Челен удар за магистрала "Хемус" между президент и министър

Терзиева обяви, че ще се доизгражда на концесия, Плевнелиев – това е национално предателство

Снимка: БГНЕС

Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева и президентът Росен Плевнелиев влязоха в челен сблъсък за изграждането на магистрала "Хемус". Поводът беше изказването на министър Терзиева, че доизграждането на аутобана може да се даде на концесия, което държавният глава нарече "национално предателство" заради решението на предишните управляващи магистралата да се строи с европейски средства.

"Със сигурност европейските средства няма да стигнат за "Хемус", така че трябва да търсим други източници на финансиране, включително и публично-частно партньорство, при условие, че е наличен необходимия трафик." Това обяви министър Терзиевапри старта на строителството на 5-километровата отсечка от Белокопитово до Каспичан на магистрала "Хемус" в четвъртък.

Тя допълни, че магистралата е заложена като приоритетен проект в програмата на правителството, като в момента се правят предпроектни проучвания, за да се определи откъде точно ще мине трасето.

"Ще извършим национално предателство, ако работещ инструмент за изграждането на автомагистрала "Хемус" бъде променен в публично-частно партньорство", каза президентът Росен Плевнелиев няколко часа по-късно в Шабла. Той допълни, че е притеснен от разнопосочните послания, които се чуват от правителството на Пламен Орешарски и специално от министъра на регионалното развитие. Оперативните програми "Регионално развитие" и "Транспорт" не могат да бъдат предмет на различни трактовки, заяви държавният глава.

"Считам, че е контрапродуктивно, ще бъде сериозна заявка за забавяне и има опасност за нереализиране на проекта магистрала "Хемус", ако тепърва започват да се мислят някакви нови варианти", заяви Плевнелиев. Той припомни, че благодарение на усилията на правителството на ГЕРБ в периода 2009 - 2011 г. магистрала "Хемус" е станала европейски приоритет. "Това беше голям пробив. Това означаваше директно, че Брюксел каза – ние ще ви дадем 80% от парите за тази магистрала", заяви Плевнелиев.

Изграждането на концесия на магистрала "Хемус" беше лансирано още по времето на правителството на НДСВ и ДПС, като тази идея се поддържаше и от кабинета на тройната коалиция начело със Сергей Станишев. След идването на власт на ГЕРБ строителството на магистрала "Хемус" беше заложено за изграждане с европейски средства, като тази позиция беше защитена пред Европейската комисия. Брюксел обаче отговори, че с европейски средства може да бъде изграден само участъкът до Велико Търново, който е част от европейски коридор.

Така остана отворен въпроса с финансирането на отсечката между Търново и Шумен.

В същото време европейските средства по оперативна програма "Транспорт" за следващия планов период 2014-2020 г. бяха драстично орязани, като предвидените пари за нови магистрали на практика ще стигнат само за довършването на магистрала "Струма" с изграждането на пътя през Креснеското дефиле, където се предвижда да се строи над 13 км тунел. Прогнозната стойност на участъка е около 1 млрд. евро по думите на Плевнелиев, когато беше строителен министър.

Недостигът на европейски средства на практика принуди правителството на Пламен Орешарски да търси други възможности за финансиране на строителството на "Хемус" и най-вероятно това е причината министър Терзева да обяви, че се мисли за даването на концесия.

Строителството на новите 5 километра от "Хемус" между Белокопитово и Каспичан ще стане с 65.7 млн. лв. от държавния бюджет. Отсечката излиза толкова скъпа, защото там ще бъде изграден най-големия и сложен пътен възел у нас, при който се пресичат два първокласни републикански пътя от Русе до Варна и от Коритна до Белокопитово с магистралата, обясни доскорошния шеф на пътната агенция Лазар Лазаров. Строителството трябва да приключи за 18 месеца.

Изпълнител на обекта е шуменската фирма "Автомагистрали Черно море". Строителният надзор е поверен на "Пътинвестинженеринг".

Над 16 км нови магистрални участъци от "Хемус" бяха пуснати за последния месец. На 25 юли беше открит 7.8-километровото трасе от Шумен до Белокопитово, а на 19 август и 8.5 километра от околовръстния път на София до гара Яна.

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, за когото магистралите бяха приоритет, също се изказа против отдаването им за доизграждане чрез публично-частно партньорство. "Това, което бившата тройна и сегашната тройна коалиция искат да направят за магистрала "Хемус", а предполагам и за другите, е да сложат бариерите и да премине в публично-частно партньорство. Но как ще им стигнат парите, когато на бившата тройна коалиция им бяха спрени парите от еврофондовете. И сега понеже знаят, че пак ще им ги спрат и каквото могат да вземат като комисионна, най-много да объркат "Хемус" и да извадят магистралата от европейските програми като чуят от ЕС, че правим публично-частно партньорство", коментира Борисов, цитиран от агенция „Фокус“.

Тъй като отдаването на магистралите на концесия означава въвеждането на тол такси за платено преминаване Борисов определя това като "несправедливо спрямо българския данкоплатец". 

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?