България ще пробва да продаде част от изтребителите МиГ 29

Епидемията няма да забави доставката на F-16

МиГ 29, сн. ВВС

България ще пробва да продаде част от старите съветски изтребители МиГ 29 с идването на американските F-16. Военният министър Красимир Каракачанов съобщи, че с идването на първите нови изтребители, ще отпадне необходимост да бъдат поддържани всичките налични МиГ 29.

Преминаването към изцяло нова платформа обаче ще стане едва, след като бъдат закупени още 8 F-16, което не е ясно кога ще стане.

"Какво правим с тези 15 МиГ-а, които имаме, но които никога не летят всичките? Не е ли време да си помисли за някаква реализация на част от тези самолети овреме, преди 2029-2030 година, за да може държавата да получи някаква компенсация за разходите, които ще прави за инфраструктурата на летищата на F-16 и други. Не е ли време да помислим за подготовката на втората част на проекта", каза Каракачанов пред парламентарната военна комисия.

От изявлението му стана ясно, че плановете на министерството са предимно на идейно ниво.

16 години след присъединяването в НАТО България продължава да разчита само на съветските изтребители МиГ 29 за охраната на въздушното си пространство. Поддръжката на изтребителите е трудна, скъпа и минава през страна, която не е част от Алианса. 

Каракачанов съобщи, че договорът със САЩ и "Локхийд Мартин" за F-16 се движи по план и не се очаква да има забавяне по него заради епидемията от коронавирус.

Въпреки че България закупи 8 нови самолета F-16 Block 70 oт САЩ и "Локхийд Мартин" за над 2 млрд. лева, използването на МиГ-овете остава без алтернативно дори след доставката им.

Очаква се всички американски машини да пристигнат до 2024 година.

Каракачанов обясни, че в правителството не се води разговор за намаляване на средствата за отбрана и се работи и по другите два големи проекта – за придобиването на нови бронирани машини и два нови патрулни кораба. Общата им цена е около 2.5 млрд. лева.

Сделката за два нови патрулни кораба на стойност 1 млрд. лева бе на финалната права, като вече има избран победител. Това е германската фирма "Люрсен".

В проекта се очаква да има и български подизпълнител.

До няколко седмици се очаква да започнат директните преговори с "Люрсен" за уточняване на конкретните параметри около бъдещото споразумение.

Ситуацията около другия голям проект за бронираните машини, който е на стойност над 1.45 млрд. лева, е далеч по-сложна. Забавянето може дори да пренареди проекта, който е изключително сложен и генерира много бизнес и политически интереси.

МО поиска оферти само от четири фирми - ARTEC GmbH (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария).

Според МО френската компания не е подала реална оферта, а е поискала директни правителствени преговори и затова е отпаднала от надпреварата.

Министерството обаче даде допълнително време на германската ARTEC да представи всички необходими документи и вероятно тя остава в играта.

Машините на компанията обаче са по-скъпи от останалите.

Така като фаворити се очертават Patria (Финландия) и мултинационалната General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария).

От военното министерство са категорични, че държат условията на проекта да бъдат изпълнени. Според източници на Меdiapool обаче има възможност проектът за покупката на нови бронирани машини да бъде "ревизиран" от депутатите, както това се случи с този за покупката на нови изтребители.

Oфертата на САЩ не отговаряше на ценовите, а и на други критерии, заложени в проекта, но парламентът го прегласува скоростно.

Сега не е изключено искането на Франция за директни преговори да получи подкрепа.

Освен това още една компания - американската The Armored Group (TAG), иска да се включи в проекта и да даде оферта, но обяви плановете си по-късно и МО не разреши тя да участва.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?