ЧЕЗ: Интерес от месечни фактури за тока имат само разносвачите им

ЧЕЗ: Интерес от месечни фактури за тока имат само разносвачите им
Клиентите на ЧЕЗ България ще са ощетени от връщането на месечното отчитане, тъй като компанията вместо да инвестира в оправянето на мрежата, ще трябва да даде парите за инкасатори и софтуер, ако Върховният административен съд (ВАС) се произнесе в полза на решението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) от октомври 2008 г. за премахване на тримесечното отчитане в Западна България. Това заяви на първата си пресконференция в понеделник новият регионален мениджър на чешката компания за България Блахослав Файмон. От 1 октомври той замени на поста Любош Павлас, чийто мандат изтече.

Тримесечното отчитане бе разрешено от ДКЕВР в края на 2007 г. чрез промяна в общите условия на електроразпределителните дружества с клиентите им, но само ЧЕЗ експериментира и въведе по-дългия срок на засичане на електромерите от май 2008 г. Само пет месеца по-късно след силната негативна обществена реакция регулаторът реши да върне месечното отчитане, но ЧЕЗ обжалва пред ВАС. Мотивът на дружеството е, че новата промяна в общите условия е наложена от ДКЕВР без да е спазена процедурата по обществено обсъждане. На 15 октомври петчленен състав на съда ще заседава по проблема и най-късно в 30-дневен срок ще се произнесе с окончателно решение по казуса.

"Как да махна с лека ръка и да се откажа от 10 млн. лв., които вместо да се вложат в мрежата, която има сериозна нужда от инвестиции, ще отидат за месечни фактури и инкасатори“, каза Файмон. "Премахването на тримесечното отчитане е равно на две подстанции в София“, допълни той. По думите му интерес от месечното отчитане на електромерите имат само фирмите за отпечатването и доставката на фактурите, но не и клиентите.

Файмон коментира, че в същото време регулаторът, за да задържа цените на електроенергията, им разрешава едва 70 млн. лв. годишни инвестиции в мрежата при заявени от дружеството 90 млн. лв., а реално нужни 110 млн. лв.

“Регулаторът има право да утвърждава цената за пренос и инвестиционната ни рамка и, ако ние се движим в тях, наш избор е да обсъдим с клиентите договорните си отношения“, коментира Файмон. Той заяви, че си поставя за цел именно подобряването на комуникацията с клиентите. “Това че някой не е обяснил на хората както трябва ползите от тримесечното отчитане не значи, че трябва да се отказваме от идеята“, допълни новият регионален шеф на чехите, посочвайки, че европейската практика е за отчитане на шест месеца дори веднъж годишно.

Мениджърът на ЧЕЗ на няколко пъти акцентира върху това, че ДКЕВР действа в ущърб на клиентите, а компанията защитава техния интерес и че потребителите вече имат възможност сами да си избират размера на месечната вноска до засичане на реалната консумация.

Файмон не се ангажира с коментар как компанията ще постига баланс между инвестициите и цените на тока, които трябва да предложи от юли следващата година, посочвайки лаконично, че работата на ДКЕВР е да прецени приемливостта на тарифите и инвестициите. “Ние инвестираме повече от определените ни от регулатора рамки, но това не може да продължава дългосрочно“, допълни той, подчертавайки, че осъзнава сложността на този въпрос.

Споделяне

Още от Бизнес

Да подаде ли оставка здравният министър, както искат ресторантьорите?