Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Частните уроци са най-честата форма на корупция в образованието

34 коментара
Частните уроци са най-честата форма на корупция в образованието

Частните уроци са най-честата корупционна практика в областта на българското образование, сочи доклад на Институт "Отворено общество", направен по поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН).

Изследването бе представено в присъствието на вицепремиера и министър на образованието Даниел Вълчев в понеделник в столичното Първо СОУ "Пенчо Славейков".

Докладът е изготвен въз основа на 80 интервюта с представителите от МОН, регионалните инспекторати по образование, директори, учители и ученици. Проучването обхваща 10 общини от седем области в страната.

По думите на Илко Йорданов от "Отворено общество" това е първото проучване, което дава цялостна оценка на корупционния риск в системата на образованието, при това направено от независими експерти.

Другите най-разпространени корупционни практики са определяне на фирмите, които ще осигуряват ремонтите или столовото хранене в училищата, както и спонсорството и дарителството при приемането на ученици в училище или при преместването им от едно учебно заведение в друго.

Анкетираните са посочили като случай на корупция и процедурата по оценяване, одобрение и избиране на учебните и учебните помагала, които децата използват, както и подбора на персонала в училище и в администрациятра на МОН.

Според експертите от института, въвеждането на тестовете е най-добрият начин да се прекрати корупционната практика на частните уроци, за които годишно у нас се харчат милиони левове.

Тестовете дават оценка за уменията и знанията на учениците, за разлика от сегашната система, която стимулира наизустяването на учебния материал, и затова ще намалят значително нуждата от частни уроци, смятат от “Отворено общество”.

Йорданов приветства въвеждането на тестовете за кандидатстване след седми клас, които за първа година ще бъдат вход за гимназиите, и идеята тестовата система да стане основен начин за оценява на учениците.

Ева Борисова от асоциация “Родители” също се обяви за по-широко въвеждане на тестовете, но според нея само това няма да е достатъчно, ако не се промени и оценяването в българското училище, като се стимулира развиването на силните страни на всеки ученик, а не само получаването на високи бележки без покритие.

Според експертите основният начин за ограничаване на корупцията е децентрализацията на системата и увеличаване на правомощията на училищните настоятелства при ясни правила. 

Йорданка Фандъкова, зам.-кмет на София, поиска, освен децентрализация при управлението на образователния сектор, общините да получат и пълна финансова независимост, за да могат да покрият допълнителните нужди на училищата.

В момента ни трябват около 100 млн. лева за ремонти и подобряване на училищната база в над 400 учебни заведения в столицата, допълни тя.

Образованието у нас е една от най-малко корумпираните области, показва докладът на “Отворено общество”. Анкетираните се затрудниха да посочат друга сфера, която да е толкова малко корумпирана, обясни Георги Стойчев, изпълнителен директор на института.

Според него това до голяма степен се дължи и на факта, че повечето хора нямат ясна представа какво означава корупция в сферата на образованието. Някои дори не осъзнават, че частните уроци представляват корупционна практика, обясни той.

Проучването показва още, че рискът от корупция е най-нисък в детските градини и началните училища и най-висок в системата на висшето образование.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

34 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. съобщение
    #35

    .

  2. Eна
    #34

    Има случаи, при които учители отказват да поставят на дете заслужената от него оценка, ако детето не е платило уроци при тях. Това се случи с детето на една моя позната, което не искаше да ходи на уроци по испански, защото не смяташе, че има нужда. За да разрешат създалия се конфликт, комисия с преподаватели от други училища изпита детето и му писаха 6. Такива случаи трябва да се ограничават.

  3. Ена
    #33

    За да се прекрати практиката на частните уроци, трябва на учителите да се дадат достатъчно високи заплати, за да имат интерес да влагат усилията си в преподаването в училище. Ако учителската работа е добре платена, по-високо квалифицирани професионалисти ще искат да бъдат учители.

  4. edin
    #32

    Drug e vaprosa dali uchitelite ne prepodavat zle v uchilishte za da se nalaga da vzemat uchenicite chastni uroci ili pak decata ne mogat da se spravyat kato drugarchetata si i trqbva da navaksvat s dopalnitelni chasove. Ne sam saglasen da se ocenyava samo sas testove. Vseki shofior znae kak si e vzel testa bez dori da prochete kakvi sa pravilata. Taka che i testovata sistema si ima dosta nedostataci.

  5. Ганьо
    #31

    Какви са тези простотии бре?Даскалът си ги изкарва парите като набива в главите им умни мисли!Това не е корупция!!!По тази логика цялото частно образование е корупция!!!

  6. П. Петров
    #30

    Човек трябва да бъде максималист в работата си. Не можеш да говориш толкова ми плащат, за толкова работя. Тогава напусни, и иди другаде, или подхвани наистина частен бизнес. А учителите какво правят? Просто казват на учениците си: "Ако не взимате частни уроци, за никъде не сте!" А и за приходите от частните уроци, учителите плащат ли данъци, издават ли фискално бонче?" Напротив, от същите тези уроци имат поне 800 лв месечно допълнително, без никакъв данък, но продължават да реват, че заплатата им е само 200лв!

  7. Eна
    #29

    Съгласна съм. Учителите се захващат с частните уроци именно като с бизнес. Действително трябва тази практика да се регулира и облага с данъци. Но си мисля, че има и почтени учители, които си гледат работата в училище, а са принудени от обстоятелствата да дават и уроци.

  8. П. Петров
    #28

    Разбира се, че ги има и почтени, и някои от тях са добри педагози и професионалисти. Но не обичам този израз: "за толкова ми плащат, за толкова ще работя". Защото въпреки лошото заплащане на българския работник, неговият продукт съвсем не е евтин, и конкурентоспособен.Поздрави, и приятна вечер

  9. Ганьо
    #27

    Посочете ми страна, където доходите от частни уроци се облагат!Смешно е!Прилича ми на това да искат данъци върху бакшишите на келнерите!

  10. Милица
    #26

    Не тестовете са убиец на частните уроци. Въвеждането на външното, независимо оценяване в системата ще постави началото на решаването на проблема. Ако аз работя добре, искам това да се отрази на моето индивидуално възнаграждение. А да работя добре като учител означава моите ученици да имат трайни и качествени знания. Замислял ли се е някой досега дали огромния обем учебно съдържание обаче е по силите на децата? Ще се сети ли някои да ревизира учебното съдържание и да го облекчи? Господин Министър,припомнете

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.