Четири оферти за концесията на летища Варна и Бургас

Стилен яркосин метален сандък с катинар, огромен кафяв кашон и два по-малки картонени пакета съдържаха офертите на кандидат-концесионерите на летищата във Варна и в Бургас, които бяха подадени в понеделник в Министерството на транспорта и съобщенията.

От петима допуснати до последната фаза на конкурса кандидати, един не внесе предложение за черноморските аеропортове. Липсваше оферта на консорциума между френската Аеропортс дьо Пари и кувейтската Мохамед Абдулмосин ал-Карафи и Сонс.

Малко след 10 ч. във вторник, въоръжен с ножица министърът на транспорта Николай Василев започна да разпечатва документацията по реда на подаването ѝ. Наложи му се обаче първо да използва ключето, прикрепено към синия сандък. Вътре се оказа предложението на френските компании Винчи Аеропортс и Винчи Концесионс, заедно с доказателство за платен депозит, чийто размер е 300 хил. евро. Средноголяма картонена кутия криеше предложението на немско-българския консорциум между Хохтиф Еърпорт и "Албена" АД. Огромният кашон бе на сдружението между Фрапорт Франкфурт Еърпорт и българската "БМ Стар". Най-малкият пакет, който е бил внесен последен, съдържаше офертата на Копенхаген Еърпортс.

До 15 март комисията, председателствана от вицепремиера и транспортен министър Николай Василев, ще се запознае с документацията на четиримата кандидат-концесионери и при нужда ще изисква от компаниите разяснения по офертите им. До 24 април в Министерски съвет трябва да бъде внесено за одобрение предложение за избор на концесионер на двете летища.

Бъдещият оператор на черноморските аеропортове ще се избере по три показателя - инвестиционна програма, бизнес план за управление и размер на годишното концесионно възнаграждение, което ще се внася в държавната хазна, обясни Николай Василев. Относителната тежест на предложените вложения в инфраструктурата и прогнозни очаквания от инвестициите ще състави 40 процента от оценката на офертата. Бизнес планът за оперативната и търговска дейност, поддръжката, безопасността, програмата за работните места и екооценката ще формират 30 на сто от анализа на всяко предложение. Размерът на концесионното възнаграждение е допълващата тежест.

3 млн. евро ще е еднократното концесионно възнаграждение, което се плаща от спечелилия конкурса. Годишната такса трябва да е в размер между 12 и 18 на сто от всички приходи на аеропортовете или от общия размер на летищните такси. Времето ще покаже дали държавата ще прибира процент от общите приходи или от летищните такси, каза Василев. Концесионерът ще може да иска от Министерски съвет увеличение или намаление на летищните такси. Операторът обаче няма интерес те да са прекалено високи, тъй като ще трябва да плаща и повече за концесионното възнаграждение, коментира вицепремиерът.

Бъдещият концесионер на летищата трябва да вдигне значително категорията им. Изискванията са за летище Бургас да се постигне категория 4Е, за аварийна и пожарна безопасност трябда да има категория 8, а за обслужването на пътниците да получи категория С. За летище Варна критериите са същите, само общата категория на аеропорта трябва да е 4Д, тъй като пистата му е по-къса от тази в Бургас, обясни транспортният министър. В момента категориите им са доста по-ниски, допълни той, без да конкретизира.

Частният оператор ще трябва да поддържа денонощно целогодишно обслужване на черноморските летища по вътрешни и международни линии, допълни Василев. В момента те оперират сезонно.

От Копенхаген Еърпортс в понеделник заявиха, че имат интерес да открият редовни линии на двата аеропорта.

Единият от участниците в консорциума Фрапорт-БМ Стар - българската фирма, пък смята да заложи и на развитието на карго полетите. БМ Стар е дъщерна фирма на "Бон Марин" - варненска компания за корабно агентиране, чартиране на плавателни съдове и морски транспорт. С участието си в евентуалната концесия на черноморските летища, "Бон Марин" ще затвори кръга на предлаганите от нея логистични услуги. А Фрапорт ще е операторът.

Според условията в конкурса, ще бъде създадено българско дружество между Фрапорт и БМ Стар, каза за Mediapool и Радио Нова Европа адвокат Георги Спасов, който е упълномощен представител и на двамата участници в консорциума. В бъдещата компания мажоритарен собственик ще е Фрапорт. Такова е изискването в конкурса, обясни Спасов. Промяна в акционерното разпределение ще може да става само с изричното съгласие на държавата.

Спазили сме заложените в конкурсната документация изисквания за симулативни модели на офертата си. Приложили сме и макети на нашите виждания за инфраструктурата, затова бяхме с най-големия кашон, пошегува се Спасов.

В проекто-договора за концесиониране са защитени много сериозно държавните интереси, коментира транспортният министър Николай Василев. Прав е, дори са попрекалили с предпазливостта в клаузите и строгостта на условията в контракта, потвърди и адвокат Спасов.

За първите 10 години е предвидена банкова гаранция в размер на 15 млн. евро, а за следващите години тя е 7,5 млн. евро, каза Василев. Ако концесионерът наруши някое правило, първо ще удържаме пари от сметката, после ще питаме, закани се той.

Коренната промяна на двата аеропорта ще се усети чак сред две-три години, прогнозира министърът на транспорта и съобщенията. Той заяви, че очаква общо между 100 и 150 млн. евро инвестиции в летищата във Варна и в Бургас за следващите пет години. В близко време пътнико-потокът на всяко от тях ще достигне по 2 млн. души, каза още Василев.

От думите му стана ясно, че в процеса на конкурса от кандидат-концесионери е бил проявен интерес и към други български летища, но им е било отказано допълнително концесиониране. По предположения на участниците в конкурса, това е бил консорциумът между Хохтиф и "Албена" АД. Интересите на българското туристическо дружество към малки летища по Черноморието, които да обслужват клиентите на "Албена" с чартърни или сезонни летни палети, са афиширани отдавна.

Споделяне
Още от Бизнес