Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЧЕЗ брани лицензите си, нарушенията били несъществени

Компанията вече ги била отстранила и си взела поука от протестите на хората

15 коментара
ЧЕЗ брани лицензите си, нарушенията били несъществени

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да прекрати процедурата по отнемане на лицензите на две от дружествата на чешката компания ЧЕЗ у нас, тъй като нарушенията, заради които са предприети тези действия от регулатора, са несъществени, нямат връзка с лицензионната дейност и вече са отстранени. Това призова регионалният мениджър на ЧЕЗ за България Петър Докладал по време на откритото заседание на ДКЕВР, на което бяха разгледани мотивите и на двете страни по спора им.

 

Шефът на регулатора Евгения Харитонова от своя страна каза, че ще се направят допълнителни проверки, преди да се вземе ясно и законово обосновано решение по въпроса, което се очаква да стане факт не по-рано от юни.

 

Процедурата по отнемане на лицензите на “ЧЕЗ Разпределение“ и “ЧЕЗ Електро“ бе стартирана в началото на март, дни преди оставката на правителството на Бойко Борисов, подадена след редица протести срещу високите сметки за ток и парно. Мотивите за предприемането на тези действия бяха открити от ДКЕВР заобикаляния на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и подписване на директни договори за възлагане на услуги на свързани с компанията-майка дружества.

 

Докато траеше заседанието на енергийния регулатора десетина души недоволстваха пред сградата и продължиха да настояват да се отнемат разрешителните за работа на двете дружества. Ако това стане, ще трябва електроразпределителната мрежа да се даде на управление на друг оператор, най-вероятно държавната НЕК, но почти никой не очаква да се стигне до това.

 

Установените от регулатора нарушения са административни и не са нарушения, които според Закона за енергетиката водят до отнемане на лицензията на дружеството, заяви по време на дискусията изпълнителният директор на "ЧЕЗ Електро България" Кремена Стоянова. Тя посочи, че от издадени общо четири наказателни постановления от ДКЕВР на дружеството, три от тях са отменени от съда, а по четвъртото има първоинстанционно съдебно решение, че липсват нарушения за неспазване на процедури по ЗОП при предоставяне на услуги и възлагане на поръчки.

 

Евгения Харитонова обаче увери, че ЧЕЗ ще си понесе глобите по издадените вече административни актове за нарушения.

 

Установените от ДКЕВР нарушения не е застрашават снабдяването на населението с електроенергия, каквито са предпоставките за отнемане на лицензията, отбеляза Стоянова. Тя посочи, че ако това стане, мярката ще е несвързана и несъразмерна със Закона за енергетиката и това би нарушило принципите на административния процес за съразмерността между нарушението и наказанието.

 

Членът на регулатора Анжела Тонева обаче изрази несъгласие с изявлението на Стоянова, че установените нарушения са формални и нямат последици. Ако се задълбочим във веригата какви биха били тези последици, ще достигнем и до застрашаване сигурността на снабдяването, заяви Тонева.

 

Тя поиска от ЧЕЗ да докаже, че процесът по управление на дружествата води до това клиентите да плащат все по-ниски и целесъобразни разходи чрез цената на тока, което е записано и в лицензията.

 

Стоянова контраатакува, посочвайки, че дружествата на ЧЕЗ не са обект на прилагане на режима на ЗОП и за това има издадено становище от Агенцията за обществени поръчки.

 

Темпът на нарастване на разходите за външни услуги пък е в пъти по-нисък от кумулативната инфлация за периода 2009-2011 г., посочи Кремена Стоянова. По думите ѝ, ако компанията сама беше вършила всички дейности, а не ги беше давала на външни фирми, разходите ѝ са щели да бъдат по-високи. Като пример Стоянова даде отдела "Човешки ресурси" в ЧЕЗ, който е един за всички дъщерни дружества на компанията и така се пестят разходи.

 

За държавният регулатор е важно как електроразпределително дружество ЧЕЗ работи в интерес на българското общество и как се опитва да подсигури по-ниски сметки за крайния потребител, заяви от своя страна Тонева. Тя попита представителите на ЧЕЗ дали считат, че “дружеството работи в интерес на обществото, в интерес на клиентите си и процесът на управление е свързан с нивото, размера и разходите на потребителите”.

 

В отговор Кремена Стоянова заяви, че компанията е направила много по отношение на качеството на услугите, “но има и какво още да се желае”. Тя припомни, че през последните няколко месеца енергийното дружество е направила много за обслужването на клиентите си, като например е осигурила енергиен омбудсман за потребителите.

 

“Хубаво казват, че имат енергиен омбудсман, но логиката на омбудсмана е малко по-различна, като например независимост”, отбеляза обаче Харитонова.

 

Жалбите през януари са били 378, което е близък до предходните 12 месеца размер, през февруари те са се увеличили до 10 357, а през март са 3716, информираха от ЧЕЗ. Регионалният мениджър на ЧЕЗ за България Петер Докладал заяви, че от всички проверени около 14 000 жалби , основателните са 1.4 процента. Той добави, че занапред компанията ще обърне по-голямо внимание на обслужването на клиентите, защото е извлякла поука от протестите на хората.

 

Докладал посочи, че откакто е приватизирано енергоразпределителното дружество в Западна България, ЧЕЗ е инвестирала близо 1 млрд. евро. Близо половин милиард лева данъци и 41 млн. лв. дивидент е изплатила компанията на държавата.

 

Над 650 млн. лв. са инвестирани в подобряване на качеството на електроразпределителната мрежа, каза Докладал. Обновена е 30 процента от мрежата, подменени са близо 20 000 км кабели, а технологичните загуби са намалени от 20 на 13,7 процента, добави той. Продължителността на непланираните прекъсвания е намалена три пъти. От 2008 г. досега са изградени 1020 трафопоста и са присъединени почти 32 000 нови потребители.

 

Мениджърът на ЧЕЗ за България съобщи, че броят на касите в Западна България е увеличен от 219 до 1300 и са открити 32 центъра за обслужване на клиенти.

 

Разработени бяха близо 100 нови услуги, като 30 от тях могат да бъдат заявявани в създадена денонощна телефонна линия, отбеляза Докладал. Дадена е възможност на клиентите да изберат електронна фактура и над 100 000 клиенти са предпочели този вариант.

 

През 2010 г. е създадена нова клиентска система, която оптимизира дейността по обслужване, а през 2013 г. дружествата на ЧЕЗ са получили сертификати, че са внедрили и прилагат системи за управление на качеството, информира Докладал.

 

Присъствието ни на българския пазар е дългосрочен ангажимент, дружествата на ЧЕЗ са били винаги коректен партньор на държавата, искаме да продължим да работим тук, обяви той.

 

Надяваме се въз основа на нашите аргументи, че ДКЕВР ще прекрати процедурата по отнемане на лицензията на дружествата на ЧЕЗ, заяви Докладал.

 

Харитонова обясни пред журналисти, че окончателното решение ще бъде взето след допълнителни проверки на комисията и на минималните и икономически обосновани разходи на дружеството. Ще бъдат проверени и касите, които ЧЕЗ подсигурява на потребителите си, тъй като в момента те използват други фирми, обясни регулаторният шеф.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #15

    ЧЕЗ-да изчезват, това са нагли грабители на бьлгарският народ.Използват изградени мощности с нашите пари и труд за да ни ограбват-ВЬН

  2. Анонимен
    #14

    Енергийният омбудсман е Радослав Димитров - дългогодишен директор в ЧЕЗ /това може да се провери лесно/ и и в момента си е на заплата в ЧЕЗ. Когато продадоха ЕРП-тата, цената беше по - малка от стойността на кабелите /мрежата/, какво говори това? И последно: ако ЕРП-то не беше златна кокошка, ЧЕЗ нямаше така неистово да драпат да си запазят лапачката. Става въпрос за гарантиран пазар, за огромни печалби. Нищо, че реват, не им вярвайте, пари има и то много в това, затова така драпат да останат тук. Лошото е, че вместо българските, в момента издържаче чешките пенсионери! ЧЕЗ е ДЪРЖАВНА фирма. Що за идиоти сме?

  3. Анонимен
    #13

    Ами не знам, колко са несъществени, ама на село токът, който подават, е 180 волта. Като ги викнахме, измериха 214 волта. Аз пред тях измерих с мой уред 183 и те ми казаха, че не бил точен. След това с него в София си измерих към 212 волта, което по логиката ная ЧЕЗ значи, че там ми подават 240 волта, което е технологично опасно или просто са измамници. Хората просто трябва да имат право да си слагат свой собствен сертифициран елетромер с волт метър и да могат да си свалят на флашка данните за период поне 2 години на зад и тези данни да въжат при оспорване на сметки.

  4. mapto
    #12

    Крадецът вика "дръжте крадеца". Работата на ЧЕЗ е да доставя услуга, която хората могат да изберат по такъв начин, че фирмата да може да се самоиздържа. Затова директорите на фирмата са назначени от собствениците, а получават пари от сметките, които клиентите плащат.

    Работата на регулаторните органи (в случая това е ДКЕВР) е да подсигуряват при този процес да бъде защитен обществения интерес, например като потребителите могат да изберат между различни енергийни оператори. За това членовете на регулаторния

  5. Анонимен
    #11

    По пазарните правила трябва да има равновесие, ЧЕЗ не трябва да се натиска да стои в България. Фактът, че се натиска говори, че договорът е изгоден за нея и неизгоден за България.

  6. Анонимен
    #10

    Арбитър Недоволните от ЧЕЗ са колко - десетки, стотици, хиляди??? Останалите - над милион - не протестират, не пишат - явно при тях проблеми няма. Не е ли странно колко врява вдигат тези недоволни - всяка консумация се заплаща, а електроенергията - по цени, определени от държавата! Така че проблемът е в държавата ни и в т.нар. "държавен регулатор", дето не е правил нищо! И сега какво политиците ни искат - каквоте дробили, несвършили, а друг (разпирай ЧЕЗ най-вече) да им сърба попарата! Само че в резултат на това пак за народа ще е по-лошо, защото останалите инвеститори ще си направят съответните изводи...

  7. Анонимен
    #9

    ЧЕЗ са мародери и държавата трябва да им отнеме лиценза на всяка цена.

  8. Анонимен
    #8

    ДКЕВР, който не си е вършил качествено работата, сега ще решава?!? А кой ще решава за ДКЕВР? По-добре е да се наложат финансови санкции на ЧЕЗ и другите две ЕРП (защо никой не "решава" за тях, нима те са без грешки?!?), отколкото да подплашим чуждите инвеститори (като Унгария напр.)! Ако се отнеме лиценза на ЧЕЗ, новият притежател на лиценза няма да подарява тока - със сигурност ще е с пъти по-зле!

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  10. Анонимен
    #6

    Закриваииииииииииииииииииииииииииииииииииииииииииииииииииии

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.