Четири родни карго авиопревозвачи без лиценз и пред фалит

Четири родни карго авиопревозвачи без лиценз и пред фалит

Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) отне лицензите на четири български авиокомпании за товарни превози, съобщиха в четвъртък от транспортно министерство. Без право да работят остават карго превозвачите “Ер София”, “Брайт авиейшън сървисиз”, “Скорпион ер” и “Вега”. Авиокомпания “Хели ер” остава да работи, но регионите, в които ѝ е разрешено да оперира, остават извън Европейския съюз. ГВА запазва част от лиценза и на авиокомпания “Ер Скорпио” – да лети само с учебна цел, но без търговски полети, защото имат тренировъчен център.

Като причина за отнемане на лицензите ГВА посочва проверката, извършена от европейските авиационни власти в края на май. При нея са били констатирани “сериозни отклонения от изискванията за безопасна експлоатация на въздухоплавателните средства”.  Установено било, че има “системни несъответствия в областта на безопасността на гражданското въздухоплаване”. От ГВА не уточняват конкретно какви са системните несъответствия. Според източници на Mediapool проблемът е, че руският завод – производител на самолетите – “Антонов” е отказал да поддържа флота на родната авиация.

“От вас научаваме, че сме мъртви”, коментираха пред Mediapool представителите на каргокомпаниите, чиито лицензи бяха отнети. Те отново не знаеха, че е излязло официално решение на държавната авиационна администрация. В същото време в съобщението на ГВА се посочва, че авиокомпаниите са били уведомени за подготвените мерки на няколко съвместни работни срещи.

От фирмите с отнет лиценз твърдят, че шансът да фалират е огромен, защото дори и при регистрация в страни извън ЕС, те губят пазарния си дял в България и трябва да се борят за оцеляване в чужда среда.

Справка в официалния интернет сайт на ГВА показва, че “София ер” разполага с 4 товарни самолета АН 12, “Скорпион ер”- с 2 самолета АН 26, “Вега” има 5 машини АН 12, а “Брайт авиейшън сървисиз” - 3 броя АН 12.

За проблема с българската авиация като цяло се разбра публично в края на септември, но транспортният министър Петър Мутафчиев (БСП) отричаше информацията до налагането на предпазната клауза за родната авиация, която ограничи авиокомпаниите ни – пътнически и карго да летят в общоевропейското небе. Вече половин година те работят като авиокомпании от трети страни – т.е. по старите договорени двустранни споразумения за въздушни превози.

Още в края на миналата година експерти от бранша твърдяха, че проблемът не е толкова в авиокомпаниите, колкото в липсата на достатъчно инспектори по безопасността, които да осъществяват контрола.  Безславният край на българската товарна и селскостопанска авиация бе прогнозиран от председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев (НДСВ), който в началото на октомври миналата година каза, че не може да се направи почти нищо за спасяване на 140-те действащи самолета. 

В края на февруари ГВА сама ограничи полетите на товарните въздушни превозвачи в страните от общото европейско пространство и Исландия, Норвегия и Швейцария. Освен това предписа мерки за авиокомпаниите, които при успешно изпълнение щяха да им гарантират полети в рамките на общоевропейското небе. През май част от компаниите поискаха от държавната администрация да отмени ограничението, защото са изпълнили предписанията.

От ГВА обаче предпочетоха да изчакат проверката. Още тогава в професионалните авиационни среди започна да циркулира слух, че транспортното министерство и големите авиокомпании за пътнически полети са решили “да жертват” карго авиацията, за да запазят ГВА.  

Специалисти от бранша казаха, че “жертването” на авиацията за товарни превози не гарантира сигурността на авиокомпаниите за пътнически полети. От ГВА обаче не съобщават информация как е минала проверката на европейските инспектори в самата държавна администрация.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: