Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бюджетът през 2013 : приходите - по-малко, разходите - преизпълнени

10 коментара
Финансовият министър Петър Чобанов при обсъждането на актуализацията на бюджета през 2013 г.

За какво им беше на управляващите да актуализират бюджета толкова рано през 2013 г., като в крайна сметка пак не го изпълниха?

Този въпрос неизбежно се появява при разглеждането на данните за изпълнението на бюджета за 2013 година. Да започнем от приходите. Първоначалната цел беше в републиканския бюджет да постъпят 16.6 млрд. лв. данъчни приходи. Актуализираната програма предвижда малко над 16 млрд. лв., а в края на годината са събрани 15.6 млрд. лв., което е 463 млн. лв. по-малко в сравнение с ревизирания бюджет.

Най-голямо влияние оказват 288 млн. лв. по-малко приходи от ДДС и 132 млн. лв. по-малко от данъка върху доходите на физическите лица. Същевременно неданъчните приходи "изненадват” приятно – 151 млн. лв. повече от актуализирания план и близо 500 млн. лв. повече в сравнение с първоначалния бюджет за 2013 година.

Тук най-голям принос имат държавните такси, глобите и приходите от собственост. При получените помощи също се наблюдава 60 млн. лв. преизпълнение в сравнение и с двата бюджета.

Колкото и да е интересно, че се планират приходи, които не се изпълняват, разходната част е далеч по-любопитна. Първоначалният бюджет предвиждаше разходи от малко под 8,2 млрд. лв., актуализираният – близо 8.5 млрд. лв., а реализираните разходи в края на годината са 7.8 млрд. лв. Това е 645 млн. лв. по-малко от ревизирания план и 359 млн. лв. по-малко от първоначалния бюджет.

Тогава възниква въпросът – необходима ли беше актуализация на бюджета в този ѝ вид. Въпреки че актуализираният бюджет не предвиждаше промяна в трансферите от републиканския бюджет, в края на годината те са с над 190 млн. лв. повече. Най-големият печеливш от това са общините, които получават над 300 млн. лв. повече от планираните. Не трябва да се забравя, че в мотивите, с които беше приета актуализацията нямаше и дума за повече разходи за общините. Т.е. ако беше спазена актуализацията, разликата между приходите и помощите, от една страна, и разходите и трансферите от републиканския бюджет, от друга, щеше да е положителна, а не както сега – дефицит от близо 189 млн. лв.

Може би за капак на всичко това са харчовете на Резерва за непредвидени и неотложни разходи, където бяха включени и всички допълнителни разходи от актуализацията на Бюджет 2013. В отчета към края на декември на Министерството на финансите в тази графа е оставено празно място и няма информация какво е похарчено.

Въпросителните по консолидираната фискална програма са още повече. Въпреки че актуализацията предвиждаше единствено социални мерки като увеличаване на средствата за ваучери за храна, политики за хората с увреждания и т.н., както и разплащане на стари задължения, консолидираните разходи разказват друга история (съпоставими към първоначалния бюджет за 2013 г. - бел. авт.):

- 216 млн. лв. повече за заплати;

- 107 млн. лв. повече за субсидии;

- 420 млн. лв. повече за социално осигуряване и грижи, от които 300 млн. лв. повече за здравно осигуряване;

- 1.29 млрд. лв. по-малко капиталови разходи.

Всичко това навежда на няколко заключения:

- Неизпълнението на приходите през втората половина на миналата година неминуемо налага актуализиране на бюджетната рамка. Въпреки това ранната ревизия на бюджета в комплект със слабата кадрова политика в Агенция "Митници” водят до неизпълнение дори на ревизираните приходни показатели.

- Изпълнението на разходите по републиканския бюджет е дори по-ниско от първоначално заложеното в бюджета за 2013. Това от една страна показва известна гъвкавост – по-ниските приходи се компенсират с по-ниски разходи. От друга страна повдига въпроса – необходимо ли беше актуализирането на бюджета да включва увеличение на разходите?

- По-високите разходи при републиканските трансфери навеждат на мисълта за непредвидимост на разходната политика или откровено прикриване на намерения за допълнителни харчове.

- Липсата на отчет за разходите от Резерва за непредвидени и неотложни разходи е крайно обезпокоително, предвид че предвидените допълнителни разходи в актуализирания бюджет бяха предвидени именно в тези сметка.

Неоправданият ръст на разходите по редица пера на консолидирано ниво, придружен с огромно неизпълнение на инвестиционните разходи, поражда редица притеснения. Излиза, че се планират прекалено високи инвестиционни разходи, които не се изпълняват, което позволява увеличението на други разходи, без това да повлияе негативно на бюджетното салдо. С други думи планирани инвестиционни разходи се използват за текущи нужди.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dedo Mrazz
    #10

    ПС аз не говоря за заварен бюджет а за фактори довели до параметрите по изпълнението. Когато си планирал ръст на пенсиите имаш и ръст на разходите. Това е простичко Когато при неизпълненив на приходите имаш по-нисък дефицит от планирания това означава по-големи икономии в разходите, компенсиращи неизпълнението на приходите а не преразход както е заклавието на статията. Точно тенденциозния прочит на цифрите ме провокира да пиша но вече спирам. Peace on earth:) dedo vi Mrazz

  2. Dedo Mrazz
    #9

    Отново повтарям. Това са предварителни месечни данни. Подробните данни се публикуват на по-късен етап. Бележки под черта за анализ от няколко страници не може да има. По отношение на допълнителните разходи от актуализацията -виж ПМС 217/2013 и ще разбереш къде са насочени средствата. Ако следиш отблизо бюджета ще знаеш тази информация още от септември 2013 г.:) По отношение на коментарите - когато имаш за цел да насочиш анализа към определена посока, каквато и информация да вземеш за база с малко усилия ще получиш търсения резултат:(

  3. kaloqn
    #8
  4. Dedo Mrazz
    #7

    Аз за това ви дадох цитат от отчета за 2012 г. за да видите колко разходи по различни закони, които реално се правят от общините се планират в ЦБ и след това се предоставят на общините с допълнителен трансфер. Това обаче не ОЗНАЧАВА ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗХОДИ защото те вече са планирани в ЦБ. Корекциятя е само по отношение на това, че по отчет те вече са отчитат в общините. На ниво консолидиран бюджет при други равни условия разходите и дефицитът не се променят. И пак ви казвам това превишение няма никакво

  5. kaloqn
    #6
  6. kaloqn
    #5
  7. Dedo Mrazz
    #4

    Понеже искате да посоча неточност в анализа за консолидираната фискална програма:

    в анализа е посочено, че заплатите нарастват спрямо плана с 216 млн. лв., което действително е така, но когато разгледате къде точно по кои бюджети е това нарастване се вижда следното - по републиканския бюджет разходите за заплати са с 45 млн. лв. под плана (таблица републикански бюджет), което автоматично изключва всички министерства, ведомства или така нареченото централно правителство.

    Остават бюджетите на общините,

  8. Dedo Mrazz
    #3

    Zа да не влизаме в безкрайна полемика ще кажа само, че задълбочен анализ на база агрегирани данни по месечните отчети (предварителни данни) не може да се направи, защото не е налична достатъчно информация. На по-късен етап информацията се посочва в доклада към отчета за изпълнението на държавния бюджет, който се публикува на minfin.bg.

    Zа да илюстрирам цитирам част от отчета за 2012 г. в частта за общините:
    Общият компенсиран размер на допълнителните средства през 2012 година е 294.9 млн. лева,

  9. kaloqn
    #2
  10. Dedo Mrazz
    #1

    Това е най-неграмотно направения анализ, който съм чел!

    1. по отношение на харчовете на Резерва за непредвидени и неотложни разходи - в табличката, която анализирате има забележка под черта: "* В позицията "Резерв за непредвидени и неотложени разходи" се отразяват само данните по разчет, разходите по отчет се отразяват по съответните разходни позиции, към които се отнасят извършените разходи". Преди да правят "анализ' и заключения авторите трябва да се запознаят с данните които анализират. В

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.