
Бутиковата люта ферма "Чили Хилс" (Chilli Hills) ще се опита да върне славата на единствения сорт българска люта чушка, която е добре позната извън пределите на страната ни, като "български морков", съобщиха от компанията.
През годините този сорт губи славата и разпространението си в родината и е застрашен от изчезване. В същото време неговите качества са високо ценени от почитателите на пикантните храни.
Фермата за люти сосове и подправки на "Чили Хилс" приема това предизвикателство за своя кауза и стартира кампаниятa "#bulgariancarrot - да спасим Българския морков".
Всеки, който иска да подкрепи спасяването на сорта, може да се включи в инициативата, като се сдобие със семена за засаждането му от столичния магазин на "Чили Хилс" или при онлайн поръчка на продукт с "български морков". В началото на април българският бранд откри първия си самостоятелен магазин, където вече се предлагат всички продукти на лютата ферма.
Българският морков има богата история и е единственият сорт българска люта чушка, която е позната извън пределите на страната ни. Името ѝ идва от факта, че чужшката прилича на морков, а произходът ѝ е български. У нас, пък е позната под името "Румънка".
По време на Студената война през 80-те години е пренесена отвъд желязната завеса и култивирана като сортова люта чушка. Това, с което се различава от всички сортове, отглеждани в България са непроменливите генетични параметри - цвят, размер и най-важното - сила на лютивост.
Българският морков е със средна лютивост между 10 000 - 30 000 сковила, което я прави около 10 пъти по-люта от популярното "Халапеньо" и я нарежда веднага след "Супер Чили" и "Табаско". Съдържа богато количество витамин C, бета каротин, витамин А, калий, магнезий и желязо, а усещането е плодово-цитрусово, с доста лют послевкус.
"Още от създаването на "Чили Хилс" имахме цел да открием и селектираме наша родна люта чушка и да я поставим на световната карта на лютото. В нашето проучване през годините се оказа, че тази чушка винаги е съществувала, но за съжаление, е по-популярна извън пределите на страната, отколкото тук. Именно това бе причината да стартираме тази наша мисия. Това, към което се стремим, е да я върнем и популяризираме в България - там където тя принадлежи", казват Алекс и Боряна, създатели на "Чили Хилс".
От създаването си през 2014 г. в софийското село Кокаляне компанията е основен отговорник за разпространението на люти сосове и подправки в над 150 обекта в България и чужбина. Фермата отглежда общо 65 вида чушки от цял свят на 20 декара площ. От април тази година, пълният асортимент може да бъде намерен и в първия самостоятелен магазин на марката в центъра на София.
Основната цел на "Чили Хилс" е да допринесе за развитието на лютата култура в България, като също така даде роден качествен лют продукт на световния пазар.
В рамките на няколко часа след бране, редките видове чушки се обработват и консервират под формата на сосове, пасти, маринати и други продукти с лют привкус. Продуктовата гама надхвърля 40 различни артикула и включва ценителски изделия, като люта занаятчийска бира, люта ракия, люта гурме сол, лют зехтин и други.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент