Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Чия е твоята къща?*

Нека погледнем на бежанците като на огледало, в което виждаме себе си, собствените си травми и проблеми

14 коментара
Чия е твоята къща?*

Вече престана да е политически некоректно да си признаеш, че те е страх от бежанците. Политици и коментатори (с все по-редки изключения)презаредиха двигателите си с този страх и потеглиха с мръсна газ – достатъчно бързо, за да не можеш да се вгледаш в страха си, да проследиш произхода му и да трябва да се задоволиш с най-лесния отговор. А той повтаря въпроса, но наобратно: щом се страхувам от бежанците, значи са опасни, а щом те са опасни за мен, значи са лоши – т.е. да си бежанец е лошо, а следователно добро е да стоиш там, откъдето си. Което, освен че в съвременния отворен свят не е вярно, е и твърде лицемерно за хора, чиито деца и внуци са бежанци и то в същата тази Европа, към която сега напират бежанците от по-далечния Изток и ни плашат. До степен, че започна да ни харесва, че България не им харесва и не искат да останат тук. Тази двойственост на колективните преживявания някак напомня скорошните ни колебания кое е по-щадящо за националната ни чест – да твърдим, че сме били или че не сме били под турско робство.

Проблемът за бежанците, разбира се, не е само наш (макар че, ако както обикновено изберем грешната страна, и това може да стане). За момента мисълта „бежанците са пред моята врата” се загнездва в главите на все повече европейци. Появяват се тревожни фантазми от типа: вратата се отваря, влиза напълно непознат човек, взима ти чашата с мляко от ръцете и я допива; ти му обясняваш, че това е твоята къща и твоето мляко, а той показва с жест, че не те разбира. През това време влиза и жена му с бебе, заспало на рамото ѝ, и го полага в креватчето на твоето дете. Ти започваш да крещиш, че всичко тук е твое и веднага трябва да напуснат, но те вече са се проснали на килимчето пред камината и се молят на собствения си език.

Давам си сметка, че този фантазъм се ражда в аналогия с разказа на Хулио Кортасар „Завзетата къща”, в който невидими същества (неведома сила) завземат стая след стая къщата на героите – застаряващи брат и сестра от знатен род със славно минало. Накрая те се чувстват принудени да я напуснат и да изхвърлят ключа ѝ в канала. Въпреки че това е тяхната къща, наследена от техните предци и никой друг няма право на нея. Но работата е там, че тя е завзета именно от Никой. Той не съществува от гледна точка на техните закони, ценности, логика, отдадени на тях, те не го забелязват. В случая с бежанците, за разлика от брата и сестрата в разказа на Кортасар, вече си видял кой иска да ти завземе къщата, но силата си остава неведома, тъй като не знаеш защо ти се случва и откъде накъде точно на теб.

Всъщност, страхът от бежанците е само една конкретна проекция на първичния страх, че онова, което смяташ за свое, ненадейно може да престане да ти принадлежи, да бъде присвоено. А заедно с него да изчезне и цялата сигурност, която имането ти носи. Страхът, че в последна сметка притежанието е илюзорно, че използването на думата „мое” лесно може да се окаже езикова жестикулация без предмет. И не само заради драматичната предопределеност на човешкия живот, според която нищо не можеш да отнесеш в гроба си – любима тема за духовници и моралисти, но и заради вандализма на историята. Тя помни периоди на същинско робство, когато живи същества не са притежавали дори телата си, друг е бил техният собственик. И тази форма на пределна зависимост не е останала в миналото, тя има своите „меки” проявления и в най-развитите общества, например в домашното насилие. Бащата зад стените на собствената си къща физически се разпорежда с жена си и децата си, както му се иска, а те преглъщат болката и унижението и мълчаливо приемат участта си на модерни роби.

След Девети септември партийни функционери, наскоро слезли с партизанските бригади от гората, обикалят центъра на градовете, за да си харесат къщи, в които да се нанесат. За тази цел собствениците им, ако не са убити от Народния съд, трябва да бъдат обявени за „враг на народа” и да бъдат изселени. Логиката общо взето е следната: колкото ти е по-хубава къщата, толкова по-голям враг на народа си.

Представям си, пак по аналогия със „Завзетата къща”, че едни такива собственици от знатен род, които са убедени, че няма да им се размине, не искат да стоят в тревожно очакване и сами напускат къщата си. Хвърлят ключа ѝ в канала и като героите на Кортасар поемат неизвестно накъде.

Обичам да се връщам към един спомен от ранното си детство. Призори, преди да е станал който и да е, можеше да се видят възрастни мъже, които обикалят с ръце зад гърба по ливадата пред къщи – приятели на дядо, земеделци, на които комунистите бяха отнели земите, а той беше успял да си запази тази ливада и те идваха просто, за да походят по частна земя. Дядо беше учил философия в Хайделберг и за него земята беше философска категория, подобна на истина, битие или трансцеденция; не я приемаше за притежание, а за начин на живот, човешка природа, вид душевност, част не от „имам”, а от „съм”.

Ерих Фром в книгата си „Да имаш или да бъдеш” говори за два модуса на личността – според единия строиш идентичността си върху това, което имаш, а според другия върху това, което си. И той, като психоаналитик-марксист, горещо защитава втория, защото житейските перипетии могат да ти отнемат всичко, което мислиш за свое – от вещите до любимата, и тогава да станеш никой.

С написаното въобще не искам да подценявам собствеността като свещено човешко право, нито предлагам да дадем на бежанците „ключа от квартирата си”, както казваше Остап Бендер. Искам само да погледнем на тях като на огледало, в което виждаме себе си, собствените си травми и проблеми. Защото от начина, по който разпознаваме и решаваме проблемите си, зависи как ще решим и проблема с бежанците.

*Коментарът е публикуван в сп. „Ескуайър“. Mediapool го препечатва без редакторска намеса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. A.Aleksiev
    #14

    Едно време най- краткият виц беше: Арменец- миньор. Сега се задава репликата: Работлив арабин. Нашата, българска къща не им е интересна на "бежанците"- нито гръцката, словенската, та даже и австрийската! ТЕ ИСКАТ на Германия, Дания и Швеция, щото докато изоглавените туземци се скъсват на работа, някой трябва да им живее в къщите, да им пие млякото, да се моли Аллаху по цял ден и от време на време да изпълняват Волята Му с по някоя касапница над неверниците, извършили ужасния грях да отидат на концерт или на футболен мач след работа. Тъй- от скука! Аллах им говори!

  2. анита хегерланд
    #13

    Според П. Мутафчиев: "Народите, останали извън християнската общност, остават вън и от европейското културно единство. Въпреки многовековния допир и непосредствени отношения с европейските народи, ислямският свят си остава напълно чужд на техния културен живот. Всяка културна революция, която идва след културно израждане, се предшества от вълна на безбожничество."
    Трайният прелом зависи от възможността на тия общества за създаване на нова вяра, ценности, идеали. Прагматизмът на европейците, който

  3. Коментарът е изтрит в 01:39 на 6 март 2016 от автора.
    #12
  4. Милостипросим
    #11

    Човекът апелира за познаване на истината, и то като започваме от себе си. Обяснява с подходящи образи защо това бавно и трудно занятие е разумната алтернатива на повърхностните бързи и лесни мнения, почиващи върху предразсъдъци. Полезно напомняне. И доволно непретенциозно. Съставено ясно и комай -- искрено. Ама ние все искаме от авторите да се разполагат в някой от измислените полюси на обществения дебат.

  5. so what_deactivated_1521205049
    #8

    ПОСОЛСТВО НА РЕПУБЛИКА ПОЛША ЕТО КООРДИНАТИТЕ НА ПОСОЛСТВОТО НА ПОЛША за да ми благодарите лично или с майл за МИЛОТО ПОЗДРАВЛЕНИЕ по случая националния ни празник Адрес: ул.Хан Крум № 46, София 1000 Телефон : 359 2 902 34 00 Факс: 359 2 987 29 39 e-mail: [email protected] Twitter: @PLinBulgaria

  6. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #7
  7. Поли
    #6
  8. JP
    #5

    Добре започва г-н Лозанов, но оставя плетката недовършена, и конците й се веят по вятъра на политкоректността.

    Защото къщата и собствеността ни са метафора на нещо по-голямо, на нашата култура. Ние съществуваме в своята култура, тя ни носи не само сигурност, но и идентичност. Българска, европейска, християнска, това са вложени една в друга култури, те говорят на един език, колкото и да са различни местните наречия.

    Чужденците днес не идват, за да приемат местната култура и да се интегрират. Те

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.