Бумът на велосипедите в "Голямата ябълка"

Бумът на велосипедите в "Голямата ябълка"

Увеличаване на велосипедните алеи, раздаване на безплатни каски и организиране на безплатни уроци: Ню Йорк прави огромни крачки в насърчаването на колоезденето и срещу вредните газове. При все това част от велосипедистите все още да се притесняват да карат в най-големите задръствания, пише агенция Франс прес в кореспонденция от Ню Йорк.

От години 8,5-милионният град, който има най-скъпата мрежа за обществен транспорт в САЩ, следи бума на колоезденето в европейските столици.

През 2013 година тогавашният кмет милиардерът Майкъл Блумбърг даде начало на програмата за споделени велосипеди Citi Bike и оттогава Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ.

Градът измина дълъг път в процеса на насърчаване на по-масовото използване на велосипеди, казва пред АФП Рич Конрой, който ръководи образователното подразделение на организацията с нестопанска цел Bike New York, която насърчава безопасното каране на велосипеди.


Хората разбират, че не можем да растем като град, изграждайки повече улици и увеличавайки броя на колите, обяснява Конрой.

Голяма част от усилията трябва да са насочени към приспособяване на растящия град по такъв начин, че да бъде икономически и екологично устойчив, превръщайки го в по-привлекателно място за по-младата работна сила.

Според нюйоркския транспортен отдел 778 000 жители на града или 12 % от възрастното население са карали колело редовно през 2017 година, докато преди пет години броят им е бил 250 000.

Citi Bike отразява този растеж - годишните абонати на програмата са нараснали стабилно, достигайки 245 000 за едногодишен период, приключващ през септември, спрямо 200 000 година по-рано.

През последните пет години транспортният отдел на града разшири уличната велосипедна мрежа с близо 480 километра.

Около 86 000 нюйоркчани - 2,5% от населението - сега използват колело, за да отидат на работа или училище.

5000 ранени, 18 смъртни случая на година

Един от тях е 29-годишният Сое Ти Ха, който изминава 19 километра дневно между Манхатън и апартамента си в Бруклин.

Всичките ми приятели го правят, видял съм всички велосипедни алеи. Казах си, ако те могат и аз мога, коментира нюйоркчанинът от Бирма, който работи в областта на маркетинговата психология.

"Това промени животът ми," казва той. "Сега искам да обиколя света с колело!" допълва Сое Ти Ха.


Колкото и да са ентусиазирани колоездачите, колкото и все по-запуснатото и ненадеждно метро да насърчава хората да въртят педалите, велосипедистите се притесняват за безопасността си.

Карането на колело в някои части на Манхатън не е за страхливци. Осемнадесет велосипедисти загинаха, а близо 5000 са ранени през 2016 година. Мостовете, тунелите, булевардите са претъпкани с автобуси, камиони, високо проходими автомобили и . . . дупки.

Карам колело цял живот, никога не съм имала кола, но много се боя по улиците на Ню Йорк, казва 53-годишната Илейн Ричмън, която работи в здравеопазването. Всеки мой познат, който кара колело, е имал инцидент. Плашещо е, отбелязва тя.

Когато бяха убити 8 велосипедисти при нападение с камион на 31 октомври, извършено от симпатизант на Ислямска държава, при моста Трибека, това напомни за други фатални инциденти на същата велоалея край река Хъдсън, която е лесно достъпна за коли от пътя.

Дискусиите, свързани с електрическите велосипеди

За да преодолее страха си, Ричмън се е записала на безплатни уроци към Bike New York, през които са преминали 17 000 души миналата година.

Подкрепяната от града организация дава уроци по безопасно каране на колело - звънете със звънеца си, спазвайте светофара или дори подвиквайте, за да предупредите шофьорите и пешеходците за присъствието си.

Само че в страна, в която хората се придвижват основно с автомобили, Конрой казва, че шофьорите трябва да бъдат по-добре обучени.

Има още една спънка: електрическите велосипеди в Ню Йорк са незаконни.

Макар да е изненадващо за град, който се възприема като лидер в прогреса, мнозина се страхуват от опасността, която биха създали разносвачи, ползващи електрически велосипеди, а тези хора изобилстват в града, в който да приготвиш вечерята често означава да звъннеш, за да ти доставят храна.

Градът спря легализирането на електрически колелата, каза Морган Ломел от асоциацията "Хора за колелата", която ръководи и кампания в подкрепа на електровелосипедите.

Глобите за каращи електрически велосипеди освен това е добър източник на приходи за полицията - 500 долара или конфискация на возилото. Това са рискове, поемани от разносвачите, които често са пристигнали неотдавна имигранти с ниски заплати.

С разгорещяване на дискусията Ломел се надява кметът Бил де Блазио да изпълни поетите ангажименти за колелата и в крайна сметка да промени решението си.

Глобяването на всички каращи електрически велосипеди няма да накарат електроколелата да изчезнат, особено в сектор, в който продажбите на електрически велосипеди растат с над 80% годишно, казва тя.

 

По БТА

Споделяне
Още от Свят