транспорта на нефт са много високи, защото едва 7 на сто от цената са реалните разходи на корабособственика, коментираха специалисти.

Експерти от системата на международния транспорт на нефт обаче коментираха, че такова изискване към бъдещата проектна компания е почти невъзможно, защото самата тя е транспортна фирма, а не собственик на суровината, която ще се доставя. Всяка нефтодобивна компания си е решава сама въпроса с транспортирането на суровината до петролната тръба, коментираха запознати. Те посочиха, че например американската компания “Ексън мобил” разполага със собствен танкерен флот и сама транспортира нефта си, а “Бритиш петролиум”, която има на разположение малко танкери, предпочита да продава суровия петрол на изхода на тръбата. Според специалистите, е много трудно неизвестни и малки фирми да се намесят на пазара на превоза на нефт, който в голямата си част е разпределен.

Минимални са и шансовете да се купи нов нефтен танкер, защото в момента този пазар е на продавачите, а не на купувачите, коментираха пред Mediapool отлично информирани източници. Корейците, които са едни от най-големите производители на такива нефтени танкери са склонни да осигурят корабите 4 години след сключване на контракт с тях.

Петков прави спецзвено за охрана на тръбата

Двамата министри са се ангажирали пред бургаските общински съветници да се закупи специализиран кораб, който да събират евентуални нефтени разливи, каза Георги Манев. Специализирано звено към Министерство на вътрешните работи (МВР) ще се грижи за охраната на крайбрежието и тръбата. На срещата министър Петков е гарантирал, че сигурността на съоръжението ще е на много високо ниво и е припомнил, че страната ни има подписани споразумения за това с руските и гръцките власти.

От МРРБ уточниха, че част от дейностите по строителството и доставките за съоръжението ще се възложат на български фирми, чрез търгове. Пред участниците в срещата, министърът на регионалното развитие Гагаузов е уточнил, че международната проектна компания ще се регистрира в трета страна от Европейския съюз, но седалището на дружеството на фирмата за България  ще е в Бургас. Така приходите от дейността на дъщерната фирма в Бургас ще остават в местнатавласт, уточняват от МРРБ.

Грубите сметки на общината показват, че при 500 танкерни кораба, които според предварителните планове на правителството ще влизат в порт Бургас, в общината под формата на такси ще влизат около 15 млн. щ.д., коментираха източници от Бургас.

Нерешен оставал въпроса с каналните такси, от които държавата практически ще се лиши при строителството на буйовете в морето, коментираха запознати. Тези тарифи са от най-високите пристанищни налози и влизат в държавната компания “Пристанищна инфраструктура”.

След структурирането на международната проектна компания, държавата ще поеме ангажимента да изгради съпътстваща инфраструктура щом започне строежа на съоръжението, каза министър Асен Гагаузов.

До две седмици ще се срещнем с кмета и областния управител на Александруполис, каза общинския съветник Георги Манев. Той уточни, че местните власти в Гърция са по-напред в преговорите и са успели да извоюват много икономически привилегии за района.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Sunder
    #23

    Защитници на тая шибана тръба да умрат!

  2. Ъ
    #22

    100т танкери няма - това са просто бункеровчици.

  3. Turkish ot Istanbul
    #21

    Това да не лодка с туби...Гърците отдавна си имат гигантски танкери...

  4. Ъ
    #20

    Никой няма да ги пусне през Босфора.

  5. Честито
    #19

    България извоюва правото да си избере какво ще е въжето за примката й. А също да гледа от първи ред разлива на петрол из Бургаския залив, както и да посрещне прототипа на паметника "Альоша". Накрая да вика "ура".

  6. PIKLJJO 6ADRAVAN4IK
    #18

    Pikljoto se angajira da ohranjava ololnata sreda ot ruskite rasusnavatelni v#or#jeni otrjadi n

  7. Голем майтап са мераците на дребно на групичката около крадливия пияндур-кмета и неговия зам Веньо.А момченцето манев мислело да си купи 100 хил тонник,че да му излиза по 5 евро/т.Абе будала - морските навла са в дол/т., а не в евро. А тоя пай отдавна е разпределен и в него българи нема. Както и в тръбата нема.Само неколко трохи за дългия инкасатор и още неколко- за Гоце.Те това е!Останалото е храна за баламите.Ама нема страшно-както я карат бушмените,скоро птичка нема да хвръкне.

  8. PIKLJJO 6ADRAVAN4IK
    #16

    e4e predi njakolko dni gasovata tr&ba na Rusija se propuka na BG teritorija.Vinagi prasni obestanija ot Rusija dokato si opekat gjuve4a

  9. фас
    #15

    ти си тъпунгер

  10. 4и4о Ви
    #14

    Общинарите нещо са се объркали. Това са частни проекти и те могат само да изискват спазването на нашето и европейското законодателства.Охраната на тръбите може да бъде извършвана от самата фирма или дадена срещу заплащане на МВР. Не е работа на тези Министерства да закупуват кораби съоръжени да предпазват от разливи, защото ако направят това ще отговарят за евентуалните проблеми, а и ще трябва да осигурят съответните гаранции. Тези дейности по цял свят се извършват от фирмата оператор или неин подизпълнител

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.