
Правителството подготвя възможността и други държави да се включат в охраната на българското въздушно пространство заради възможния колапс на бойната авиация.
Военното министерство обяви проектопромени в Закона за отбраната, според които "охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави".
България разчита на старите съветски изтребители МиГ 29, но не успя да се разбере с руснаците да продължат поддръжката им и се готви да възложи ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Така има реална опасност България да не може сама да си пази небето, тъй като в момента само четири от МиГ-овете имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два.
Министерството на отбраната отхвърля твърденията, че съвместната охрана се налага единствено заради окаяното състояние на авиацията и мотивират мярката с решението на НАТО за усилване на способностите по охрана на въздушното пространство на страните от източния фланг на НАТО.
"Тази промяна в закона е необходима с оглед на приетите в Уелс на т.нар. мерки за осигуряване на сигурността на югоизточния фланг на НАТО. Всички страни в нашия регион - Румъния, Албания, Словения, Гърция осъществяват съвместно "air policing" с оглед укрепване на сигурността на югоизточния фланг на НАТО. Единствената страна, която към този момент не осъществява съвместно тази функция е България. Затова тази промяна е абсолютно необходима, с оглед на осигуряване на правните предпоставки за участие на наши съюзници съвместно, а не само на съюзнически средства в тази мисия", каза зам.-военният министър Димитър Кюмюрджиев в сряда.
МО изрично уточни, че промените са направени така, че да изключат възможността охраната да бъде поета само от сили и средства на чужди държави.
"Решението ще подпомогне бойната авиация на България, както като подобрени способности, подготовка на летателния състав, така и като техника. Така няма да се допусне отслабване на способността ни да гарантираме въздушния суверенитет на България и НАТО", посочиха от военното ведомство.
За всеки случай
Зам.-председателят на парламентарната военна комисия Валентин Радев (ГЕРБ) коментира, че възможността за съвместна охрана на небето ни е "опция, за всеки случай".
"Не приемайте буквално, че решаваме някой друг да охранява пространството ни. Прочетете предложението - в чл. 130 е написано, че основната задача на българската армия продължава да бъде да охранява въздушното ни пространство, но има опция - и/или съвместно с въоръжените сили на съюзническа държава", обясни Радев.
Красимир Янков от БСП коментира, че е "абсурдно е да сме в ситуация, в която да не можем да охраняваме въздушното си пространство" и обяви, че левицата иска президентът Росен Плевнелиев да свика заседание на Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС).
"Информацията, която получаваме, включително и за невъзможността за ремонти на нашите самолети в полската страна, е изключително притеснителна. Не мисля, че това е единственото решение, което може да бъде намерено", посочи Янков.
Друг от заместник-председателите на комисията по отбрана Янко Янков от ДПС коментира, че, "ако ние не можем сами да си охраняваме въздушното пространство, трябва наши партньори да го охраняват".
"Така, както я караме, няма да има какво да се вдига под тревога, защото на нашите изтребители ще им изтече летателният ресурс и ако не се ремонтират своевременно, дори и да се ремонтират, в едни по-екстремни условия, те са крайно недостатъчни", посочи още Янков.
Той обаче смята, че България все пак ще намери начин да осигури охрана на въздушното пространство, дали с тези самолети, които ще ремонтираме, или с нови.
Икономии
По-рано този месец военният министър Николай Ненчев коментира, че съвместната охрана на въздушното пространство се насърчава от партньорите ни в НАТО, "ще ни улесни и ще ни спести средства", които може да бъдат използвани за други цели.
Ненчев обясни, че България би могла да си сътрудничи с Полша, Румъния, Гърция и Италия. До този момент сме водили неформални разговори на ниво министри и посланици.
В момента Министерството на отбраната търси и оферти за закупуването на нов тип самолети, но премиерът Бойко Борисов даде на няколко пъти да се разбере, че не е склонен да одобри подобна сделка, която ще излезе над 1 млрд. лева. За сметка на това на няколко пъти през последните седмици потвърди, че финансирането на договора с поляците за ремонта на МиГ 29 ще бъде осигурено веднага, след като се подпише документът.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент