Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бюрокрацията и лошото отношение тормозят най-много пациентите

2 коментара
Бюрокрацията и лошото отношение тормозят най-много пациентите

Бюрокрацията, грубото отношение и лошите условия в лечебните заведения са по-сериозни проблеми според пациентите отколкото корупцията.

На повече от половината хора, които са имали досег със здравеопазването, им се е наложило да си доплащат – основно за лекарства и изследвания, но оплакалите се от корупцията са значително по-малко – 16%. При това близо 40% заявяват, че здравната помощ е безплатна и едва 20%, че е скъпа. Много пациенти подценяват здравните си проблеми и не търсят лекарска помощ, а тези, които са се разочаровали от нея, пък не си търсят правата.

Въпреки, че изброяват множество проблеми на здравната система, над 70% от хората определят медицинската помощ по-скоро като качествена и навременна.

Това сочат резултатите от проучване за здравния статус и правата на пациентите на институт “Отворено общество“, оповестени в сряда.

Оплакванията са повече за бюрокрация и грубост, отколкото за корупция

Проучването, проведено в края на 2009 година, показва, че най-често се нарушават онези права на пациента, които произтичат от здравеопазването като “услуга“ – персоналът е нелюбезен, хигиенните условия са лоши, а поради бюрократични пречки е затруднен достъпът до специалисти.

От корупция се оплакват 15.7% от пациентите като посочват, че лекар, медицинска сестра или санитар им е поискал нерегламентирано плащане. От голямо закъснение на Бърза помощ се оплакват 12.7%.

От неправилна диагноза или неправилно лечение се оплакват по около 12% от анкетираните.

Над 50% от хората доплащат, но за близо 40% помощта е безплатна

На 54.9% от респондентите им се е наложило да доплащат за лечението си. Основните неща, за които се е наложило доплащане, са изследвания (67%) и лекарства (62.2%).

Около 30% са доплащали за консумативи, 22.4% за престой в болница, 12.2% за следболнична терапия и 4.2% за друго. Някои пациенти са доплащали по повече от една причина. Медицинската помощ е посочвана като безплатна от 37.6% от анкетираните лица. Тя е “на достъпна цена“ за 38.5%, а е скъпа за 23.9%.

Медицинската помощ е най-скъпа в Южна Централна България – според 31.9% от анкетираните и най-малко скъпа в Северозападна България (4.1%) Именно в Северозападна България и делът на лицата, квалифицирали медицинската помощ като “безплатна“, е приблизително два пъти по-висок спрямо всички останали области (69.4%).

Само 2% търсят правата си в съда

Въпреки множеството посочени случаи на нарушени здравни права едва 7.1% от анкетираните са потърсили начин да защитят правата си. Пациентите основно се оплакват на директора на съответното здравно заведение, на НЗОК или Районния център по здравеопазване. Само 2.2% са се насочили да търсят правата си в съда.

Загубата на доверие в държавните институции е водещият мотив хората да не си потърсят правата в съда. “Основните причини да не се търси защита от съдебната система, е че “съдебното производство е бавно и скъпо“ според 43% от анкетираните и че “съдебната система е също толкова корумпирана, колкото и здравната“ за 41% от анкетираните, заяви Алексей Пампоров, който представи проучването.

“За разлика от други държави, в които съдът се превърна в катализатор на промените в здравеопазването и образованието, в България той не можа да се наложи като играч в областта на здравните реформи“, заяви Иванка Иванова, директор на правната програма в “Отворено общество“.

Самолечение и недоверие към лекарите

Част от хората избягват да търсят и лекарска помощ, освен ако състоянието им не е наистина сериозно.

Половината от заболелите, които не са търсили лекар (49.2%), са постъпили така, защото са убедени, че “знаят“ какви лекарства са им необходими за съответното заболяване, а друга една четвърт смятат, че това е маловажен проблем. Според авторите на изследването тези данни са показателни за ниската степен на здравна култура сред населението. Само 2.1% изтъкват като причина факта, че в достъпна близост няма лекар или здравен център, към който да се обърнат. Тревожен е фактът обаче, че 10% са предпочели да се лекуват сами, защото не вярват на лекарите, т. е. на функционирането на здравната система в страната.

Проучването опровергава тезата на здравните власти, че хората масово заобикалят личните си лекари. При възникване на проблем над 80% от хората са се обърнали към джипито си и под 20% - към болница. Бърза помощ е поела само 5.5% от анкетираните.

Все пак медицинската помощ се оценява като достъпна и качествена

Медицинската помощ е леснодостъпна за приблизително две трети от анкетираните лица (65,3%). Останалите 34,7% обаче я определят като труднодостъпна. Сравнително малка част от гражданите не получават медицинска помощ поради отдалеченост на здравно заведение или лекар. Става ясно, че основни бариери пред достъпа всъщност не са разстоянията, а пречки от организационен характер - липса на направления, затруднена комуникация или от икономически характер – болните нямат възможност за формално или неформално доплащане в болниците.

Въпреки изброените проблеми на системата медицинската помощ е определяна като качествена от 71.9% от анкетираните, а като некачествена от останалите 28.1%. Като най-некачествена е определена медицинската помощ в Югоизточна България (38.7%), плътно следвана от медицинската помощ в Северна Централна България (37.9%).Оценката “некачествена“ е значително по-ниска в Северозападна България (7.7%) спрямо всички останали области.

Медицинската помощ е определяна като навременна от 76% от анкетираните, а като закъсняла от 24%.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. попов
    #2
  2. N
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.