Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Четири години след пожара под магистрала "Струма": Висящо дело и вечна експертиза

1 коментар
Четири години след пожара под магистрала "Струма": Висящо дело и вечна експертиза

Четири години след големия пожар, повредил мост на магистрала "Струма" край Дупница, разследването още е висящо, показа проверка на Mediapool. Както се оказва, цялото това време не е било достатъчно, за да постъпят резултати от екологично-геодезична експертиза, която прокуратурата е назначила. Кога ще е е готово заключението, не е ясно.

Боклуци и огън

В средата на август 2019 г. по трасето на магистрала "Струма" между Дупница и Бобошево избухна огромен пожар. Подпалиха се тонове боклуци, съхранявани в нарушение от фирма "Феникс Дупница" под един от мостовете на аутобана. Те бяха струпани с идеята да бъдат изгорени в ТЕЦ "Бобов дол". Заради бедствието магистралата остана затворена, а след като огънят бе загасен се оказа, че по съоръжението има щети и то не може да се ползва без сериозен ремонт.

Едното платно беше затворено месеци наред. Ремонтът, който струва на държавата около 2 млн. лв., започна повече от месец след пожара и продължи до края на 2019 г.
Междувременно обаче се разигра друга драма – с тоновете незигорели боклуци под моста. Община Дупница от самото начало каза, че няма ресурс да ги изчисти. Агенция "Пътна инфраструктура" пък твърдеше, че нейната отговорност е само за терена под моста и два метра встрани.

Огромното количество боклуци бяха разчистени чак в края на 2020 г. но не от фирмата, която ги бе струпала там, а от "Балканфарма", от чието производство бяха отпадък.

Обвинения

Заради пожара обвинения бяха повдигнати на собственика на фирмата "Феникс Дупница" Кольо Илиев. Понастоящем той все още се води обвиняем за престъпление срещу околната среда. В зависимост от заключенията на дългоочакваната експертиза, обвиненията му може да бъдат променени, обясниха от прокуратурата.

Защо изготвянето на експертизата отнема толкова време, не е ясно. Ясно е обаче, че прокуратурата често използва този аргумент, за да оправдае бавенето на делото. През февруари 2020 г. БНР съобщава, че срокът за разследването вероятно ще бъде удължен. По закон той е двумесечен, но няма проблем да се проточи и години, стига да се намери някакво оправдание – например делото е сложно, трябва да се събират още доказателства и т.н. Още в началото на 2020 г. въпросната експертиза се изготвя. Около шест месеца по-късно отново националното радио съобщава, че се чакат резултатите от заключението. Те обаче не са постъпили и до днес.

След скандала покрай пожара тогавашният екоминистър Емил Димитров-Ревизоро обяви, че разрешението за работа на "Феникс Дупница" ще бъде отнето. Проверка в съдебните регистри показа, че такава санкция наистина е наложена от столичната еконинспекция. Впоследствие фирмата обжалва. На две инстанции обаче губи делото. Окончателното решение на Върховния административен съд е постановено през пролетта на 2021 г. От него става ясно, че разрешението не е отнето заради пожара. Използвани са предишни санкции срещу фирмата, налагани от инспекцията по околна среда и води в Перник за тригодишен период. Става дума за две глоби. Те също са обжалвани, но са потвърдени от съда. Затова в решението си ВАС посочва:

"Споровете по законосъобразността на двете наказателни постановления, които са разрешени с влезли в сила съдебни решения, не подлежат на преразглеждане и пререшаване. Наказателните постановления са влезли в сила и не подлежат на инцидентен съдебен контрол".

Към днешна дата името на "Феникс Дупница" продължава да фигурира в списъка с фирми, притежаващи разрешение за третиране на отпадъци. От регистъра, поддържан от екоминистерството, обаче се вижда, че разрешението е със стара дата и няма данни да е подновявано.

Една глоба и толкова

Mediapool попита АПИ да са предприели някакви действия срещу фирмата след пожара отпреди четири години. От пътната агенция отговориха, че наложени две санкции. Едната е потвърдена от съда, а другата е отменена. Не се знае в какъв размер е глобата.

Досега държавата не си е върнала нито стотинка от похарченото за ремонта на моста. Причината е, че прокурорското разследване все още е висящо.

"След приключване на досъдебното производство, когато прокуратурата внесе обвинителния акт в съда и се образува съдебно производство, АПИ ще конституира като граждански ищец и ще депозира граждански иск за обезщетяване на всички вреди, настъпили вследствие от извършеното престъпление", заявиха от пътната агенция.

Според АПИ в момента няма боклуци под нито един от мостовете в област Кюстендил. Проверки за нерегламентирани сметища се правят всяка седмица, заявиха от там.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Антон
    #1

    Пестелива статия за: Гела върти незаконен бизнес с Ковачки и го отнася складиралият боклуците, щото пластмаса в ТЕЦ-а е законна дейност.....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.