Четири от 84 свлачища ще са готови до края на годината срещу 500 млн. лв.

Не е ясно какво ще се случи с авансово раздадените 188 млн. лв. на частни фирми

Четири от 84 свлачища ще са готови до края на годината срещу 500 млн. лв.

Четири от 84 свлачища, за които третият кабинет на Бойко Борисов отпусна близо 500 млн. лв. през 2019 г., ще са готови до края на тази година. Съдбата на раздадените авансово 188 млн. лв. на частни фирми, чиито договори с държавната компания "Автомагистрали" изтичат в края на 2021 г., не е ясна. Това се разбра от отговора на министъра на регионалното развитие арх.Виолета Комитова на въпрос на депутата Бонка Василева от "Демократична България".

Работи се по четири свлачища

Към днешна дата се работи по укрепването на четири свлачища - при село Козар Белене по пътя Бяла - Ботевград, при пътя Първенец - Лилково в община Родопи, при Рилския манастир и Старо село край Своге. Ремонтите им би трябвало да приключат до края на годината.

Странно е, че вече повече от половин година продължава да се работи по укрепване на свлачището край Рилския манастир. То беше тържествено открито в навечерието на новата 2021 г. от тогавашния премиер Бойко Борисов. Десетина дни по-късно обаче се срути, защото, по думите на Борисов "такава е природата в България". В първата фаза по укрепването на това свлачище бяха похарчени 6 млн. лв.

Още 14 свлачища са на фаза проект. За 10 се очаква разрешение за строеж, допълни Комитова.

Вероятността да се завърши укрепването на всичките 84 свлачища до края на годината е нулева, смята арх. Комитова. По думите ѝ ще е добре, ако една трета от тях бъдат завършени.

Авансово раздадените 188 млн. лв.

През септември 2019 г. държавата отпусна 474.6 млн. лв. без ДДС за укрепване на 84 свлачища по републиканската пътна мрежа. Месец по-късно е подписан договор между Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и "Автомагистрали", която да свърши работата. За целта държавната компания получава авансово 218.5 млн. лв. с ДДС.

Тъй като не разполага с достатъчно кадри и техника, "Автомагистрали" на свой ред подписва 129 договора с външни изпълнители за 411.6 млн. лв. без ДДС. Това е близо 87 на сто от цената за изпълнение на основния договор, се казва в доклада на Сметната палата за дейността на "Автомагистрали".

Към края на 2020 г. подизпълнителите са получили авансови плащания за над 180.7 млн. лв. с ДДС. Аванси са платени дори и за обекти, за които не са получили задания за проектиране от АПИ. Топ три на договорите с най-голяма стойност са с "Автомагистрали Хемус" АД (123.2 млн. лв. без ДДС), "Джамбо 33" ООД (103.7 млн. лв. без ДДС) и "ДЛВ" ЕООД (61.2 млн. лв. без ДДС).

"Набързо се раздават 188 млн. аванси и се сключват 2-годишни договори, които приключват декември 2021 година", каза арх. Комитова пред депутатите.

След това ще трябва да се справяме с тези договори, с тези огромни аванси, които са раздадени на фирмите", допълни тя. Посочи, че към днешна дата тези договори "не се пипат", защото се надява, че фирмите, които са взели авансите, ще се справят с този сериозен проблем.

Установено е, че по-голямата част от тези 84 "спешни обекта" въобще не са регистрирани като свлачища, каза Комитова.

Установено е от оценки на две групи експерти, че ремонтът на свлачище "X" струва 400 000 лв., но е бил възложен договор за ремонт за 16 млн. лева, каза още регионалният министър.

Аварийна ситуация

След края на зимния сезон, тази пролет се активизираха доста свлачища по републиканските пътища. По този повод Комитова каза, че при възникване на аварийни ситуации АПИ има възможности да изпълнява аварийни ремонти.

Има и опции, ако възникнат аварийни ситуации, извън списъка на тези 84 свлачища, със заповед на съответния кмет, да се правят бързи, спешни обезопасителни мерки при "забелязване на работа на свлачището".

Отделно, през зимата, областните пътни управления имат задължение да обикалят, да наблюдават републиканската пътна мрежа, каза Комитова.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?