Четири часа преди да потъне "Хера" подал сигнал за проблеми?

Четири часа преди да потъне, корабът "Хера" е подал сигнал за проблеми с товара до трафик центъра в Турция, а малко преди да потъне е поискал да го изтеглят с буксир, съобщи капитанът на кораб "Вежен" Явор Миланов, станал свидетел на трагедията.

Шефът на бреговата охрана на Турция кап. Баръш Тузар обаче опроверга тази информация на специална пресконференция в Истанбул. Първият анонс е бил в 12, 23 ч и е записан в регистрите на координацинно-спасителния център в Истанбул, след което капитанът на "Хера" Атанас Атанасов е поискал само буксир, предаде кореспондентът на БНТ Нихал Йозерган за Дарик радио. След 5-6 минути "Вежен" е съобщил за потъването на кораба.

Товарният кораб "Хера" потъна в петък край Босфора с 19 души на борда - 17 българи и 2 украинци. Нито едно тяло не е открито до момента, операцията ще продължи и този петък с барокамери. Предполага се, ч повечето моряци са останали в каютата на капитана и в машинното отделение на потъналия кораб.

Засега се смята, че "Хера" е поемал вода през капака на предния хангар и затова е получил накланяне напред и надясно, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев преди заседанието на правителството.

Първият сигнал за проблеми е подаден около 8.30 ч., твърди капитан Явор Миланов

Първият сигнал за проблеми на "Хера" е бил подаден около 8, 30 сутринта, разказа завърналият се във Варна капитан на кораб "Вежен" Явор Миланов. Сигналът бил, че на кораба имат проблеми с товара и искат да преминат Босфора. Той уточни, че съзнава какво казва и може би ще съжалява, но е длъжен да съобщи истината.

В това време Босфорът е бил затворен, вълнението на морето е било 6-7 бала, на вятъра - 8-9. Капитанът чул връзката на "Хера" с турския трафик-център.

Инцидентът - нещастно стечение на обстоятелствата

Причините за инцидента от 13 февруари трябва да се търсят в нещастното стечение на обстоятелствата и по-точно в изключително лошото време, защото изрядността на "Хера" е извън съмнение, заявяват от Българската асоциация на корабните брокери и агенти (БАКБА), цитирана от БТА. В съобщението се изразява пълно несъгласие с общия тон на коментарите в медиите и изказваните тези.

още

В 9,50 ч. "Вежен" е получил разрешение да влезе в пролива. Видимостта е била около 3 мили. На радара е излязъл обект вляво от носа на "Вежен". Неизвестният кораб се е движел със скорост 10,3 възела. Към 12,10 ч. този кораб рязко променил курса си, скоростта му също паднала. Към 12,15 ч. видимостта вече е паднала на 2,5 мили, но от "Вежен" разбрали, че другият кораб е "Хера".

Видяхме, че той е силно наклонен напред и надясно, обясни кап.Миланов, цитиран от Varnapool.

Към 12,20 ч. трафик-центърът изпратил сигнал до "Хера" да се върне в полосата си, защото е навлязъл в насрещното движение. Миланов поясни, че при преминаването на Протока корабите се движат като автомобилите в дясната половина на пространството, а "Хера" е навлязла в насрещното движение и е представлявала заплаха за движещите се срещу нея плавателни съдове.

В отговор на предупреждението на трафик-центъра, от "Хера" отговарят, че е невъзможно да се върнат. "Изпратете буксир"!, призовал капитанът на "Хера". Докато трафик-центърът искал потвърждение за искането на буксир, "Хера" се завърта напред и надясно и потъва пред очите на капитан Миланов.

В това време от центъра продължават да викат "Хера" за потвърждение на информацията. Следва разговор на Миланов с брега, в който той предава, че е видял потъването на кораба. "Къде е "Хера"?", питат от центъра, на което Миланов отговаря: "Хера" е под водата!". При повторното искане за потвърждаване на информацията, капитан Миланов отговаря - "Потвърждавам!".

От "Вежен" сигнализирали на трафик-центъра, че възнамеряват да предприемат спасителни действия. Турската служба дала съгласието си.

Поддържах непрекъсната връзка с брега, разказва капитанът, а ние завихме към мястото на злополуката. След 5 минути видях "Хера" отново, но преобърнат с кърмовата част и кила нагоре, а след 3-4 минути той изчезна във водата и повече не се показа.

На мястото на трагедията видяхме предмети, разказа Миланов. Единият от спасителните плотове бил отворен и корабът тръгнал към него. Другият плот е бил преобърнат, във водата имало въжета и 1-2 спасителни жилетки. Капитанът видял и половин спасителна лодка.

Отвореният плот мина на 2 метра от "Вежен", разказа кап.Миланов. В него имало един човек, но недобре облечен за условията - температура на въздуха около 2 градуса, а на водата - 3-4 градуса.

Корабът се люлееше много силно, нямахме възможност да помогнем, увери капитанът. Той се обадил на трафик-центъра и обяснил какво става. От там отговорили, че изпращат хеликоптер и катери.

На въпрос дали е видял пробив в обшивката на кораба капитан Миланов отговори, че ако е видял нещо, би го казал. Също така не са забелязани хора във водата. Само един от моряците на "Вежен" е казал, че му се видяло нещо, но не бил сигурен.

Спасителните ризи са се намирали по 2 във всяка каюта обясни още капитанът, а също така на капитанския мостик и на бака е имало по 2-3 ризи. На въпрос дали в обърнатия плот е възможно да е имало хора, капитанът отговори, че вероятността е колкото да има вода в обърната чаша. Той допълни, че големината на спасителните плотове е с размер на разпънат диван, което не е много сигурно средство за оцеляване при това вълнение.

Капитанът отрече да е подаван сигнал SOS от "Хера" или от "Вежен. От бедстващия кораб не е подаван такъв сигнал, а "Вежен" няма право по международните морски норми да го прави. Само са съобщили по радиовръзката за потъването на бреговата служба.

Преди да влезем в Босфора видях два катера и спасителен буксир, обясни кап. Миланов. Хеликоптер не е забелязал. Капитанът веднага информирал Параходство "Български морски флот" за инцидента, по-късно е било уведомено и Министерството на транспорта.

Липсва капакът на хамбар №1

Засега се смята, че корабът "Хера" е поемал вода през капака на предния хангар и затова е получил накланяне напред и надясно, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев преди заседанието на правителството.

Предстои да установим причината за отварянето на капака на кораба, през който е влязла вода, заяви пред БНР министърът на транспорта Николай Василев.

Около 14 часа днес са намерени още 2 спасителни жилетки, 1 термокостюм и спасителна лодка на 10 мили източно от Босфора. Все още не може да се потвърди, че откритата лодка е част от реквизита на "Хера".

Всички предмети, открити по време на операцията за издирване на кораба "Хера", се намират в Центъра за трафик-контрол на Босфора, съобщиха от министерството на транспорта.

На 14 февруари около нос Маара бе открит един спасителен пояс от потъналия кораб. На същото място е открит и черен спасителен плот без надписи, но не е припознат като част от оборудването на "Хера". Ден по-късно е намерено и въже. На 17 февруари около нос Йон, на 10 км източно от Босфора, са открити 4 спасителни жилетки. На същото място е намерена и пейка с прикрепен горивен резервоар от дясната спасителна лодка на кораба, която е припозната като част от неговия реквизит.

След направените снимки с подводна камера е уточнено, че корабът е потънал 73,5 м дълбочина. "Хера" лежи на десния си борд. Липсва капакът на хамбар №1.

Има готови кадри, направени от дълбоководна камера за заснемане край потъналия кораб "Хера" и те са изпратени по сателит до България. Директорът на "Морска администрация" капитан Пейчо Манолов съобщи на пресконференция в Турция, че през целия ден днес водолази са правили опити да извадят заседналата вчера до кораба "Хера" дълбоководна камера за заснемане.

Кап. Манолов каза още, че ако спасителната операция се прекрати, той ще се върне в България в края на седмицата. По думите му, цитирани от БНР, има направени уникални записи- последни разговори с капитана на "Хера" и с турските власти.

Ако "Провиданс шипинг" не отговори ясно кой е собственикът на кораба, за мен това са те, каза още министър Василев.

В отговор на въпрос той отново каза, че представителите на турската администрация ще решат докога да продължат издирвателните операции и им благодари за действията, които предприемат още от момента на потъването на кораба.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: