България смята да похарчи близо 300 милиона лева за стадиони

Държавата обмисля да плати на "Химимпорт" да си дострои стадиона във Варна

България смята да похарчи близо 300 милиона лева за стадиони

Има политическа воля България да стане домакин на световното първенство по футбол през 2030 година заедно със Сърбия, Гърция и Румъния, за което ще са нужни четири стадиона. Това обяви в сряда министърът на спорта Красен Кралев пред бТВ. Той сподели, че цената на един стадион от такова ниво излиза около 80-100 милиона лева – минимум 40 000 седящи места на цена от 1000 евро на седалка.

Две изцяло нови спортни съоръжения трябва да бъдат изградени в София и Пловдив, което ще струва поне 200 милиона лева, по сметките на Кралев. Отделно трябва да се прави основна реконструкция на Националния стадион "Васил Левски", за да покрие изисквания на ФИФА. Това няма как да излезе по-малко от 50 милиона лева на държавата. Предишната реконструкция на стадиона преди 15 години струва приблизително толкова пари.

От думите на Кралев стана ясно, че държавата възнамерява да вкара десетки милиони левове в проекта на "Химимпорт" за стадион "Варна".

Министърът изрично напомни, че сега във Варна се строи стадион, който "с малко средства от държавата може да стане от 20 000 (места) на 40 000".

"Не искам предварително да хвърлям неща в публичното пространство, но казвам накъде вървят дебатите", каза Кралев. Увеличаването на капацитета на непостроения стадион във Варна няма как да струва по-малко от 40 милиона лева при цена от 1000 евро на седалка.

Да платим два пъти

"Химимпорт" официално влезе във футбола през 2004 година, когато купи варненския футболен клуб "Черно море". По това време президент на клуба е точно Красен Кралев, т.е. той е служител на собствениците от "Химимпорт". Той остава на този пост до 2007 година.

През 2005 г. община Варна и "Химимпорт" стават официални партньори в дружеството "Спортен комплекс – Варна" АД. Общината апортира цялата собственост върху терените на градския стадион "Юрий Гагарин" в новото дружество. Обещанието на "Химимпорт" е да построи новия стадион за нуждите на града. Плановете са "Черно море", ръководен тогава от Красен Кралев, да играе на този стадион.

С апорта община Варна на практика губи земята, защото взема миноритарен дял в "Спортен комплекс – Варна" – 35% срещу 65% за "Химимпорт". През 2007 г. стадион "Юрий Гагарин" е срутен, а през 2008 г. е даден официален старт на изграждането на стадион "Варна". Реално обаче строителството започва шест години по-късно. Оправданието за отлагането е световната икономическа криза, а впоследствие – и наличието на подпочвени води.

Единадесет години по-късно стадионът не е готов и не е ясно кога ще бъде готов. През 2015 г. в качеството си на спортен министър Красен Кралев отиде на инспекция на място и обясни, че строителството върви на "пълни обороти". Сега става ясно, че и държавата може да налее пари в този проект, въпреки че "Химимпорт" са гарантирали пред обществото, че ще построят стадион със свои пари.

Така данъкоплатците веднъж губят земята и втори път ще доплатят на частната компания за строителни дейности.

"При всички случаи България ще излезе с добра спортна инфраструктура от проекта", уточни министърът.

"Химимпорт" точно чакаше инвеститор

Изказаното от Красен Кралев намерение за държавна инвестиция в стадион "Варна" съвпада с очакването на "Химимпорт" да намери пари, за да довърши съоръжението. През ноември миналата година общинският съветник Димитър Карбов, който е представител на община Варна в "Спортен комплекс - Варна", обяви, че 2/3 от стадиона е готов.

"Текат преговори с инвеститори, които да осигурят нужните за завършването на стадиона 20 млн.лв", каза Карбов, цитиран от местния сайт "Varna 24".

 

Сега се оказва, че този инвеститор може да е държавата, а съобщението е изречено от бившия президент на "Черно море" Красен Кралев.

 

Проектът за стадион "Варна"

"Виждаме, че строителството на стадион "Варна" продължава. Казах го и предния път, че темповете не са очакваните от нас, но в крайна сметка всичко опира до финансиране. Когато има пари и дейностите ще вървят. Що се отнася до завършването на стадиона и осигуряването на необходимите средства за окончателното му завършване, мисля, че момента с продажбата на имоти от апортираните общински терени в смесеното дружество сме приключили", обясни Карбов.

"Химимпорт" продаде 16 декара до стадиона (бивша общинска земя) на "Кауфланд", а други терени са продадени на фирмата изпълнител на строителните дейности.

"Остава по-лесната част, която касае трибуните и игрището, и за която са необходими още около 20 млн.лв. Съветът на директорите на спортния комплекс води сериозни разговори с потенциални партньори инвеститори за да бъдат осигурени средства в най-близък срок и строителството на стадиона да приключи", каза общинският съветник Карбов миналата година.

По план стадион "Варна" трябва да има капацитет от 22 600 места и паркинг със 716 места. Увеличаването на капацитета до 40 000 места би направило стадион "Варна" ненужно скъп за поддръжка, ако няма сигурни прогнози, че на града му трябва толкова голям стадион. Построеният по времето на комунизма "Юрий Гагарин" беше с капацитет от 40 000 зрители и за 50 години е бил запълван точно два пъти.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?