Бутикова ферма се опитва да спаси български сорт люта чушка

Бутикова ферма се опитва да спаси български сорт люта чушка

Бутиковата люта ферма "Чили Хилс" (Chilli Hills) ще се опита да върне славата на единствения сорт българска люта чушка, която е добре позната извън пределите на страната ни, като "български морков", съобщиха от компанията.

През годините този сорт губи славата и разпространението си в родината и е застрашен от изчезване. В същото време неговите качества са високо ценени от почитателите на пикантните храни.

Фермата за люти сосове и подправки на "Чили Хилс" приема това предизвикателство за своя кауза и стартира кампаниятa "#bulgariancarrot - да спасим Българския морков".

Всеки, който иска да подкрепи спасяването на сорта, може да се включи в инициативата, като се сдобие със семена за засаждането му от столичния магазин на "Чили Хилс" или при онлайн поръчка на продукт с "български морков". В началото на април българският бранд откри първия си самостоятелен магазин, където вече се предлагат всички продукти на лютата ферма.

Българският морков има богата история и е единственият сорт българска люта чушка, която е позната извън пределите на страната ни. Името ѝ идва от факта, че чужшката прилича на морков, а произходът ѝ е български. У нас, пък е позната под името "Румънка".

По време на Студената война през 80-те години е пренесена отвъд желязната завеса и култивирана като сортова люта чушка. Това, с което се различава от всички сортове, отглеждани в България са непроменливите генетични параметри - цвят, размер и най-важното - сила на лютивост.

Българският морков е със средна лютивост между 10 000 - 30 000 сковила, което я прави около 10 пъти по-люта от популярното "Халапеньо" и я нарежда веднага след "Супер Чили" и "Табаско". Съдържа богато количество витамин C, бета каротин, витамин А, калий, магнезий и желязо, а усещането е плодово-цитрусово, с доста лют послевкус.

"Още от създаването на "Чили Хилс" имахме цел да открием и селектираме наша родна люта чушка и да я поставим на световната карта на лютото. В нашето проучване през годините се оказа, че тази чушка винаги е съществувала, но за съжаление, е по-популярна извън пределите на страната, отколкото тук. Именно това бе причината да стартираме тази наша мисия. Това, към което се стремим, е да я върнем и популяризираме в България - там където тя принадлежи", казват Алекс и Боряна, създатели на "Чили Хилс".

От създаването си през 2014 г. в софийското село Кокаляне компанията е основен отговорник за разпространението на люти сосове и подправки в над 150 обекта в България и чужбина. Фермата отглежда общо 65 вида чушки от цял свят на 20 декара площ. От април тази година, пълният асортимент може да бъде намерен и в първия самостоятелен магазин на марката в центъра на София.

Основната цел на "Чили Хилс" е да допринесе за развитието на лютата култура в България, като също така даде роден качествен лют продукт на световния пазар.

В рамките на няколко часа след бране, редките видове чушки се обработват и консервират под формата на сосове, пасти, маринати и други продукти с лют привкус. Продуктовата гама надхвърля 40 различни артикула и включва ценителски изделия, като люта занаятчийска бира, люта ракия, люта гурме сол, лют зехтин и други.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?