България ще избере нефтената платформа в Бургас

България ще избере нефтената платформа в Бургас

България ще посочи на бъдещата проектна компания, която ще управлява петролопровода “Бургас-Александруполис” каква да е технологията, по която ще се строи платформата за претоварне на нефта, съобщи във вторник общинският съветник от Бургас Георги Манев (Средна европейска класа). Искането на българската страна ще бъде записано в договорите, които международната проектна компания ще сключи с всяка отделна страна за управление на нефтената тръба.

В Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) днес министрите на регионалното развитие Асен Гагаузов и на вътрешните работи Румен Петков обсъдиха с общински съветници от Бургас и заместник-кмета на града Венелин Тодоров по какъв начин ще е защитен икономическия интерес на гражданите от региона.  

По предложение на Георги Манев, на последното заседание на местния парламент в Бургас на 27 юли беше създадена комисия от шестима съветници, които да преговарят с правителството за ползите на общините в област Бургас, през които ще мине тръбата. В комисията освен Георги Манев влизат и Бенчо Бенчев, Тодор Стамболиев, Христо Кръстев и Георги Дракалиев. 

Сега е времето да натиснем правителството да защити нашите икономически интереси, коментира Манев. Основното искане на местните съветници е да се гарантира опазването на околната среда. Това ще стане със записването на определени изисквания за управлението на тръбата в бъдещия договор между проектната компания и страната ни, каза Георги Манев. За пример той посочи Холандия, където не регистриран нито един разлив на нефтените съоръжения.

Министър Асен Гагаузов е гарантирал пред общинските съветници от Бургас, че ще се намерят форми, чрез които в общината да остава по-големия дял от инфраструктурните такси, плащани от компанията на държавата.

Треска за танкери

Страната ни ще иска в бъдещия договор за управление на нефтената тръба да се запише, че български нефтени танкери ще превозват част от доставките, каза Георги Манев. Разчетите на МРРБ сочели, че при осигурен петрол 100 000–тонен нов танкер се изплащал за година – година и половина при навло от 5 долара на тон. Всяка чуждестранна банка е готова да даде кредит за купуване на нов нефтен танкер, при осигурени количества, заяви манев.

Източници на Mediapool от системата на морския транспорт, информираха, че местните корабособственици, които в момента плават под чужд флаг се готвят да купят танкери втора ръка, да ги обновят и да транспортират нефта с тях от Новоросийск до Бургас. Печалбите при транспорта на нефт са много високи, защото едва 7 на сто от цената са реалните разходи на корабособственика, коментираха специалисти.

Експерти от системата на международния транспорт на нефт обаче коментираха, че такова изискване към бъдещата проектна компания е почти невъзможно, защото самата тя е транспортна фирма, а не собственик на суровината, която ще се доставя. Всяка нефтодобивна компания си е решава сама въпроса с транспортирането на суровината до петролната тръба, коментираха запознати. Те посочиха, че например американската компания “Ексън мобил” разполага със собствен танкерен флот и сама транспортира нефта си, а “Бритиш петролиум”, която има на разположение малко танкери, предпочита да продава суровия петрол на изхода на тръбата. Според специалистите, е много трудно неизвестни и малки фирми да се намесят на пазара на превоза на нефт, който в голямата си част е разпределен.

Минимални са и шансовете да се купи нов нефтен танкер, защото в момента този пазар е на продавачите, а не на купувачите, коментираха пред Mediapool отлично информирани източници. Корейците, които са едни от най-големите производители на такива нефтени танкери са склонни да осигурят корабите 4 години след сключване на контракт с тях.

Петков прави спецзвено за охрана на тръбата

Двамата министри са се ангажирали пред бургаските общински съветници да се закупи специализиран кораб, който да събират евентуални нефтени разливи, каза Георги Манев. Специализирано звено към Министерство на вътрешните работи (МВР) ще се грижи за охраната на крайбрежието и тръбата. На срещата министър Петков е гарантирал, че сигурността на съоръжението ще е на много високо ниво и е припомнил, че страната ни има подписани споразумения за това с руските и гръцките власти.

От МРРБ уточниха, че част от дейностите по строителството и доставките за съоръжението ще се възложат на български фирми, чрез търгове. Пред участниците в срещата, министърът на регионалното развитие Гагаузов е уточнил, че международната проектна компания ще се регистрира в трета страна от Европейския съюз, но седалището на дружеството на фирмата за България  ще е в Бургас. Така приходите от дейността на дъщерната фирма в Бургас ще остават в местнатавласт, уточняват от МРРБ.

Грубите сметки на общината показват, че при 500 танкерни кораба, които според предварителните планове на правителството ще влизат в порт Бургас, в общината под формата на такси ще влизат около 15 млн. щ.д., коментираха източници от Бургас.

Нерешен оставал въпроса с каналните такси, от които държавата практически ще се лиши при строителството на буйовете в морето, коментираха запознати. Тези тарифи са от най-високите пристанищни налози и влизат в държавната компания “Пристанищна инфраструктура”.

След структурирането на международната проектна компания, държавата ще поеме ангажимента да изгради съпътстваща инфраструктура щом започне строежа на съоръжението, каза министър Асен Гагаузов.

До две седмици ще се срещнем с кмета и областния управител на Александруполис, каза общинския съветник Георги Манев. Той уточни, че местните власти в Гърция са по-напред в преговорите и са успели да извоюват много икономически привилегии за района.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: