Кога един политик става чалга политик, с какво се характеризира чалга културата и въобще как се чалгизира едно цяло общество? Тези въпроси повдига Клаус Рот в сборник на германското Дружество за Югоизточна Европа. Основни моменти в текста цитира Дойче веле в четвъртък.
В България можете ще чуете често как представителите на новата политическа класа биват наричат "чалга политици". Аналогично с "чалга историците" - онези политически много влиятелни "автори на националистически книги и водещи на телевизионни предавания, които разпространяват дезинформации под предлог, че разбулвали тайни от българската история", пише авторът Клаус Рот като цитира българската изследователка на явлението Димана Трънкова.
Културният избор на Изтока
Използването на понятието "чалга" във връзка с определени политици или историци не е никак случайно. С него се изразява точно определен начин на поведение и мислене. Възникнало в началото на 1990-те години като необуздан музикален израз на постсоциалистическите трансформации и на дълбоката обществена и икономическа криза в България, постепенно явлението "чалга" превзе обширни територии и днес вече говорим за цялостна чалга култура. Кои са нейните характеристики?
Най-напред чалгата като стил в музиката има и свое политическо измерение. Една от причините за високата популярност на поп-фолка се крие в това, че той е смятан за собствена балканска музика, макар и с взаимствани елементи от западната поп-музика. В тази връзка етноложката Радост Иванова говори за "културния избор на Изтока" и извежда термина "самоориентализация", а Ивайло Дичев посочва връзката между поп-фолка и османските поробители. Същото съдържание откриваме и в сръбските и румънските аналози на поп-фолка, съответно турбо-фолкът и манелето (manele). В този смисъл връщането назад към народните традиции и обвързването им с ориенталското в частност изразяват антизападни и антиевропейски или откровено националистически настроения, пише Клаус Рот.
Понятието "чалга" има и сексуален оттенък - с подтекст, свързан с патриархалното разбиране за разделението на половете. Представяният от медиите образ на фолкпевицата винаги е на секс бомба, на желан обект от мъжа, който има три идеала в живота - богатство, скъпи коли и жени. Чалга културата пропагандира хегемонията на мъжа в обществото, чиито нови герои са мачо политикът, мафиотът, бизнесменът и спортистът. Бойко Борисов спечели така убедително изборите през 2009 година и заради това, че самият той по един почти идеален начин съчетава в себе си всички тези нови патриархални идеали, се казва в статията.
И още - чалгата изразява възприятия, свързани с бързото и безогледно правене на пари и нарушаването на законите и нормите. Луксът и демонстративното харчене са идеалите на новите мъжки герои, които никой не пита откъде идва богатството им. И не на последно място чалга културата е нарицателно за безпардонното налагане на личния интерес и господственото положение на личните връзки.
Отражението на всичко това върху политиката се състои в следното: новата политическа класа възприе един модел на поведение, стъпващ върху незачитането на законите и неглижирането на личната ѝ отговорност по отношение на обществения интерес. Важно е само това как да се облагодетелстваме лично или в най-тесен приятелски кръг, пише още Клаус Рот.
Селският корен на новите елити
За разлика от западния свят, където поп културата също е важен фактор в обществото и политиката, в Югоизточна Европа чалга културата е станала неделима част от културата на новите елити. Обяснението за това е просто - една голяма част от представителите на новия политически и икономически елит в тези страни е с обикновен социален произход - тези хора идват или директно от село, или принадлежат към класата на "новите граждани" - онази прослойка от обществото, която през последните десетилетия масово се настани в големите градове. Отделно от това немалко представители на новите елити произхождат от старата комунистическа номенклатура, припомня авторът на статията Клаус Рот, цитиран от Дойче веле.
В заключение той казва, че независимо от кого и кога ще бъде написана "политическата антропология на Югоизточна Европа", чалга културата непременно трябва да бъде спомената в този труд като един обществен и политически феномен.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
61 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Какво прави парвенюто, когато реши да покаже, че го има? Говори шумно – все едно дали е в църква или в кръчма – и навира това говорене в ушите ви. Знае, че не ви е приятно да го слушате. И точно това знаене гъделичка самочувствието му. Кара го да се чувства по-важен и някак си по-висш: „да прогърмим, да изтрещим, да покажем, че ни има”. Чалгоухите не слушат музиката за да й се насладят, по-точно казано те май и въобще не я слушат. Слушат гъделичкането в слабините, разпасването на плътта, сладката …
увереност, че физиологическото е единствената човешка територия, а отвъд нея има само червеи и кал. В този смисъл чалгата не е музика. Тя е дебелата черта, с която се задраскват ценностите, етиката и човешката съпричастност. Чалгата не е и еротика. Не е любене и дори не е правене на любов, а е потно, спарено, балканско пъшкане. Експлоатация на телесното в пълния и най-пряк смисъл на думата, която познава и признава само един принцип: да си направя кефа, да й цепна гащите(респективно – да ми цепнат гащите), пък после кой откъдето е. И още: колкото по-извратено и по-мерзко, толкова по-добре. Българите мразели педалите? Вярно е, ама с едно много голямо изключение – когато същите не са чалга-звезди. Ако са такива, те се превръщат в символ-верую на българските еротични въжделения. А „звездите” го съзнават – и то много добре. Чуйте Азис например: “Попфолкът е секс, нека си го кажем направо. Ние продаваме секс.” Всъщност чалгата проби ъндърграунд черупката си, когато се оказа, че тъй наречения „преход към демокрация” е изпразнен от съдържание и че трябва спешно да се намери заместител, който да запълни зейналата липса - магически опиат, който да помогне на българите да преглътнат илюзиите си, да забравят за всякакво гражданско съзнание и да се превърнат в покорни поданици, на които се предлага илюзията за лесни мангизи, поркане, златни ланци и женска плът. Проблемът не е в самата чалга, колкото в нейната асимилираща функция. Проблемът е във формираните чалга-мислене и чалга-манталитет, а в крайна сметка и в чалга-битието, което живеем, без никой да ни пита искаме или не. А най-тежкият проблем е в чалга-ценностите като водещ модел за идещите подир нас поколения. Ηρόδοτος
Ужасното е, че на чалгизацията не й се вижда краят и дави в тинята си твърде много хора, вкл. млади, особено провинциалните студенти, дето уж ще управляват БГ след време...Отидете в т.нар. Студентски град да видите за кво става въпрос. Хиляди момичета с вид и манталитет на магистрални проститутки, хиляди надрусани и пияни момчета. Всичко това ще се води един ден с "висша" образованост. Пълна скръб. Нищо добро не ни чака.
Това е изключително отвратително нещо, което някога някой е измислял. Малък човечец, без морал и интелект, простоват и плосък в мислите си. Чалгата е геноцид!!!
Беден народ се управлява лесно защото не може да навдигне глава. Песните(чалгата) се пеят за неща които човек харесва,иска,стреми се(лъскава кола,пари,жени,големи **** и така нататък) а именно тази голяма част от хората които я слушат.
бате Ники Ако ще се прави сериозен анализ трябва да се каже, че чалгата е част от общото изпростяване по целия свят. В западна Европа, масите не слушат Моцарт, Вагнер, Вивалди и Чайковски, а разни рапъри с вид на наркодилъри-рецедивисти, лейди гага и разни подобни. Това което проповядват е същото, което проповядват и чалга-певачките - пари, секс, дрога и непукизъм. Просто и на изток и на запад, кукловодите предпочитат да управляват зомбирани и маргинализирани, обезличени маси, защото така е по-лесно. Затова са и непрекъснатите атаки срещу Църквата, семейните ценности, моралните устои и всичко останало, което отличава човека от скота.
Почти не останаха предавания по телевизиите,в които да не е поканена някоя от силиконовите певачки.Мазнеещи се момичета взимат интервюта от тези родни"звезди".Стандартен въпрос:"Имате ли мъж до себе си"?Стандартен отговор:"Да много финансово успял бизнесмен."Сякаш ако е един обикновен българин,не е мъж.И тези парцалеси непрекъснато натрапвани в публичното пространство стават еталон за лесен успех.Младите момичета започнаха да подражават и да се обличат като к....ви.Мечтаят си за чичко паричко,който може и да е гнусен миризливец,но пък е с дебел портфейл и може да им купи луксозни парцалки.
Цветанов и Фидосова сами си признаха, че са чалга политици. А като тях има много политици. Освен това не е важно дали са селянин, след като държането, мисленето и действията им миришат на обор и кочина.
"Селският корен на новите елити" Ето за това говорим.И в Европа ви разбраха що за утрепки сте това българаците.Селяндури до мозъка на костите.
Добър анализ, жалко че става въпрос за мойта родна страна.
До № 50. Абсолютно съм съгласен. Аз лична на няколко пъти съм им писал писма по този повод, но уви. Както пише в статията : Отделно от това немалко представители на новите елити произхождат от старата комунистическа номенклатура, припомня авторът на статията Клаус Рот, а да не забравяме, че БТВ е на помиярчето гЕРГОВ.