Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Частно изпълнение на ролята на съдиите изпълнители

0 коментара

Значението му е историческо, защото:

1. за първи път България без натиск от страна на Европейската комисия приема сама добра законодателна практика в областта на гарантирането на изпълнението на договорите;

2. новите частни изпълнители ще ускорят процеса и повишат качеството на изпълнението на договорите и съответно ще намалят разходите по сключване и изпълнение на сделки;

3. възникващото съсловие на частни изпълнители ще оказва натиск за усъвършенстване на информацията и работата на регистрите (имотни, фирмени и кредитни);

4. действащите сега частни изпълнители, и известните на обществото като "притеснители", "мутри" и пр., и адвокатите, частните арбитражи и частния регистър на неизправните длъжници (виж www.brnd.net)ще започнат да работят в конкурентна среда, ще намалят своите цени, ще разнообразят услугите си и ще започнат да ги изпълняват по-качествено.

Предистория

Новият закон ще влезе в сила заедно с промени в гражданския процесуален кодекс (ГПК) и ако това стане, може да се предполага, че посочените по-горе положителни развития ще бъдат регистрирани почти непосредствено след приемането на закона.

В различна форма основният замисъл на закона за частните изпълнители бе разработен през есента на 1998 г. като законопроект за изменение и допълнение на ГПК. Доколкото си спомням този проект изобщо не бе внесен официално в законодателното събрание.

И тогава, и сега работата на съдия-изпълнителите е неефективна поради следните причини:

а) те (на брой средно около 260) са назначени на глава от населението, а не според обема работа, който би трябвало да извършват; затова в центровете с повече бизнес и сделки (София, Варна, Пловдив и пр.) осъществяването на договорите е по-трудно и отнема повече време отколкото в малките градове и областни центрове;

б) те са един вид на двойно подчинение - на председателите на районните и окръжните съдилища, но и на министъра на правосъдието, който заплаща работата им (също независимо от нейния обем);

в) техните права (компетентност) са ограничени от територията на съда, за който работят;

г) защита на длъжника от ГПК;

д) слабо подпомагане от страна на държавни институции и регистри.

От десетте нови члена на ЕС, само Кипър и Малта не ползват институцията на частния изпълнител. Румъния вече е приела подобен закон и предстои неговото прилагане.

Разработването на законопроекта не минава без външна помощ - от Агенцията за международно развитие на САЩ и нейния Проект за реформа в търговското право, осъществяван Беаринг Поинт*.

Някои очевидни проблеми

Първите три проблема са общо взето добре решени в законопроекта за частното изпълнение. Предстои работа по усъвършенстване на ГПК, доколкото подготвените сега промени са насочени най-вече към възприемането на новата фигура на частния изпълнител. Сътрудничеството с други държавни институции и регистри е проблем на административната култура, корупцията и уредбата на регистрите. Лошото функциониране на регистрите ще възпира и работата на частните изпълнители, въпреки правото за достъп до съдебните и административни служби, НОИ, Централния депозитар и всички регистри, и въпреки правото му да получава сведения и копия от документи за и на длъжника (чл. 15 от проекта).

Очевидно законопроектът е ползвал най-добрата европейска практика - тази на кралство Холандия. Разликата е, че там данъчните декларации на частните изпълнители (както впрочем и на политиците) са публични.

Споменатите по-горе очаквани положителни ефекти могат и да не се достигнат. Недостатъците на проектозакона са два:

1. Частното изпълнение се въвежда само за частни вземания. Държавата си остава привилегирован кредитор и сама събира вземанията си чрез своите органи и служители. Частният изпълнител не заменя неефективно работещите държавни органи, поне това не е съвсем ясно как ще се слуги в следствие на предложената уредба.

2. Цената на труда на частния изпълнителен (тарифата за таксите по изпълнението) ще се определя от министъра на правосъдието - след консултации с камарата на изпълнителите - и ще се приема от министерския съвет. Тези такси не могат да бъдат различни от таксите, събирани от държавните органи.

Частният изпълнител ще се окаже в двойна конкуренция. От една страна - с държавните органи, а от друга - с частните "притеснители" и арбитри. Възнаграждението за неговата работа ще бъде фиксирано. Естествено възникналите и вече действащи изпълнители могат да се окажат и по-ефективни.

Народното събрание все още може да усъвършенства проектозакона, но за това се изисква и въображение, и визия, и добро познаване конкуренцията между частна и държавна принуда.

*На този проект се дължи и реформата във фирмената регистрация.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.