Частичен успех и удар от Брюксел за българските превозвачи

Протестът на тираджиите ни в белгийската столица контриран от европейските им колеги

Вместо да даде очакваните от българския транспортен министър отстъпки в новите европейски правила за товарните автомобилни превози, комисията по транспорт на Европейския парламент реално нанесе частичен удар по българските превозвачи с решението не само шофьорът, но и камионът да се връща веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик.

Лобирането на българските евродепутати в полза на родния бранш обаче доведе до блокиране на решенията за почивките и заплатите на водачите, което бе определено от тях като голям успех. Реално това е в полза на компаниите, но не и на шофьорите.   

Правен прецедент с гласуването

"Изправени сме пред абсурд - Съветът отменя връщането на камиона, а комисията (по транспорт – бел. ред.) предлага на ЕП връщането на камиона", коментира след гласуването транспортният министър Росен Желязков пред протестиращите български превозвачи на площад "Люксембург" в Брюксел. По думите му се създава правен прецедент и правна несигурност, защото когато две от три предложения не са приети, това означава, че няма предмет за гледане в пленарната зала. Това наложи координаторите да се събират на извънредна среща, на която не е постигнато съгласие как да се процедира, обясни той пред журналисти.

Според Желязков едва ли докладите ще бъдат разгледани от Европарламента до края на месеца и е вероятно въпросът да бъде отложен за след изборите през май. Той допълни, че България ще настоява промените в условията за работа на международните превозвачи да не бъдат гласувани в пленарната зала на ЕП и обясни, че страната ни имала подкрепата на  Европейската комисия.

Решението на транспортната комисия е само стъпка от очертаването на становището на ЕП в преговорите с Европейската комисия и Съвета на ЕС.

"С усилията на представителите ни в ЕП два от докладите не бяха приети и бяха отхвърлени. Това означава, че ще изискаме от политическите групи пакетът да не влиза за разглеждане в ЕП. Към момента, заради ситуацията, която се е създала и която може да се каже, че е една от малкото безпрецедентни ситуации на блокиране на законодателни предложения, разглеждани в цялост, няма решение на координаторите. Затова нека да изчакаме, за да бъдем сигурни кои да бъдат следващите стъпки",  каза транспортният министър Росен Желязков.

Стотици български, румънски и полски шофьори на зрелищна демонстрация в Брюксел

Преди началото на заседанието на транспортната комисия в ЕП, на площад "Люксембург" в Брюксел се събраха стотици шофьори от България, Румъния и Полша. Те протестираха  срещу опитите условията на техния труд да бъдат променени.  Техните искания бяха подкрепени от български евродепутати от всички групи, дори от транспортния министър преди да влезе за заседанието на ресорната комисия в Европарламента.

За демонстрацията от София рано сутринта отлетяха 360 души с чартърни полети, платени от браншовите организации на превозвачите. Към тях в Брюксел се присъединиха над 100 български колеги и съмишленици, които живеят в Брюксел, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения. 10 камиона с транспаранти с призиви за смекчаване на новите изисквания бяха разположени на площад "Сенкантенер" в близост до сградата на Европарламента в Брюксел.

В София, пред френското посолство, младежи от ВМРО организираха флашмоб в подкрепа на протеста на превозвачите и залепиха стикери около френското посолство, на които пише "Спрете пакета "Мобилност", спасете свободния пазар".

Недоволството на българските автомобилни превозвачи се подкрепа от над 64 на сто от българите, според данни от експресно национално проучване на "Екзакта Рисърч Груп".

И контрапротест и пътни блокади от европейските водачи

Блокирането на решенията за почивките и заплатите обаче изкара по-късно в четвъртък на протест Европейската федерация на транспортните работници. Шофьори на тирове блокираха магистралата на френско-белгийската граница, предизвиквайки километрични задръствания, предаде БТА.

Протестна акция е по призива на профсъюзите, които настояват за отмяна на "скандалната" по думите им европейска реформа, предаде АФП.

Синдикалната акция, която се проведе на магистрала Е17 на граничния пункт в Рекем, продължи близо час и половина, уточни говорител на белгийската полиция.

Други акции са предвидени през тази седмица във Франция, Холандия и Италия, уточниха синдикатите в навечерието на гласуване в Европарламента на първия пакет "Мобилност", добил публичност като пакета "Макрон".

"Направените предложения са скандални и са истинска заплаха за сигурността на всички, които използват пътя", коментира Франк Морелс, президент на Белгийския съюз на заетите в транспорта и на Европейската федерация на транспортните работници.

Европейските синдикати са обезпокоени най-вече от промяна на правилата за продължителността на работното време и почивките и се страхуват, че евродепутатите могат да одобрят седмична почивка в кабината, припомня АФП.

Още преди гласуването министърът на транспорта Росен Желязков предупреди, че "балансът е крехък", както и се оказа накрая, че гласуването от една страна е срещу българските искания, но от друга – има и компромиси в полза на самия бизнес.

Още не е ясно какъв ще е краят

Евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБ) коментира преди гласуването: "За мен е важно по време на гласуването да успеем да се преборим поне по един от големите проблеми, които имаме - дали ще е връщането на шофьора, дали ще е връщането на камиона, дали ще е почивката в кабина, за да може на следващата стъпка в пленарна зала да имаме по-малко за решаване проблеми и да може да се фокусираме на по-малко места, което ще ни повиши шанса за успех. Изключително важно е, че българи, шофьори, превозвачи, евродепутати действаме като един. Мисля, че това ще окаже влияние. По тази тема този парламент - това е най-големият протест, който е виждал".

Българските евродепутати вече са внесли алтернативни текстове в транспортната комисия в ЕП, каза Новаков и обясни: "Те заличават тези протекциониски мерки. Всички текстове, които сме внесли, са в разрез с тези проблеми и отразяват позицията на българските превозвачи. Това е само първа от поредица крачки, които ще извървим. Следва гласуване в пленарна зала, на което отново ще имаме възможност да внасяме изменения и допълнения и да се борим за решаването на проблемите. За мен все още стои въпросът дали последната дума ще е на този парламент. Не виждам да остава време до края на мандата, за да бъдат довършени триалозите между ЕП, Комисията и Съвета и да гласуваме на второ четене. Струва ми се, че няма време и няма как да стане това, а и нямаме право. Мисля, че този парламент два пъти отхвърли този пакет и това е ясен сигнал, че той не е добър".

София готова да сезира и Съда на ЕС

Андрей Новаков дори прогнозира, че битката била за бъдещето на ЕС: "Ако това се случи във вида, в който е предложено, това за мен е началото на края". Евродепутатът припомни декларираното от държавата, че ако вредни текстове минат през ЕП, тя е готова да сезира Съда на ЕС.

След гласуването в транспортната комисия българските евродепутати излязоха с  позиция, в която го определиха като успех, заради отхвърлянето на двата доклада – за заплатите и почивката, и видяха в това "ясен знак от държавите от Централна и Източна Европа на държавите от т.нар. "Пътен алианс", че арогантното поведение и налагане на решения не е начинът, по който трябва да функционира съюзът".

Те допълват, че "опитът от страна на ЕК и група държави членки да прокарат явно протекционистки мерки постига единствено разделение".

"За нас е недопустимо, при положение че са отхвърлени две от трите предложения, този въпрос да се поставя на разглеждане в пленарна зала", се казва в позицията на българските евродепутати. Те очакват всички институции в България да продължат усилията си в подкрепа на националните ни интереси.

Още по темата
Още от Европа

Кой трябва да оглавява листата на БСП за евроизборите?