Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Чешка фирма поиска да строи тунела под Шипка

11 коментара

Чешката строителна компания "Метростав" предлага да построи тунела под връх Шипка за 4 години като чешки банки ще заемат пари, за да се финансира проектът, стана ясно в сряда.

Фирмата е изпратила официално писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, в което заявява намерението си да строи тунела под старопланинския връх, съобщи управителят на Габровска област Светлозар Тодоров. Копие от писмото е получил и изпълнителния директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура".

Писмото е придружено със схема за финансиране на проекта от Чешката експортна банка. Друг вариант за изграждане на пътно-транспортното съоръжение е вариант на публично-частно партньорство. Очаква се изграждането на тунела да струва около 200 млн. евро.

В документа се казва, че "Метростав" е втората най-голяма строителна фирма в Чехия и е специализирана в подземните строежи. Компанията е построила над 95 на сто от метрото в Прага, което е с обща дължина 60 километра. "Метростав” е участвала в изграждането на десетки обекти в Германия, Хърватска и Русия.

"Разбираме сегашните финансови затруднения около проекта за тунел под Шипка за бюджета на Габровска област", пише директорът на задграничните отношения във фирмата Роберт Достал. "Затова си разрешаваме да потвърдим интереса на чешките търговски банки да участват в подготовката и в реализацията на финансирането на този проект", се казва в писмото.

Чешката компания обяви интереса си към инфраструктурния проект за първи път на 11 март в Габрово на среща с областния управител Светлозар Тодоров. Тогава Достал обясни, че трикилометровият тунел под Шипка може да се построи от фирмата за 4 години, а изплащането на необходимите за строежа 200 милиона евро, отпуснати от банка, да стане за 10 години след влизането на съоръжението в експлоатация.

Миналата седмица пък българската строителна фирма "Главболгарстрой" заяви, че иска да вземе на концесия т. нар. магистрала "Рила", която ще свързва София с курорта Боровец.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #12

    ... кво чакаме, да падне тавана??Виж този тунел е много по належащ от магистралката Стара Загора Карнобат и без това движение там няма!

  2. Petroff
    #10

    Щом португалци замалко не ни направиха магистралата, що пък не чехи да пробият тунела? Зер опитни са и те - в Чехия са планина до планина и тунел до тунел :)

  3. Паяков
    #9

    Не знам дали сте били в Прага, но аз съм бил там и съм пътувал в метрото. Да не би строежа на тунел под Стара планина да е по-трудно от прокопаването на тунелите за метрото в град като Прага?Проблемът е в друго - подходите към тунела. От страна на Габрово има започнат строеж на обиколен път с цел да продължи към тунела под Стара планина, но този път не е много широк - двупосочен, с по едно платно. Освен това идеите са тунелът да е високо в планината с цел да бъде с по-малка дължина. И големите камиони,

  4. Набуко
    #8

    Като чете човек за тия бъдещи магистрали му става така драго че чак му се доплаква.Колко са моного и все хубави само се качвай на колата и тръгвай.полеке събуди се ГанюБълкански.Карай по спокойно да не се блъснеш в...В момента няма и една свесна магистрала.500 км. до морето се строй та строй вече колко години.Участвах в строежа на 100 км магистрала във Финландия.Работници не се виждаха много.Все машини и пак машини.Срокът беше 2,5 год.Построихме я с ЕДНА година по малко.Сега си работи иникой не събира

  5. Swiss tunnel
    #7

    Швейцария е надупчена като швейцарско сирене :) Имат най-много тунели на квадратен километър от територията, на глава от населението и на линеен метър от пътищата. И всичко това срещу годишна винетка от 40 франка (по-евтина от тази в БГ!). И продължават да дупчат с пълна пара тунели по над 50км! Този под Шипка е направо джудже. И въпреки всичко тунел няма да има. И то не за друго, ами защото няма да има съгласие относно това кой да прибере комисионните. Крадливо и алчно племе сме :(

  6. Drug
    #6

    Mai CEZ ne vi stiga!?

  7. Лиза
    #5

    Уважаеми господа,ако ще се строи тунел то неговата дължина не би трябвало да е 3 км., а минимум 7 км. за да се влиза и излиза на по малка надморска височина и да няма проблеми през зимата. Не съм съгласен с това да се строи от чужда фирма. Българите са доказали, че могат да строят тунели. Да не би 3-те тунела на магистрала Хемус и тунела при Траянова врата на магистрала Тракия да са построени от чужденци. За да се намали безработицата всички проекти трябва да се изпълняват от български фирми.

  8. BG тунел
    #4

    Девойче, тия три мижави тунела бяха построени за около 40 години. Общо 4км... Т.е. за 7км тунел ще трябват още 70 години БГ строителство. Но за сметка на това какво качество само! Непрестанни течове и мрак в тунелите. Отидете да видите в Гърция и Хърватия как се строят магистрали през планината. Или в Италия. За Швейцария да не спонемавам - ние сме на светлинни години от техния манталитет и качество на работата. Не знам Чехия какви традиции в строежите на пътни тунели има, но по-скапани пътища от родните не съм виждал още. А имам зад гърба си почти милион километра.

  9. Ганю
    #3

    Географските дадености на района около Габрово Казанлък не са най-добрите, ако основния критерии е цената на строежа. Много по- добрър е района под прохода Беклемето, т.е. Троян-Кърнаре. Тунела ще е относитеело къс, започва от малка надморска височина и е с нищожна денивелация. Лошото е, че решението ще е политическо. Освен това става въпрос за "рекли и казали" тези приказки за тунелите са с давност от преди войната.

  10. ЗайоБайо
    #2

    всички в България и да си останат тук,завинаги.Хем няма да се напъват по влакове и автобуси,хем морето ще им е под ръка.И България няма да е пет милиона,а десет,например.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.