Бус-ленти ще намаляват градските задръствания

Бус-ленти ще намаляват градските задръствания

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев предложи по шосетата на големите градове да бъдат отцепени бус-ленти, по които да се движат само колите на градския транспорт. Така ще се намалят задръстванията, а гражданите ще предпочетат да се предвиждат с обществения транспорт, обясни министърът по време на конференция по проблемите на градската мобилност.

В момента има отлив на пътниците в столичния обществен транспорт, а в същото време задръстванията в София стават все по-големи, съобщи Георги Дянков от Столична община. Спадът на желаещите да ползват градските возила е заради бавното им движение в резултат на задръстванията и високата възраст на превозните средства. София не може да поема трафика на тези над 700 хил. - 800 хил. автомобила и се затруднява движението. Трябва да се повиши ефективността и атрактивността на градския транспорт, да се наложат европейски стандарти, каза още той. Според него столицата трябва да залага на развитието на метрото, трамвайният транспорт и обновяването на транспортния парк.

В момента от возещите се с градски транспорт столичани 53.4 на сто ползват автобуси, 28 % - трамваи, 12.7 процента - тролеи, и 5.8% - метро. Пътниците в метрополитена обаче ще нарастват значително след разширението на подземната железница, което ще позволи поемането на трафик от 1.1 млн. души.

Според Мутафчиев проблемът с натоварения градски трафик отдавна излиза над възможностите на общините, които по закон са длъжни да се справят със задръстванията и затова държавата не бива повече да стои настрана.

По този повод предстоят консултации със Сдружението на общините в България, за подготовка на закон за градската мобилност, в който ясно да очертаем ангажиментите на всяка една от властите в тази област, посочи Мутафчиев.

Той уточни, че не става въпрос само за организацията на движение, но и за инвестициите, които трябва да бъдат направени, тъй като отделните институции трябва да изпълнят серия от актове - подготовка на планове, на проекти, организация на движението на автомобилите и други. Тази политика трябва да бъде обща, подчерта министърът.

Мутафчиев съобщи още, че се подготвя промяна в структурата на ръководеното от него ведомство и до две седмици ще се създаде ново звено, което ще отговаря за градската мобилност и транспорт, посочи министърът.

В резултат на засиления трафик в градовете и задръстванията, европейската икономика губи всяка година 100 милиарда евро или 1% от Брутния вътрешен продукт (БВП) на Европейския съюз, допълни Петър Мутафчиев. Градското движение пък е причина за 40% от емисиите на въглероден двуокис и 70% от емисиите на други замърсители в европейските градове.

Споделяне

Още от България

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?