България става все по-непозната за германския турист

България става все по-непозната за германския турист

България е отписана като място за зимна почивка през тази година от германските туроператори, посочва във вторник в свой анализ за развитието на страната ни като туристическа дестинация в Германия Манол Димитров. Той е ръководител на информационно-туристическия център във Франкфурт на Майн, Германия, който бе открит в края на септември от Съюза на инвеститорите в туризма. Браншовата организация беше създадена от големите туроператорски фирми и хотелиери, които напуснаха Националния борд по туризъм още през юли.

По все още непотвърдена информация, от следващото лято “Некерман” за първи път от 40 години насам няма да работи с летище Варна. 

Германците са определени като най-пътуващата нация към 2007 година. За туристически пътувания и допълнителни услуги към тях, те оставили над 57 млрд.евро за 2006 година.  40 на сто от германците предприемат поне две основни пътувания в годината, уточнява Манол Димитров.

През последните години обаче, България отчита все по-голяма намаление на германските туристи, посещаващи страната ни. По данни на Димитров, броят им за този летен сезон се очертава да бъде най-нисък от 2003 година насам. Причините за отлива на немските летовници са комбинация между стагнацията на германския пазар неадекватната политика на българското правителство за привличане на туристи.  В резултат на грешки по отношение на националната ни туристическа политика, германските посещения у нас намаляват средно с 5 на сто на година.

На 28 октомври са последните чартърни полети на германските туроператори до летищата ни във Варна и Бургас. Родният туристически продукт се влияе и от липсата на сериозно присъствие на нискотарифни авиокомпании. Според анализаторите на пазара, около 8-10 на сто от индивидуалните пътувания се влияят от цената на самолетния билет. През целия летен сезон, цената на чартърните полети от 32 германски летища до Варна и Бургас не е паднала под 240 евро. В същото време въздушният превозвач “Air Berlin” и “LTU” се обединиха и през цялата година предлагат евтини полети до Палма де Майорка за цена от около 100 евро в двете посоки.

България е загубила атрактивността си в Германия като фамилна дестинация, изграждана и целенасочено налагана от туроператорите в продължение на близо 40 години. Страната ни се е оказала напълно неподготвена за новата реалност на световния туристически пазар по отношение на рекламата. С оглед на оптимизацията на разходите си, пътническите бюра в Германия се ориентират към предлагане на клиентите си на дестинации, които са вече широко рекламирани в страната.  В момента в местната преса е пълно с рекламни карета за пътувания до Турция, Гърция, Египет и Тунис на цени до 319 евро на седмица в хотел 4 звезди, полупансион, уточнява Димитров. През октомври, когато все още има чартърни полети до черноморските ни летища, повечето от хотелската база в българските курортите вече е затворена.

Страната ни е прекратила работата на националния си туристически офис в Германия през 2002 година и по този начин е прекъснала връзката си с близо 16 хиляди пътнически бюра. Димитров коментира, че германската практика да се изпращат представители на фирмата, която продава туристическите пакети, за да опознаят базата и на място да видят предварително условията за почивка, не е била одобрена и разбрана от родните хотелиери. За разлика от нашата страна, основните ни конкуренти на туристическия пазар - Испания, Гърция, Турция, Тунис, Хърватска, Кипър, Египет, Мароко и дори  Румъния, имат разкрити по три-четири офиса в Германия. 

Според Манол Димитров, българските курорти могат да поемат и обслужат около 550–600 хиляди германски туристи. За това обаче, страната ни трябва да включи и балнеоложките центрове в предлагания туристически продукт. Преди това обаче трябва да се уредят всички въпроси по възстановителните и балнеоложките програми със здравните каси в Германия. Към този сегмент на туристическия продукт за привличане на туристи са се насочили отдавна Унгария, Чехия, Словакия и Полша. 

Димитров коментира, че германците могат да се върнат в България само при наличие на целенасочена национална реклама, насочена директно към потребителя в Германия. Заради трудностите, които в момента изпитват немските туроператори, близо 60 на сто от рекламата се поема от съответните дестинации.

Манол Димитров посочва, че Гърция например вече втора зима купува правото на туристически щандове на територията на централните гари в осем големи германски градове. В същото време южната ни съседка разполага с 3 офиса в страната. Вероятно по тази причина отчита и над 10 процент ръст на германските туристи.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?