ЧЕЗ брани лицензите си, нарушенията били несъществени

Компанията вече ги била отстранила и си взела поука от протестите на хората

ЧЕЗ брани лицензите си, нарушенията били несъществени

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да прекрати процедурата по отнемане на лицензите на две от дружествата на чешката компания ЧЕЗ у нас, тъй като нарушенията, заради които са предприети тези действия от регулатора, са несъществени, нямат връзка с лицензионната дейност и вече са отстранени. Това призова регионалният мениджър на ЧЕЗ за България Петър Докладал по време на откритото заседание на ДКЕВР, на което бяха разгледани мотивите и на двете страни по спора им.

 

Шефът на регулатора Евгения Харитонова от своя страна каза, че ще се направят допълнителни проверки, преди да се вземе ясно и законово обосновано решение по въпроса, което се очаква да стане факт не по-рано от юни.

 

Процедурата по отнемане на лицензите на “ЧЕЗ Разпределение“ и “ЧЕЗ Електро“ бе стартирана в началото на март, дни преди оставката на правителството на Бойко Борисов, подадена след редица протести срещу високите сметки за ток и парно. Мотивите за предприемането на тези действия бяха открити от ДКЕВР заобикаляния на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и подписване на директни договори за възлагане на услуги на свързани с компанията-майка дружества.

 

Докато траеше заседанието на енергийния регулатора десетина души недоволстваха пред сградата и продължиха да настояват да се отнемат разрешителните за работа на двете дружества. Ако това стане, ще трябва електроразпределителната мрежа да се даде на управление на друг оператор, най-вероятно държавната НЕК, но почти никой не очаква да се стигне до това.

 

Установените от регулатора нарушения са административни и не са нарушения, които според Закона за енергетиката водят до отнемане на лицензията на дружеството, заяви по време на дискусията изпълнителният директор на "ЧЕЗ Електро България" Кремена Стоянова. Тя посочи, че от издадени общо четири наказателни постановления от ДКЕВР на дружеството, три от тях са отменени от съда, а по четвъртото има първоинстанционно съдебно решение, че липсват нарушения за неспазване на процедури по ЗОП при предоставяне на услуги и възлагане на поръчки.

 

Евгения Харитонова обаче увери, че ЧЕЗ ще си понесе глобите по издадените вече административни актове за нарушения.

 

Установените от ДКЕВР нарушения не е застрашават снабдяването на населението с електроенергия, каквито са предпоставките за отнемане на лицензията, отбеляза Стоянова. Тя посочи, че ако това стане, мярката ще е несвързана и несъразмерна със Закона за енергетиката и това би нарушило принципите на административния процес за съразмерността между нарушението и наказанието.

 

Членът на регулатора Анжела Тонева обаче изрази несъгласие с изявлението на Стоянова, че установените нарушения са формални и нямат последици. Ако се задълбочим във веригата какви биха били тези последици, ще достигнем и до застрашаване сигурността на снабдяването, заяви Тонева.

 

Тя поиска от ЧЕЗ да докаже, че процесът по управление на дружествата води до това клиентите да плащат все по-ниски и целесъобразни разходи чрез цената на тока, което е записано и в лицензията.

 

Стоянова контраатакува, посочвайки, че дружествата на ЧЕЗ не са обект на прилагане на режима на ЗОП и за това има издадено становище от Агенцията за обществени поръчки.

 

Темпът на нарастване на разходите за външни услуги пък е в пъти по-нисък от кумулативната инфлация за периода 2009-2011 г., посочи Кремена Стоянова. По думите ѝ, ако компанията сама беше вършила всички дейности, а не ги беше давала на външни фирми, разходите ѝ са щели да бъдат по-високи. Като пример Стоянова даде отдела "Човешки ресурси" в ЧЕЗ, който е един за всички дъщерни дружества на компанията и така се пестят разходи.

 

За държавният регулатор е важно как електроразпределително дружество ЧЕЗ работи в интерес на българското общество и как се опитва да подсигури по-ниски сметки за крайния потребител, заяви от своя страна Тонева. Тя попита представителите на ЧЕЗ дали считат, че “дружеството работи в интерес на обществото, в интерес на клиентите си и процесът на управление е свързан с нивото, размера и разходите на потребителите”.

 

В отговор Кремена Стоянова заяви, че компанията е направила много по отношение на качеството на услугите, “но има и какво още да се желае”. Тя припомни, че през последните няколко месеца енергийното дружество е направила много за обслужването на клиентите си, като например е осигурила енергиен омбудсман за потребителите.

 

“Хубаво казват, че имат енергиен омбудсман, но логиката на омбудсмана е малко по-различна, като например независимост”, отбеляза обаче Харитонова.

 

Жалбите през януари са били 378, което е близък до предходните 12 месеца размер, през февруари те са се увеличили до 10 357, а през март са 3716, информираха от ЧЕЗ. Регионалният мениджър на ЧЕЗ за България Петер Докладал заяви, че от всички проверени около 14 000 жалби , основателните са 1.4 процента. Той добави, че занапред компанията ще обърне по-голямо внимание на обслужването на клиентите, защото е извлякла поука от протестите на хората.

 

Докладал посочи, че откакто е приватизирано енергоразпределителното дружество в Западна България, ЧЕЗ е инвестирала близо 1 млрд. евро. Близо половин милиард лева данъци и 41 млн. лв. дивидент е изплатила компанията на държавата.

 

Над 650 млн. лв. са инвестирани в подобряване на качеството на електроразпределителната мрежа, каза Докладал. Обновена е 30 процента от мрежата, подменени са близо 20 000 км кабели, а технологичните загуби са намалени от 20 на 13,7 процента, добави той. Продължителността на непланираните прекъсвания е намалена три пъти. От 2008 г. досега са изградени 1020 трафопоста и са присъединени почти 32 000 нови потребители.

 

Мениджърът на ЧЕЗ за България съобщи, че броят на касите в Западна България е увеличен от 219 до 1300 и са открити 32 центъра за обслужване на клиенти.

 

Разработени бяха близо 100 нови услуги, като 30 от тях могат да бъдат заявявани в създадена денонощна телефонна линия, отбеляза Докладал. Дадена е възможност на клиентите да изберат електронна фактура и над 100 000 клиенти са предпочели този вариант.

 

През 2010 г. е създадена нова клиентска система, която оптимизира дейността по обслужване, а през 2013 г. дружествата на ЧЕЗ са получили сертификати, че са внедрили и прилагат системи за управление на качеството, информира Докладал.

 

Присъствието ни на българския пазар е дългосрочен ангажимент, дружествата на ЧЕЗ са били винаги коректен партньор на държавата, искаме да продължим да работим тук, обяви той.

 

Надяваме се въз основа на нашите аргументи, че ДКЕВР ще прекрати процедурата по отнемане на лицензията на дружествата на ЧЕЗ, заяви Докладал.

 

Харитонова обясни пред журналисти, че окончателното решение ще бъде взето след допълнителни проверки на комисията и на минималните и икономически обосновани разходи на дружеството. Ще бъдат проверени и касите, които ЧЕЗ подсигурява на потребителите си, тъй като в момента те използват други фирми, обясни регулаторният шеф.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?