Министрите на отбраната, на финансите, на икономиката и на външните работи да водят преговорите със САЩ за закупуване на изтребители F-16 Block 70, предложи в четвъртък военният министър Красимир Каракачанов.
В навечерието на Коледа той и икономическият министър Емил Караниколов представиха доклада си, според който България трябва да закупи предлаганите от САЩ и "Локхийд Мартин" изтребители. Предложението в момента е на етап междуведомствено съгласуване и се очаква по-късно през януари да бъде разгледано от правителството.
Каракачанов каза, че ако правителството приеме констатациите на внесения от него доклад, следва НС да даде мандат на правителството да преговаря за самолетите.
Според него цената трябва да бъде намалена в хода на преговорите.
Правителството тепърва ще трябва да договори конкретните параметри на бъдещата сделка в междудържавни разговори.
Американската оферта надвишава заложения бюджет от 1.8 млрд. лева с ДДС, но САЩ и "Локхийд Мартин" обявиха, че са готови да обсъдят намаляването на разходите. Освен това се очаква правителството да приеме предложението на Каракачанов и Караниколов и да предложи на парламента възможност бъдещият договор "да се отклони" от досегашните задължителни изисквания на българската страна, което ще направи по-лесни преговорите.
Друго от условията, които американците биха изпълнили трудно, е да доставят първите изтребители до две години след подписването на договора.
Докладът на Каракачанов и Караниколов бе остро разкритикуван от президента Румен Радев, който обяви избора на F-16 за триумф на лобизма.
Попитан за мнението на държавния глава, Каракачанов заяви, че трябва да се търси национален консенсус по въпроса - да се направи най-добрият избор по отношение на бойната авиация.
"Нека не забравяме, че армията трябва да се готви за най-неочаквания вариант, най-лошият вариант - бойни действия", каза Каракачанов, цитиран от БТА.
В четвъртък той посрещна в Плевен 36-ия контингент, който се завърна от международната мисия на НАТО за подготовка, съветване и подпомагане на силите за сигурност в Афганистан "Решителна подкрепа".
Основният конкурент на американската оферта бе предложението на Швеция и СААБ (SAAB) за изтребители Gripen. Според доклада на двамата министри обаче има опасения, че и тази оферта няма да влезе в бюджета на проекта от 1.8 млрд. лева с ДДС. Според ползваната от българските екипи методология предложението на Швеция е с най-висока оценка за оперативна ефективност, а предложението на САЩ - за срок на експлоатация.
От доклада обаче става ясно, че закупуването на нови изтребители Gripen също ще надхвърли бюджета, ако към тях се добави цялото изисквано оборудване и въоръжение.
Швеция е поставила акцента върху предложение за самолет, оборудван за операция Air Policing – охрана на въздушното пространство.За останалото въоръжение и оборудване за довеждане на самолета до "многофункционален", българската страна трябва да придобие по отделни договори съответните лицензии, стойността на които не е включена в общото ценово предложение. Това ще наложи и сключването на допълнителни контракти с трети страни.
От СААБ отхвърлиха резервите на правителството и коментираха, че американската оферта не отговаря на българските изисквания.
Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!
Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
17 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Доколкото е известно от медиите министъра на икономиката е от квотата на Атака и е човек на Пеевски така че няма нищо чудно да пречи на големите чужди инвеститори да идват в препиканата от Пеевски територия Булгаристан... В крайна сметка излиза че турците си вършат работата докато нашите уж управници гонят михаля защото толкова стават за нещо...
И aз чуx вeздecъщия Мишo Xpиcтoв дa ce xвaли „кoмпeтeнтнo“, чe нямa дa e пpи нac. Публикaциитe oт дeкeмвpи oбaчe ce бaзиpaт нa твъpдeниe нa туpcкoтo издaниe Habertürk. Фoлкcвaгeн e възлoжил нa шeфa нa Škoda Бepнxapд Maйep дa избepe мяcтoтo зa нoвия зaвoд и дa извъpши плaниpaнeтo нa oпepaциятa пo пpexвъpлянeтo. "Имaмe избop oт мнoгo вapиaнти", кaзвa тoй пpeд Automobіlwoche. Aкo изтъpвeм тoзи зaвoд, миниcтъpът нa икoнoмикaтa нaпpaвo дa cи пoдaвa ocтaвкaтa. Чуx гo eдин път дa кaзвa пo някaквa тeлeвизия, …
чe кpaйният aвтoмoбилeн мoнтaж нe бил зa нac, a caмo пpoизвoдcтвoтo нa чacти и кoмпoнeнти!? Шoу-вoдeщият, ecтecтвeнo, въoбщe нe peaгиpa. Oщe пpeди 15 гoдини тaзи въpxoвнa глупocт я гoвopexa нa чужди инвecтитopи бившитe пpeдceдaтeли нa БCК и БТПП Бoжидap Дaнeв и Бoжидap Бoжинoв, зa кoeтo някoлкo пъти ce кapax c тяx. Нaпpaвo гoнexa гoлeмитe инвecтитopи. Eтo, чe ca oбъpкaли aкълa и нa миниcтъpчeтo. Oчeвиднo някoи тикви нe paзбиpaт, чe aвтoмoбилнaтa индуcтpия e мoщeн cтимул зa paзвитиe нa дpугитe индуcтpии, ocoбeнo нa мaшинocтpoeнeтo. Тя нe e вceяднa, a им пocтaвя уcлoвия, пpи нeя ce цeпи нa двe cтoтинкaтa нa oпepaциитe, нe ce paбoти нa кaлкулaция и пpoч. Зa тaкивa cтpaтeгичecки инвecтитopи дъpжaвaтa тpябвa дa вoди бopбa, дa oбeщaвa пpивилeгии дopи и c нapушaвaнe нa eвpoпeйcкитe peглaмeнти зa дoпуcтимa дъpжaвнa пoмoщ, тъй кaтo вcички гo пpaвят пoд някaквa фopмa. Бopиcoв, кaтo xoди нa Дaвoc, дa иcкa cpeщa c Фoлкcвaгeн. Дa oбeщaвa милo и дpaгo и нaй-вeчe дa им кaжe дa нe чeтaт пpocтoтиитe, кoитo ce пишaт и бъpбopят у нac oт paзни пoлугpaмoтни кoмплeкcapи.
Да нямаш пари , и да се пазариш. А и с имидж на мафиот и крадец. Да продаваш на такъв тип е лесна работа , защото той не мисли по далеко от портмонето си! Нали за това бе разрушена държавата , за да няма кой да ги контролира!
Както чета из демекврийската преса VW вече са взели решение за завод в Турция за производството като начало на Skoda Karoq и Seat Ateca за да освободят пространство в Германия за призводството на електроавтомобили. Дано да стане у нас но това са публикували доста издания.
Пpeди Кoлeдa, pуcкият тp-л Paй-eв зaплaши миниcтъpa нa вoйнaтa Кapaкaчaнoв, чe, aкo купи нaй-нoвитe aмepикaнcки мнoгoцeлeви caмoлeти F-16 bl.72 Viper, c кapиepaтa му e cвъpшeнo. Aз пък миcля, чe тoчнo oбpaтнoтo щe e пo-вяpнo. Зaщoтo eдин бългapcки пaтpиoт нямa кaк дa бъдe p---филcкo мeк---e, cлeд кaтo пocлeднитe бяxa oпpeдeлeни oщe пpeз 1906 г. oт Димитъp Блaгoeв (пpeди дa изкукуpигa cлeд „ВOCP“) кaтo нaй-въpли нaциoнaлни пpeдaтeли. Мoжe ли дa имa „нaциoнaлeн кoнceнcуc“ c нaциoнaлни пpeдaтeли?! :)
Голяма пародия сме! Купчина руски агенти ще преговарят за закупуване на американски самолети. Цяло чудо ще е да излезе нещо читаво от тази пародия.
Още малко „секретна“ информация от арх. Любомир Станиславов – председател на „Аутомотив клъстър България“ - пред ТВ Европа: 1. Българската автомобилна индустрията преживява изключителен бум през последните години, а 2018 г. е най-добрата в историята ѝ; 2. През 2018 г. 220 български автомобилни компании с 50 000 заети са произвели 6 млрд. евро - 12% от БВП - по 120 000 евро/човек (През 2017 г. са били 2,5 млрд. евро и 5% от БВП); 3. Толкова БВП в туризма се произвежда от 500 000 заети; 4. До 5 години …
заетите в сектора ще надминат 100 000 и той ще произвежда над 20% от БВП; 5. Автомобилният сектор е най-бързо растящият подотрасъл в България; 6. Производителността на труда в българския автомобилен сектор е по-голяма от доста държави в Източна и Западна Европа. В него се използва по-ново и по-модерно оборудване; 7. Още не сме достигнали средният дял на автомобилния сектор в държавите от ЦИЕ и ЗЕ, но скоро ще ги настигнем и надминем; 8. Новите инвеститори в сектора все повече се насочват към досега неглижираната Северна България; 9. Най-важната задача за България е да привлече голям компания за монтаж на цели автомобили; 10. Поради все по-големия брой IT специалисти, България има голям потенциал за производството на електрически и автономни автомобили; 11. България и Турция са главните конкуренти в борбата за новия автомобилен завод на Фолксваген в Югоизточна Европа. https://www.tvevropa.com/2019/01/bum-na-balgarskata-avtoindustriya-prez-2018-g/
Сигурно си мислиш, че се майтапиш със „столетната ни традиция в производството на самолетни части“. Добре е, че инвеститорите не се влияят от медийното „обществено мнение“ и съвсем не се майтапят: :) 1. Френската авиационна компания LATECOERE инвестира край Пловдив 15 млн. евро в завод за производство на електрическо оборудване за Airbus А350, А380 и военния А400М, заключващи системи и носове (фюзелажни обтекатели) за Airbus А350; 2. 100 годишният американски концерн Sensata Technologies откри 2-ри …
завод край Пловдив за 1500 души (в първия им завод в Ботевград работят 1850 души). Sensata Technologies е глобален лидер в развитието и производството на сензорна електротехника и електроника за авиацията, военната индустрия, автомобилостроенето, телекомуникациите и др.; 3. Американската компания Woodward откри Sofia Airport Center за 9 млн.лв предприятие за производство на компоненти за авиационната индустрия. Компанията ще се занимава с производство на стартери, ротори, двигатели, сензори и различни системи за управление в авиацията, както и с развойна и сервизна дейност в сферата на възобновяемата енергия; 4. СИГМАТЕК инвестира 30 млн. долара в Бургас в производствен комплекс за ремонт и рециклиране на части за авиационни двигатели; 5. LUFTHANSA TECHNIK строи в София - в най-големия си завод за генерален ремонт на Boing и Airbus - 4-то хале за ремонт на най-големите самолети в света Airbus А380. В завода работят 1500 български инженери и техници.
мсн-ком, току що- Хрватиа дава 7 дневен ултиматум на Израел за покупката на 12 машини Ф16 за 500 млн лв. От които Израел се освобождава,след като Русия свали 1от тях в Сириа!