"Булгартрансгаз" опитва да спечели пари със заема за "Турски поток"

Средствата може да са необходими за необявени договорени плащания към доставчици

"Булгартрансгаз" опитва да спечели пари със заема за "Турски поток"

Намерението на държавния газов оператор "Булгартрансгаз" да търси кредити за изграждането на "Турски поток" у нас ще стане по интересна схема, при която компанията вероятно ще се опита да спечели от моментното състояние на финансовите пазари и лихвите по кредити и депозити. Това става ясно от публикуваната миналия четвъртък от дружеството покана към всички заинтересовани лица да предоставят финансиране за 150 млн. евро.

До 17 октомври се търсят оферти от поне пет банки, регистрирани в ЕС, които да отпуснат минимум по 30 млн. евро или максимум 50 млн. евро. Ако се явят по-малко кандидати, "Булгартрансгаз" си запазва правото да увеличи исканите средства с до 50% , за да достигне тавана от общо търсените 150 млн. евро. Газовият оператор ще предостави като обезпечение по заемните средства бъдещи доларови депозити в банките кредиторки в размер на 102 процента от отпуснатите средства.

Кандидат-кредиторите трябва да са регистрирани в ЕС и да имат присъден най-малко международен дългосрочен рейтинг "В" на Стандарт енд Пуърс или еквивалентен на него.

Дружеството обаче поставя условие банките да дадат по-висока лихва по обещавания доларов депозит, отколкото ще е плащаната от него лихва по заема в евро. Освен това БТГ настоява да разполага с определен период от време в месеца, в което да може да тегли от обезпечителния депозит и срок за възстановяването на тези средства, без да се нарушава размерът на лихвата. Държавната фирма ще поеме ангажимент да върне парите в срок от шест месеца, но си запазва правото да го удължи до една година, като ще уведоми банките за подобно решение 15 дни преди настъпването на падежа.

Парите, както сроковете и условията за ползването им са такива, че оставят впечатлението, че "Булгартрансгаз" по-скоро се опитва да извлече изгода от разлики в курсове и лихви, отколкото да има реална нужда от средствата. Така например компанията иска да получава ежемесечно лихвата по своите депозити, а да издължи заемите си наведнъж в края на срока за ползването на парите. Има и условие да не се дължат такси и комисионни при предсрочно погасяване.

Миналия четвъртък изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов обясни, че средствата са необходими за плащания по сключените договори за изграждането на трасето на руския газопровод "Турски поток" през България. Компанията подписа в средата на септември контракт за 2.2 млрд. лв. без ДДС със саудитската "Аркад", която ще проектира 474-километровото трасе, ще достави тръбите и оборудването за газопровода и ще изпълни строително-монтажните работи. По силата на този договор държавният газов оператор дължи авансово 250 млн. евро. Също така трябва да плати авансово и 40% от сумата на консорциума "Ферощал Балкангаз", който ще построи срещу близо 351 млн. лв. двете компресорни станции по маршрута на тръбата.

"Това ще е първи заем за "Булгартрансгаз", задълженията ни към момента са нула", каза преди дни пред журналисти Малинов и не даде повече обяснения как точно и за какво ще се харчи парите, освен че ще са по двата договора за "Турски поток". Тогава той посочи, че се чакат документите от "Аркад" за извършване на авансовото плащане. Вероятно същата ще е процедурата и по договора с "Ферощал Балкангаз".

Макар да отчете леко влошени финансови показатели за полугодието спрямо 2018 г., формално "Булгартрансгаз" към края на юни има над 548 млн. лв. налични средства, от които неразпределената печалба от предишни периоди е 420.670 млн. лв. Има и резерви за още над 88 млн. лв., а е възможно сумите за деветчесечието са нараснали. Тоест изглежда, че компанията разполага с необходимите ѝ 640 млн. лв. за авансовите плащания по двата договора за "Турски поток". В същото врече обаче тя има и други инвестиционни проекти за развитие и рехабилитация на преносната газова мрежа у нас.

Малинов обясни, че контрактите с "Аркад" и "Ферощал Балкангаз" позволяват и предсрочни плащания по осигуреното от двамата изпълнители банково финансиране, за което те искат лихви. Договорите изискват след въвеждане в експлоатация на съоръжението, "Булгартрансгаз" да започне да прави месечни вноски за дължимите суми над авансовите. Ако обаче операторът сега, а и в бъдеще си осигури заеми на по-ниски от техните лихви, така ще бъдат спестени средства.

Според анализатори обаче е съмнително дали при така поставените условия на търга за заемното финансиране ще се появят реномирани банки. Те допускат и, че средствата може да са необходими за необявени договорени плащания към доставчици.

Кои са подизпълнители и доставчици на "Аркад" за линейната част на трасето на "Турски поток" досега не е обявено. В офертата си саудитците бяха предложили руският "Челябински тръбопрокатен завод" да произведе тръбите за газопровода, а западни компании като "Сиско", "Шнайдер Електрик", "Бош", "Камерон Итали", "Бреда Енергиа", РЕПКо и други да доставят оборудване за монтажа на системата, за вътрешното ѝ прочистване и наблюдение, както и комуникационно оборудване и оптичен кабел.

Миналата седмица обаче енергийният министър Теменужка Петкова коментира пред Mediapool, че договорът с "Аркад" позволява смяната на доставчиците и предстои да се разбере кои са те. Според запознати тръбите, за които премиерът Бойко Борисов при подписването със саудитците каза, че вече са доставени, всъщност са произведени от руския "Тръбен металургичен комбинат" (ТМК). Включването му в поръчката е било условието свързаната с ТМК руска компания, част от другия претендент за поръчката, да оттегли жалбата си срещу избора на "Аркад".

Аргументът за тези ходове е по-бързият старт на строежа на трасето, по което от 1 януари 2020 г. от Турция за Сърбия трябва да потече газ от руската "Газпром експорт" и швейцарската МЕТ. За спазването на този срок настояваха на няколко пъти както от "Газпром", така и представители на руското правителство. Именно заради жалбите времето напредна и до 1 януари 2020 г. остава по-малко време от предвидените 250 дни за построяването за приключване на първия участък от трасето с частични доставки

"Булгартрансгаз" твърди, че в договорите с двамата доставчици няма предвидени неустойки за забавено въвеждане в експлоатация, но експерти се съмняват в това.

Неслучайно и преди ден енергийният министър Теменужка Петкова каза, че се преговаря с "Аркад" за ускорено изграждане на първите 308 км от трасето.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?