Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бюджетна инжекция от 224 млн. лв. за дълговете на БДЖ

Трансферът ще бъде погасен от бъдещата концесия на летище София

0 коментара
Бюджетна инжекция от 224 млн. лв. за дълговете на БДЖ

"Българските държавни железници" ще получат бюджетна финансова инжекция от 224 млн.  лв., с които холдингът да погаси повече от половината си натрупани дългове към облигационери и кредитори. Това става възможно след като Европейската комисия ободри в петък държавна помощ за БДЖ, за да може железницата да проведе планираните реформи и да се стабилизира. Парите ще бъдат отпуснати като безлихвен заем, каза в понеделник транспортният министър Ивайло Московски, а ден по-късно пред журналисти заместникът му Велик Занчев и ръководството на БДЖ обясниха, че сумата ще бъда възстановена в държавната хазна с очакваните постъпления от концесията на летище София.

Занчев определи одобреното от Брюксел държавно подпомагане като признание за извършените от железницата реформи от 2010 г. насам. Така железницата става приоритет на държавата, получило е признанието на ЕК и е доказала надеждността си, допълни той.

"От тук нататък започва тежката част - преговорите с Министерството на финансите и начертаване на финансовите схеми, по които парите да достигнат до дружеството", посочи той.

От неговите и на шефа на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров обяснения стана ясно, че средствата ще отидат за плащания по взетите през 2005 и 2007 г. заеми, а бюджетът ще си ги  възстанови с приходите от концесията на летище София, която се очаква да бъде обявена през септември 2017 г..

През 2010 г. се говореше за фалита на БДЖ с над 850 млн. лв. задължения на дружеството, днес те са чувствително намалени - до 412 млн. лв., посочи Владимиров.  По думите му в резултат на проведените реформи в железницата, компанията е преструктурирана и загубите ѝ са намалели с 50 процента. "В момента, в който погасим задълженията си, загубите в дружеството ще намалеят още повече. А капиталовата структура на предприятието ще стане нормална, но това не е краят на пътя, а краят на финалната права", заяви той.

Дори и след тази държавна помощ обаче БДЖ ще продължи да има проблемни борчове. Сред тях са дължими такси от 97 млн. лв. за ползване на железопътната инфраструктура и заем от 20 млн. лв. Тяхното плащане ще бъде отложено и ще става с капиталовия трансфер, който БДЖ ще получи от бюджета през 2018 г., както и с приходи от продажба на неоперативни активи.

Паралелно с изчистването на дълговете, БДЖ смята да започне да подобрява качеството на предлаганите услуги и за септември се планира закупуването на около 15 мотрисни влака. В момента професори от УНСС и Висшия транспортен университет работят заедно със специалисти от Националната компания "Железопътна инфраструктура", за да се оформи визията за това какви мотриси и влакове са нужни на дружеството, за да придобие то вид на европейска компания и да предлага адекватна услуга.

С течение на времето инвестицията за нови влакове трябва да нарасне до над 400 млн. лева. В момента се изпълняват няколко обществени поръчки за ремонт и модернизация на остарелите локомотиви. Това ще продължи, докато не се модернизира напълно железницата, заявиха от ръководството на холдинг.

За целта са подготвени 21 проекта за двете дружества от холдинга - "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарно превози". Ще се създаде и ремонтно дружество, което ще събере сградния и целия останал ресурс на двете дружества на едно място. С изброените мерки се надяваме железницата да изглежда по съвсем различен начин и да се европеизира, каза Владимир Владимиров.

От БДЖ планират също така от 2019 г. всички билети за влакове да може да се купуват онлайн. В момента това е възможно само по някои дестинации.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.