България става част от европейското небе през май

България ще подпише присъединяването си към общото въздушно европейско небе на 5 май в Залцбург, Австрия, съобщиха от правителството в четвъртък. Кабинетът одобри документа, с който нашето въздушно пространство ще стане част от небето на страните от Европейския съюз (ЕС), Временната администрация на ООН в Косово, и още 8 европейски държави, които не са членки на ЕС.

Тогава ще отпаднат двустранните спогодби на страната ни с държавите, които са подписали документа, и техни авиокомпании ще могат свободно да кацат и излитат от всяко българско летище. Същият режим ще важи и за българските въздушни превозвачи.

Гражданска въздухоплавателна администрация към Министерство на транспорта ще издава свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване на Ръководство въздушно движение (РВД). Това предвиждат последните промени в Закона за гражданското въздухоплаване, приети от Народното събрание в четвъртък.Свидетелството ще се издава според правила, записани в специална наредба, която трябва да се одобри от транспортния министър Петър Мутафчиев, след като влязат новите промени.

Основната цел на инициативата “открито небе” да въведе общи авиационни стандарти по отношение на безопасността, конкуренцията, социалната политика и правата на пътниците на територията на 35 европейски страни. Правилата обхващат всички транспортни услуги по въздух и засягат над 500 милиона потребители.

Двустранните спогодби за извършване на транспортни услуги по въздух определяха честотата на полетите, броя на превозвачите, а при по-старите споразумения се посочваше и името на авиокомпанията, която имаше право да оперира. Съгласуваха се разписанията и тарифите. След отпадането на двустранните споразумения всеки превозвач ще може да подпише договор с летището, до което иска да осъществява полети.

Инициативата “открито небе” дава както много възможности на българските авиокомпании да разширят пазара си извън страната, така и ги поставя на сериозно изпитание заради конкуренцията, в която могат да се окажат. Най-печеливши от инициативата като цяло са пътниците, защото очакваната конкуренция би трябвало да покачи качеството на предлаганите услуги и естествено да намали цените им.

От транспортното ведомство уточниха, че въздушният превоз между страните от Европейския съюз и тези в източна Европа е нараснал с над 120% спрямо 2001 година. Според прогнозата до 2011 година, трафикът ще се увеличи с още 6%.

Споделяне
Още от Бизнес