Четири компании обозначиха интерес към БДЖ “Товарни превози“

Румънци, австрийци, ПИБ и фирма на братята Домусчиеви са подали документи, че отговарят на изискванията на конкурса

Четири компании обозначиха интерес към БДЖ “Товарни превози“

Само четири от деветте фирми, закупили конкурсна документация за БДЖ “Товарни превози“, са подали в Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) документация, че отговарят на поставените пред кандидат-купувачите условия. Това съобщиха от АПСК в понеделник, когато изтече срокът за обозначаване на инвеститорския интерес към дружеството, собственост на “Холдинг БДЖ“.

 

В процедурата продължава румънската “ТД Груп Феровиар Роман“, която у нас притежава мажоритарния дял в “Българска железопътна компания“ (БЖК), вторият по големина жп превозвач у нас. Тя се бе презастраховала и бе купила документация и от имета но БЖК, но явно е преценила, че чрез българското си дружество няма да може да покрие критериите за стратегически инвеститор.

 

Документи е подала и “Първа инвестиционна банка“ чийто президент Цеко Минев е свързан със собствениците на ски съоръженията на Витоша и Банско. ПИБ също така финансира сделката по закупуването на "Кремиковци" от фирма, свързана с рециклиращото дружество "Надин", което пък бе участник в последния търг за закупуване на вагони на БДЖ за скрап. Все още не е ясно дали ПИБ играе за себе си или за свой клиент.

 

Както се очакваше в играта се включват и братята Кирил и Георги Домусчиеви, които в началото на януари 2013 г. са регистрирали дружеството “Бългериан Карго Експрес” с акционерен капитал от 5 хил. лв. и дейност за извършване на железопътни превози и наем на локомотиви и вагони. Не е ясно обаче как това дружество ще докаже, че покрива изискванията на АПСК за стратегически или финансов инвеститор, които са за три години назад. Възможно е обаче Кирил Домусчиев да използва същата схема, при която придоби "Български морски флот" - правейки дружество със стратегически инвеститор, чийто гръб да ползва за пред държавата, а после да предоговори условията за приватизация.

 

Четвъртият кандидат е австрийското “Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг Гмбх“.

 

От участие явно се е отказала "Българска корабна компания" на групата "Химимпорт", която също бе купила конкурсна документация. Загадка остава и чий е бил интересът зад юристите, включили се в първата стъпка от конкурса.

 

Продължаващите в процедурата трябва да докажат, че покриват поставените от агенцията критерии. За стратегическите инвеститори те са наличие на петгодишен опит и лиценз за жп услуги и сертификат за безопасност. През последните три години техните приходи трябва да са 100 млн. евро за всяка финансова година. От финансовите кандидат-инвеститори се изисква да управляват финансови активи и/или да притежава дялови участия в други дружества за не по-малко от 400 млн. евро или равностойността им лева за всяка от последните три години.

 

Представените от кандидатите документи ще бъдат отворени във вторник.

 

До 18 февруари 2013 г. Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол трябва да издаде сертификат за регистрация на участниците, на които ще се позволи да подадат обвързващи оферти. Кандидатите ще могат да купят информационен меморандум за състоянието на БДЖ “Товарни превози“ до 18 февруари и до 4 март да се запознаят с документите на дружеството.

 

Депозит от 20 млн. евро и обвързващи оферти за покупка на дружеството ще се приемат до 15 часа на 12 март 2013 г., припомнят от агенцията.

 

По неофициална информация очакваната цена за държавните товарни жп превози е около 100 млн. лв., като новият собственик ще трябва да погаси и над 114 млн. дългове на дружеството. С парите, получени от продажбата, собственикът - “Холдинг БДЖ“, пък очаква да погаси на свой ред частично свои дългове и банкови кредити и така за подобри финансовото си състояние.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес