Частична забрана за коли и паркиране в центъра при мръсен въздух в София

Някои ограничения може да останат само на хартия, тъй като общината не може да ги обезпечи

Заседание на постоянна комисия по опазване на околната среда, земеделие и гори на Столичен общински съвет. Снимка: БГНЕС

Забрана за паркиране в части или в цялата синя зона в София, както и частично спиране на коли от движение предлага Столичната община в дните с мръсен въздух. Тези мерки са част от механизъм от стъпки, които да се прилагат при прогноза или реализирано замърсяване с прах до определени равнища. Те бяха приети във вторник от екокомисията към Столичния общински съвет и трябва да бъдат гласувани окончателно от общинарите на 25 януари.

Първият вариант на мерките беше представен преди месец . След дискусии общината е решила да изостави част от предложенията за справяне с прекомерното замърсяване – например скъпата синя зона и безплатното паркиране в буферните паркинги на метрото. В същото време, одобрените мерки за ограничаване на трафика ще влизат в сила при замърсяване от по-ниска степен в сравнение с предвиденото първоначално.

И администрацията, и общинарите признаха, че механизмът е насочен към само един от източниците на замърсяване - транспортът. За другия източник - отоплението с твърдо гориво, се чака решение на екоминистерството, нужни са и големи инвестиции, които едва ли може да се осигурят бързо.

По отношение на одобрените мерки за трафика, най-проблематично е спазването им от страна на гражданите, тъй като общинските власти нямат капацитет да ги прилагат и контролират всеобхватно, нито пък са предвидени санкции на нарушителите.

Затягане на мерките

Мерките са разделени на еднократни и на такива, които ще влизат в сила всеки път, когато се очаква превишаване на нормата за концентрация на фини прахови частици (50 микрограма/куб. м средно на ден) или е отчетено такова превишение. Колкото по-мръсен е въздухът, толкова по-сериозни ще са действията на общината.

Еднократните мерки, зависещи от степента на замърсяването, ще се прилагат с натрупване. Ако по-леките не сработят и проблемът продължи да се изостря, на следващия ден освен първите приложени, ще влизат в сила и нови. В повечето случаи ще се разчита на самосъзнанието на хората. При двойни превишения на нормите, общината ще призовава гражданите да не ползват колите си и да не се отопляват с твърдо гориво.

При по-сериозно замърсяване ще се пристъпва към ограничаване на трафика. Първоначалната идея беше това да става с безплатно паркиране в буферните паркинги към метрото, както и с двойно увеличение на цената за час престой в синя зона, която сега е 2 лв. В последния вариант, одобрен от екокомисията, тези мерки отпадат. Вместо тях се предлага забрана за паркиране в синята зона по основни улици и паркинги, затваряне на зоната в определени карета от улици или закриване на всички места в нея. Мярката няма да важи за хората, които живеят в района, както и за специалните автомобили. Каква точно част от синята зона ще се закрива, ще решава общината във всеки отделен случай.

Паралелно с тази мярка ще може да се забрани и влизането в центъра, в определени райони от града или в цяла София за коли с четни или нечетни номера. Тук отново общината ще решава в каква степен да прилага мярката, ако въобще реши да го прави.

Тези две мерки ще се прилагат заедно или поотделно, ако за две от четирите градски станции за измерване на качеството на въздуха се прогнозира концентрация на фини прахови частици над 200 мигрограма на куб. метър за два последователни дни. Прогнозата е на Българската академия на науките и се прави на базата на очакваната метеорологична обстановка. За месец обявяване на прогнозите, те не са се сбъднали 2 - 3 пъти, твърди зам.-кметът по екологията Йоана Христова

Евтин градски транспорт

Ако две от станциите на Изпълнителната агенция по околна среда измерят концентрация на прах над 200 микрограма на куб. метър в рамките на 2 последователни дни, или във всички четири станции запрашаването мине този праг в един ден, освен ограничаване на паркирането в центъра и на движението на колите, ще се прилага и още една мярка - по-евтин градски транспорт. В тези случаи хората ще могат да го ползват на цена от 1 лев на ден за цялата мрежа.

Общината обаче ще може да задейства тази мярка едва по обяд в деня, следващ този с прекомерно замърсяване. Причината е, че информацията за средните денонощни концентрации на прах във въздуха се обявяват от Изпълнителната агенция по околна среда към 10 часа на следващия ден. До тогава общината няма да разполага с официалната информация за състоянието на въздуха, която ще ѝ нужна, за да пусне по-евтиния градски транспорт.

Според зам.-кмета по екологията Йоана Христова през миналата зима е имало само 5 дни с превишения, които биха задействали тези по-драстични мерки на общината.

Неясен ефект

Информацията за затварянето на синята зона или за ограничаването на движението на колите според номерата ще бъде предоставяна чрез медиите и публикувана на сайта на Столичната община. Предстои разработването и на мобилно приложение, обясни зам.-кметът Христова. Така, ако човек извън София пътува към града, ще трябва предварително да провери дали общината не е въвела забрана за влизане на коли с определени номера в града. Същото важи и за хората, които ползват колите си в центъра.

Движението на автомобили само с четни или само с нечетни номера според Христова трябва да се контролира от "Пътна полиция". Дали обаче органите на реда имат такъв капацитет не е ясно. Освен това санкции за евентуалните нарушители няма.

По-лесно ще се контролира затварянето на синята зона, тъй като нарушителите могат да бъдат вдигани с паяците на Центъра за градска мобилност, а и служителите му са достатъчно, за да пречат на желаещите да паркират там, където за деня е забранено.

Прилагането на мярката за зелен билет със сигурност ще натовари градския транспорт в пиковите часове, тъй като и в момента по доста линии качването в превозните средства понякога е въпрос на физическа сила или късмет.

Дали всички тези мерки ще дадат ефект, ще стане ясно, след като поне веднъж бъдат приложени. До седмица след въвеждане на съответните ограничения администрацията ще трябва да отчете ефекта от тях пред общинските съветници. Ако той е недостатъчен, ще се мислят промени по механизма за реакция.

Проблем без решение

И евентуалните нови мерки за действие обаче ще са насочени основно към транспорта. Причината според обищнарите е, че проблемът с отоплението на дърва, въглища, както и с боклуци, не може да се реши толкова бързо.

За намаляването на замърсяването от този източник ще се разчита на разработването на стандарти за въглищата и дървата, по които Министерството на околната среда и водите работи от години. Очаква се те да се прилагат едва от следващия отоплителен сезон.

Общината освен това проучва с какво се отопляват хората в различните райони на града. След това ще се разработва концепция за преминаване от замърсяващото твърдо гориво към по-щадящи варианти. Ще се търсят и средства за подпомагане на хората да преминат към тях. От местната власт се надяват на пари от еврофондовете. Каквато и да е инвестицията обаче, ще реши проблема частично. За цялостна промяна на начина на отопление са нужни не само публични средства, но и такива на самите домакинства.

Общината продължава и с акциите за събиране на стари гуми, мебели, строителни материали, дрехи, за да се предотврати ползването има за отопление. Подобна практика има основно в жилищните квартали с предимно ромско население.

Още по темата
Още от България