Бургас-Александруполис е под въпрос заради АМБО

Бургас-Александруполис е под въпрос заради АМБО

Русия получи изгодни условия и проектът Бургас – Александруполис е голям политически успех за страната, пише в четвъртък руското издание “Ведомости”, цитирано от БТА. Ден по-рано в Бургас бе парафирано междуправителствено споразумение между България, Гърция и Русия за строителството и експлоатацията на бъдещата петролна тръба.

Руските издания коментират основно икономическите параметри на подписаното споразумение, докато гръцките медии слагат акцента си върху политическата му страна.

Битката за Бургас

Електронното издание Страна.ру посочва, че подписването на споразумението е станало след предупреждението на руския президент Путин към София и Атина да преодолеят възраженията си по проекта, в противен случай Русия ще намери друго трасе за тръбата си.

Но дори и след подписването на окончателното междуправителствено споразумение строителството на тръбата остава под въпрос, тъй като България вече се е договорила с американските инвеститори, които също от Бургас ще строят тръба през Македония и Албания до Адриатическо море, пише Страна.ру.

В статия под заглавие “Битката за Бургас” изданието припомня, че тристранната конвенция за трансбалканския петролопровод АМБО е подписана “още на 31 януари”.

“АМБО се явява аналог и алтернатива на руския Бургас – Александруполис и принципно също претендира за използване на пристанище Бургас, което просто няма да е в състояние да се справи със създаването и обслужването на толкова крупни петролни терминали”, пише Страна.ру.

Изданието обаче не посочва повече подробности около един от основните проблеми около двата петролопровода – общият входен терминал на пристанище Бургас. София първоначално настояваше той да остане българска собственост, но впоследствие се съгласи да е на Международната проекта компания за Бургас-Александруполис, контролирана от Русия.

В желанието си да договори първо условията по “руския проект”, българското правителство се опита да отложи подписването на конвенцията за АМБО в Скопие и дори изпрати съобщение в македонската столица, че министърът на регионалното развитие няма да може да пристигне за церемонията. В последния момент обаче се отказа от тия си намерения и конвенцията за АМБО бе подписана на 31 януари.

Страна.ру пише, че американската корпорация АМБО ще започне да  пренася петрол още през 2010-2011 г. и "конкурентът на руския проект вече е на финалната права".

По информация на Страна.ру, България била обещала да продаде своя дял от проекта на чужди компании, сред които е и американската “Шеврон”. Но дори това не накара Вашингтон да се откаже от алтернативния проект и да възпрепятства строежа на Бургас - Александруполис, коментира изданието.

Проектът АМБО има огромно значение не само за страните, които пряко участват в неговата реализация, но и за ЕС, защото се очаква, че ще създаде условия за редовно транспортиране на каспийски петрол в Европа, който не минава през Босфора, коментира руското издание.

То твърди, че руските инвеститори са изостанали от американските си конкуренти, които упражнявали “мощен политически натиск върху властите в България”. Според изданието, единствено благодарение на личното участие на руския президент Владимир Путин проектът е доведен "до ръба" на реализациятна. Страна.ру коментира, че упрекът на Путин е бил насочен навярно към българските власти, защото именно те протакали подписването на документите по “руския проект”.

Страна.ру отбелязва в заключение, че в крайна сметка отново се поставя под съмнение сътрудничеството между Русия и Запада в енергийната област, от което губят най-вече потребителите в ЕС, но не и САЩ.

Русия може да има проблем с намирането на петрол за тръбата

Според източници на “Ведомости”, България и Гърция са се съгласили да връщат ДДС на участниците в проекта. Данъчните условия няма да се променят, докато не бъдат покрити разходите по строежа, което ще осигури конкурентни тарифи за транзит на нефта по бъдещата тръба, съобщава изданието.

Източници на "РосБизнесКонсълтинг дейли" твърдят, че въпреки политическите договорености за изграждането на петролната тръба, остават трудности от икономически характер. Според изданието схемата за инвестиране не е съгласувана и не са фиксирани условията за натоварване на тръбата с петрол.

България и Гърция ще могат да преотстъпят своите дялове в проекта, но само на петролодобивни компании от която и да било страна, пояснява за "Ведомости" служител, запознат с текста на споразумението.  Руско-британската компания ТНК - ВР "може да влезе в проекта от страна на България или на Гърция" и вече е водила преговори за това, но отказва коментар, добавя изданието.

То предупреждава, че Русия може да има проблеми с намирането на петрол за новия петролопровод.

От “РосБизнесКонсълтинг дейли" обаче твърдят, че потенциалните чуждестранни инвеститори, които имат възможност да осигурят нефт за Бургас - Александруполис - примерно от Казахстан, разглеждат като по-сериозен вариант транзита на своя петрол през Украйна, а не през България.

Опозицията в гръцкия парламент –ПАСОК и Лавата коалиция поискаха да се запознаят с окончателните параметри на споразумението, квотите на страните участнички и условията за функциониране на петролопровода.

Правителството е длъжно да даде обяснения за гаранциите, които ще бъдат осигурени за защита на околната среда по трасето на петролопровода и най-вече в района на пристанището в Александруполис и по делтата на р. Марица, коментират гръцките издания, цитирани от БТА.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?