Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Четири родни карго авиопревозвачи без лиценз и пред фалит

16 коментара
Четири родни карго авиопревозвачи без лиценз и пред фалит

Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) отне лицензите на четири български авиокомпании за товарни превози, съобщиха в четвъртък от транспортно министерство. Без право да работят остават карго превозвачите “Ер София”, “Брайт авиейшън сървисиз”, “Скорпион ер” и “Вега”. Авиокомпания “Хели ер” остава да работи, но регионите, в които ѝ е разрешено да оперира, остават извън Европейския съюз. ГВА запазва част от лиценза и на авиокомпания “Ер Скорпио” – да лети само с учебна цел, но без търговски полети, защото имат тренировъчен център.

Като причина за отнемане на лицензите ГВА посочва проверката, извършена от европейските авиационни власти в края на май. При нея са били констатирани “сериозни отклонения от изискванията за безопасна експлоатация на въздухоплавателните средства”.  Установено било, че има “системни несъответствия в областта на безопасността на гражданското въздухоплаване”. От ГВА не уточняват конкретно какви са системните несъответствия. Според източници на Mediapool проблемът е, че руският завод – производител на самолетите – “Антонов” е отказал да поддържа флота на родната авиация.

“От вас научаваме, че сме мъртви”, коментираха пред Mediapool представителите на каргокомпаниите, чиито лицензи бяха отнети. Те отново не знаеха, че е излязло официално решение на държавната авиационна администрация. В същото време в съобщението на ГВА се посочва, че авиокомпаниите са били уведомени за подготвените мерки на няколко съвместни работни срещи.

От фирмите с отнет лиценз твърдят, че шансът да фалират е огромен, защото дори и при регистрация в страни извън ЕС, те губят пазарния си дял в България и трябва да се борят за оцеляване в чужда среда.

Справка в официалния интернет сайт на ГВА показва, че “София ер” разполага с 4 товарни самолета АН 12, “Скорпион ер”- с 2 самолета АН 26, “Вега” има 5 машини АН 12, а “Брайт авиейшън сървисиз” - 3 броя АН 12.

За проблема с българската авиация като цяло се разбра публично в края на септември, но транспортният министър Петър Мутафчиев (БСП) отричаше информацията до налагането на предпазната клауза за родната авиация, която ограничи авиокомпаниите ни – пътнически и карго да летят в общоевропейското небе. Вече половин година те работят като авиокомпании от трети страни – т.е. по старите договорени двустранни споразумения за въздушни превози.

Още в края на миналата година експерти от бранша твърдяха, че проблемът не е толкова в авиокомпаниите, колкото в липсата на достатъчно инспектори по безопасността, които да осъществяват контрола.  Безславният край на българската товарна и селскостопанска авиация бе прогнозиран от председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев (НДСВ), който в началото на октомври миналата година каза, че не може да се направи почти нищо за спасяване на 140-те действащи самолета. 

В края на февруари ГВА сама ограничи полетите на товарните въздушни превозвачи в страните от общото европейско пространство и Исландия, Норвегия и Швейцария. Освен това предписа мерки за авиокомпаниите, които при успешно изпълнение щяха да им гарантират полети в рамките на общоевропейското небе. През май част от компаниите поискаха от държавната администрация да отмени ограничението, защото са изпълнили предписанията.

От ГВА обаче предпочетоха да изчакат проверката. Още тогава в професионалните авиационни среди започна да циркулира слух, че транспортното министерство и големите авиокомпании за пътнически полети са решили “да жертват” карго авиацията, за да запазят ГВА.  

Специалисти от бранша казаха, че “жертването” на авиацията за товарни превози не гарантира сигурността на авиокомпаниите за пътнически полети. От ГВА обаче не съобщават информация как е минала проверката на европейските инспектори в самата държавна администрация.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. HERZLIH
    #17

    vie vinagi sami se sammiziagdate

  2. dimi
    #16

    675 човека,високо специализирани кадри остават на улицата.Това е равносметката на корупцията.И в ГВА/ кадето инспектори работят эа 400 лв-предварително заложена корупция/ и в Министерството на транспорта не направиха ншщо эа спасението на печелишвша част от BG икономиката

  3. dimi
    #15

    Tova e absolutno verno.Nqma zakonovi osnovaniq ,no GVA za da zapazi sebesi spira aviokompanii koito dokazaha pred Evropa 4e mogat da rabotqt bezopasno

  4. гражданин
    #14

    Ами с такъв министър като Мутафчиев какво се очаква - той е типичен представител на "политиката на нищоправене". Продължават само интригите в МТ, генерирани от доносниците на НИколай Василев и толерирани и от Мутафчиев.

  5. Летец
    #13

    Я стига сте се занасяли, ами вижте спавката за авиационни произшествия на ГВА. Само Ер София има една катастрофа и колко предпоставки за още такива. Хората в Европа да не са луди да допуснат да им летят с авио-ковчези над главите! За какви печалби плачете и кой ги прибираше? Вие забравихте ли как въобще се създадоха тези фирми?Че ГВА е бъкана от корупция и некадърност е отделна тема! Но и за тях ще дойде Видов Ден! А сега вместо да леете крокодилски сълзи, багодарете Богу, че се намери кой да спре тези т.нар. "авиопревозвачи". Не дай Боже вашите съпрузи или синове да летяха там!

  6. info
    #12

    Napulno sum suglasen s Летец. Samo shte dobavia, che imamam useshtaneto, che ne vsichki osnovatelni argumenti za spiraneto im sa oglaseni pred publikata. Niakoi spomnia li si za izneseni danni za dosta interesni prevozi na nashi (i ukrainski) prevozvachi?

  7. Анонимен
    #11

    Произшествия са ставали, стават и ще стават във всички оператори по света... Освен това недей да слагаш всички авиокомпании под общ знаменател..

  8. Филип
    #10

    Ето ги парите на БГА Балкан. Всички са бивши директори на Балкан,ограбиха го и синаправиха частни карго компании.Превозват само оръжие и наркотици.Ер София има мнага катастрофи,но успя да скрие някои!

  9. читател
    #9

    Причина пордаи която ги затварят е, че не отговарят на директива ЕС 1592-2002, чл.5, ал.2(a). Директивата я има в интернет, който желае да я прочете. (Накратко, Ан-12 няма типов сертификат). Този проблем се знае от десетилетия, като реална опасност за българските карго превозвачи е поставен на дневен ред през 2000-2001. Но тогава поради лични интереси, ГВА не предприе мерките, които трябваше да предприеме (и затова България не беше член на JAA!). Работодателите в карго авиокомпаниите знаят много

  10. Виждащ
    #8

    Браво, че ги затварят тези смрадливи комунистически отрепки. Ама щели да фалират - още по-хубаво! Който е кадърен, ще го вземат на работа още следващия месец. За кадърните, особено в тази сфера работа има винаги!!!Обаче директорите от Балкан, които искат да правят милиони със стари самолетчета се правят на ощипани. Дано затворят още поне 5-6 карго превозвачи. И забележете - "разбрали за забраната от пресата" - нещастници! Нарочно заблуждават и инсинуират, за да породят съжаление и възмущение у хората - като че ли са изрядни, а гадните европейци са ни порязали! Със сигурност са следели всичко много подробно - та те имат хора в цялата система, нас за глупаци ли ни имат?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.