Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България внезапно поиска дял от концесията на пристанище Александруполис

Тази година ще бъде отворен граничният пункт Златоград - Термес, обеща транспортният министър

6 коментара
Вицепремиерът Асен Василев беше домакин на среща с гръцкия министър на инфраструктурата и транспорта Константинос Караманлис

България изненадващо реши да се включи в концесията на гръцкото пристанище Александруполис, чиято процедурата е в ход от 2020 г. и вече има подадени оферти.

Интересът на страната ни към концесията на гръцкото пристанище се е появил след избухването на войната в Украйна, твърдят правителствени източници. В понеделник - 21 март, премиерът Кирил Петков посети порта лично, за да се запознае с неговите възможности. Тогава той обяви, че България ще участва за първи път в процедура по концесия на порта, като страната ни ще бъде част от консорциум, който ще наддава за концесионните права. Собствеността на държавата ни в този консорциум ще бъде между 10% и 15%, твърдеше Петков на страницата на Министерския съвет във Фейсбук.

Три дни по-късно – на 24 март, транспортният министър Николай Събев обяви, че България ще участва с най-малко 20% от акциите в бъдещия концесионер. Това каза Събев след среща с министъра на инфраструктурата и транспорта на Гърция Константинос Караманлис, който е разговярал и с вицепремиера и министър на финансите Асен Василев.

Как точно ще се включи България в концесионната процедурата не става ясно от съобщенията на двете министерства.

"Вицепремиерът Василев акцентира върху участието на България в процедурата по концесия на пристанищен терминал в Александруполис. Той подчерта, че осигуряването на свързаността ще помогне на страната ни за подобряване на веригата на доставките и за по-широк достъп до алтернативни енергоизточници, се казва в съобщението на Министерството на финансите.

Пристанището в Александруполис се оформя като важен енергиен хъб за региона. Преди около месец премиерът Кириакос Мицотакис обяви, че Гърция планира да стане енергиен хъб на Балканите. Той посочи, че скоро се очаква да бъде завършен и изграждащия се терминал за втечнен природен газ (LNG) край Александропулис, в който "Българският енергиен холдинг" участва с 25-процентен дял.

Караманлис сега е посочил, че включването на нашата държава в концесията на пристанището ще има ключова роля и ще осигури връзка "от море до море“ чрез свързването на Черно и Егейско море, се казва в съобщението на финансовото министерство.  

Преди 15 години гръцкият премиер Костас Караманлис лобираше за реализацията на спорния руски проект за изграждането на нефтопровод между Бургас и Александропулис, от който в последствие България се отказа.

Гръцкото пристанище е стратегически важно за въоръжените сили на НАТО, защото се използва за военно карго и военна техника, а в близост има и голяма гръцка военна база.

Четирима кандидати за концесията на порта

Американски, френски и местни кандидати участват в процедурата по концесиониране на пристанището в Александруполис. Търгът за концесията на най-малко 67% от акциите на порта започна през 2020 г. Към момента интерес са заявили и са подали документи четирима кандидати, съобщава изданието "Капитал“.

Това са:

  • Обединението между гръцките Cameron (Copelouzos Group) и Goldair Cargo, занимаваща се с логистика, и френската Bollore, която участва през Bollore Africa Logistics - голям транспортен и логистичен оператор в Африка;
  • Американската Quintana Infrastructure & Development, инвестираща в инфраструктурни проекти;
  • Обединението International port investment Alexandroupolis, съставено от американската Black Summit Financial Group, пристанищния оператор Euroports и EFA Group (Сингапур) и гръцката Gek Terna;
  • Thessaloniki port authority, оператор на пристанището в Солун, която си партнира с китайската China Merchants Port Holdings (CMPort) за разширяването на контейнерния терминал там. Пристанището в Солун е второто по голмина след това в Пирея.

"Все още обсъждаме към кой от консорциумите да се присъединим. Пристанището в Александруполис може да стане една от стратегическите точки в общата транспортна свързаност между България и Гърция", каза транспортният министър Николай Събев.

Тази пролет се очаква да бъдат подадени обвързващите оферти за концесията на пристанището. Според гръцките медии фаворити за спечелването на концесията са обединението между Cameron, Goldair Cargo и Bollore Africa Logistics и американската Quintana Infrastructure & Development.

Кой от двата ще избере България и дали изобщо ще се включи, предстои да се разбере.

"Чрез евентуалното придобиване на концесионни права до 2062 г. България ще има достъп до пристанище в Егейско море. По този начин страната ни ще се превърне в стратегически партньор в търговските отношения в региона, което ще е от изключителна полза за българския бизнес", написа премиерът Петков на страницата на Министерския съвет във Фейсбук в понеделник.

Ускоряване на транспортните коридори между България и Гърция

Ускоряване на реализацията на транспортните коридори между България и Гърция е била другата тема на разговорите между двете страни.

През последните три месеца се случиха важни неща за ускоряване на транспортните проекти между двете държави, казва Константинос Караманлис. Той информира, че са обявени търговете за реализирането на железопътния коридор "Солун – Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе“, като през 2023 г. предстои сключване на договори. Приключването на строителството е предвидено към 2027 г. - 2028 г. Разработването на този проект тече от години, като Европейската комисия даде зелена светлина за реализацията му още през 2012 г.

На свой ред транспортният министър Николай Събев обеща, че още тази година ще бъде открит новият граничен пункт при Златоград - Термес.

Освен това България се е ангажирала и да предприеме действия за ускоряване на преминаването през пункта Маказа – Нимфея, като ще бъдат поставени кантари за тежкотоварни автомобили. Целта е да се облекчи трафикът през ГКПП Кулата- Промахон.

През следващата година предстои отварянето на граничния пункт Рудозем - Ксанти, обеща Николай Събев.

Споразуменията между двете страни за отварянето на тези гранични пунктове бяха подписани още по времето на управлението на НДСВ и ДПС (2001 - 2005 г.), когато външен министър беше Соломон Паси.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. efir2
    #6

    Аз още чакам петте моста на Дунав и трите тунела под Стара Планина.

  2. Александър Борисов
    #5

    Посегнаха на най-свидната мечта на "Братиньо" ! Той,винаги ни обещаваше,че ще направи България, Хъб на Балканите !

  3. бай Сандю
    #4

    Не ми е ясно, защо България трябва да доставя петрол за рафинерията? Тя е собственост на Лукойл и е техен проблем, а даже не си плащат и данъка.

  4. mediaman
    #3

    А защо направо не поиска и ключа от квартирата където държа парите си?

  5. roser
    #2

    Продължаваме да инвестираме в чуждото, без да поглеждаме към нашето. И после защо нашите пристанища били изостанали спрямо тези на съседите ни...

  6. SILENCE
    #1

    Нищо изненадващо, а напълно логично догонване на останалите нормално мислещи правителства. Генетичните инфа.тили с късите съединения в мозъците - статуквари и сателитите им от израждането и чалго-мутрите, само чакат инструкции от путлер, мутрофанова или нЕкоя местна фуражка и не дори не се оглеждат за възможности за нормалност.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.