Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Три версии за смъртоносния полет на автобуса край Своге

Изпълнителят на ремонта на пътя пет пъти бил приканван да оправи появили се дефекти

8 коментара
В неделя ще се проведе втори огред на мястото на инцидента, сн. МВР

В три направления се проверява пътният инцидент от събота следобед край Своге, при който в силен дъжд автобус излетя от ремонтиран преди две години път и загинаха 16 души, други 18 са ранени, а петима от тях се борят за живота си в "Пирогов". Случаят е поет от Националната следствена служба. Прокуратурата е наредила техническа експертиза за състоянието на пътя, който преди две години е бил ремонтиран срещу 23 млн. евро, но е дал дефекти. Пътната агенция пет пъти е приканвала изпълнителя на ремонта да ги оправи за своя сметка, но това не е станало. Единадесетгодишният автобус е бил с изтекъл в началото на август технически преглед, а шофьорът при разпита казал, че е загубил за момент контрол над превозното средство и станала катастрофата.   

Това стана ясно след края на свикано от премиера Бойко Борисов извънредно заседание в неделя по случая В него участваха главният прокурор Сотир Цацаров, министрите на транспорта, на регионалното развитие, на здравеопазването и шефовете на Националната следствена служба и на Автомобилната администрация.

Цацаров съобщи пред журналисти, че се проверяват три версии. Едната е дали катастрофата е предизвикана от действията на 53-годишния шофьор Григор Григоров, който е един от собствениците на фирмата "Мобилус-5", която е собственик на фирмата, извършила превоза при организираната от пенсионерските клубове в Световрачане и Божурище екскурзия. Другите вероятности са трагедията да е причинена от техническа неизправност на автобуса или заради лошото състояние на пътния участък. Прокуратурата ще изиска от изпълнителя на ремонта цялата документация - договори, доставки на метариали, протокола за приемане на ремонта и други.

Обвинител №1 отказа да назове името на фирмата, но проверка сочи, че това е "Трейс Своге" ДЗЗД. Дружеството е предало обекта в края на 2016 г. и тогава не е имало забележки от страна на пътната агенция към качеството на ремонта.

Николай Михайлов, шеф на надзорния съвет на "Трейс Груп Холд", която участва с "Трейс Своге", обаче твърди, че няма как пътят да е причина за тежкия инцидент. "Проектът за изпълнение е одобрен въз основа на заданието. Цялата техническа спецификация е одобрена от АПИ, включително типа на използвания асфалт и цената му. Обектът е втори клас и не е предвиден да носи максимално натоварване", каза още Михайлов пред БНР. Той уточни, че след предаването на обекта фирмата не е отговорна за поддръжката му.

Дали пътят има вина за катастрофата евентуално ще стане ясно след изилизане на резултатите от взетите в неделя проби от асфалта на мястото, където се преобърна автобусът. Цяло парче от пътната настилка бе изрязано за лабораторни анализи на плътността и сцеплението ѝ. Ще се изследват и мантинелите край пътя, които не можаха да спрат автобуса и той полетя от 20 м височина, въпреки че се е движел със скорост от 53 км. в час при разрешени 40 км. Стана ясно обаче, че голяма част от пътните знаци в този участък липсват.

Пет покани за ремонт на ремонта

Регионалният министър Николай Нанков съобщи, че пътната агенция пет пъти е приканвала с писма изпълнителя на ремонта да отстрани за своя сметка констатираните дефекти. Последното е било от юли и фирмата, чието име така и не бе споменато, е имала срок до 15 август да оправи пътя. Тя обаче дори не е подписала изпратените ѝ предупреждения, които се отнасяле не само за участъка, в който стана в събота катастрофата, но и за цялото трасе, по което е работила.

Интересен момент е, че само часове по-рано вътрешният министър Валентин Радев твърдеше, че пътят е в отлично състояние.

Преди това стана ясно, че чрез видеозаснемане от дронове и външна консултация Институтът за пътна безопасност ще търси причините за тежкия инцидент. Диана Русинова от института определи пред БНР състоянието на пътя като лошо и смята, че категорично това е причината за катастрофата.

От Българското общество на шофьорите също обявиха,че са предупредили още през юли регионалния министър за лошото сцепление на асфалта при завоите в участъка, за недостатъчните ограничителни съоръжения и растителността, която пречи на добрата видимост по републиканската пътна мрежа.

В неделя бе проведен и втори оглед на местопроизшествието, измерван бе спирачният път на автобуса и други проверки.

Шофьорът изгубил за момент контрол наз автобуса

Към момента на произшествието автобусът е бил без редовен технически преглед, повтори Цацаров информацията от среднощния брифинг на вътрешния министър Валентин Радев. Дали обаче возилото е имало технически проблеми тепърва ще се установява. Транспортният министър Ивайло Московски допълни, че дружеството не е подали данни за извършването н аслучайния превоз, какъвто се води екскурзията на жителите на Световрачане и Божурище.

При разпита на шофьора, който е сред ранените и е в болница с травми по главата, той е казал, че за момент е изгубил контрол на автобуса и така станала катастрофата, при която ударил няколко автомобила, след което се обърнал в дерето.

Водачът на автобуса имал дългогодишен стаж зад волана, но имал съставени няколко акта и фишове за нарушения като превишена скорост, неносене на колан и неносене на свидетелството за управление. Досега Григоров не е бил глобяван за шофиране в нетрезво състояние и взетите след инцидента проби са алкохол са отрицателни.

Предстои прокуратурата да прецени дали на водача да му бъде повдигнато обвинение.

При катастрофата в събота следобед на място загинаха 13 души, други двама - в линейките напът за болниците, а последната жертва почина в болницата. Сред починалите е и 13-годишно момче от Световрачане, откъдето са общо 15 от загиналите. В неделя в селото се извърши заупокойна молитва за починалите.

Пет жени са с опасност за живота

Пет жени се борят за живота си в "Пирогов". Общо ранените са 18 души на възраст между 52 и 74 години,

Официалната равносметка на здравното министерство сочи, че 21 души от злополучната екскурзия са били транспортирани до различни столични болници и част от тях остават в тежко състояние.

В "Пирогов" са били откарани осем пострадали, но единият от тях починал в линейката напът за здравното заведение, втори – при приема в болницата. В момента от шестимата настанени там пациенти пет жени са в реанимация и са с опасност за живота.

С тежки гръдни травми и на изкуствена белодробна вентилация са три жени на възраст между 64 и 74 години. 62-годишна жена е със счупен гръбнак и множество други фрактури. Още две жени на 52 и 71 години са съответно с тежка черепно-мозъчна травма и лицеви счупвания и с тежки фрактури на таза и краката.

В болница "Св. Анна" също са настанени шестима ранени – пет жени и мъж на възраст между 52 и 65 години. Една от жените е в тежко състояние, останалите са в стабилно състояние без опасност за живота.

Двама от пострадалите са във Военно-медицинската академия – 30-годишен мъж и 62-годишна жена в стабилно състояние. В ИСУЛ е настанен един ранен с комоцио.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #8
  2. Бивши комунисти НЯМА!
    #7

    Какво ни облъчват с версии - видя се че пътят е направен така че чрез наклона да се събира вода вместо обратното!?!?! и въпреки че е бил в гаранция вместо да го оправят сложили знак за ограничение на скоростта..!?!?! 22 милиона дадени на аматьори. После защо сме лидери по смърт на пътя.. робски условия за робска психика.

  3. Светлоносец
    #6

    Искам да отбележа един член от Закона за движение по пътищата , който член оправдава цялата корупционна държавна схема И ТОВА Е НЕСЪОБРАЗЕНА СКРОСТ ПРИ ПТП. Всъщност всяка катастрофа е НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ, ЩОМ Е НАСТЪПИЛО СЪБИТИЕ НА ПТП, СЛЕДСТВИЕ НА ОПИСАНАТА В СТАТИЯТА КОРУПЦИОННА СХЕМА. Какъвто и да е пътя, каквито и шофьорски умения да имаш , с каквато и скорост да се движиш , то тя е НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ ПРИ ПТП. В дадения случай има тахошайба , от където е ясна скоростта, но да предположим,

  4. Лизи Гугуткова
    #5

    Видяхме, че тази мантинела е като някаква вафлена коричка. Най-вероятно тя просто е била поставена, за да може да бъде приет пътят. - коментира от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

  5. Десен бесен
    #4

    Както обикновено Кралят Слънце го няма когато е напечено. Нали не се режат ленти и раздават държавни пари на кметове от Герб и ДПС.

  6. boriana
    #3

    Мир на душата им. Да се молим да живите. Бог да даде утеха на близките.

  7. xa_poznai
    #2

    Предлагам на всички новоремонтирани участъци да се сложе ограничение от 20км/ч така пътните инциденти за които не са виновни водачите рязко ще намалеят макар че като се замисля то и сега си е така. Тогава обаче няма да има оплаквания от разни организацийки че сцеплението не покрива изискванията за шофиране с 40 км.

  8. т€еритория на Мики Маус
    #1

    БНР-Владимир Тодоров-асоциация на пострадалите при пътни инциденти-асфалта там е износен, няма сцепление. В същия район миналите 2 годин са станали няколко инцидента с убити и ранени. И сега нека ИПИ обясни, как ниските данъци трябва да продължат, за да няма пари за асфалт, за да умират пвоече хора! Благодаря ти, Сорос, блaгодаря ти ИПИ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.